The Theoretical and Empirical Research on the Turning Points of Higher Education Policy
Project/Area Number |
19H01691
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | National Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education (2020-2021) Taisho University (2019) |
Principal Investigator |
Mizuta Kensuke 独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (30443097)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 清 鎌倉女子大学, 学術研究所, 教授 (60240090)
島 一則 東北大学, 教育学研究科, 教授 (70342607)
白川 展之 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (20556071)
渡部 芳栄 岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (60508076)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥8,580,000 (Direct Cost: ¥6,600,000、Indirect Cost: ¥1,980,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 高等教育政策 / 政策過程論 / 米国高等教育法 / 米国連邦学生支援制度 / 業績ベース・ファンディング / 公立大学法人化 / 多元的流路モデル / 断続平衡説 / 唱道連携フレームワーク / 国立大学法人 / 公立大学法人 / 高等教育 |
Outline of Research at the Start |
市場化・国際化が進展した1980年代後半以降の高等教育政策の転換点を説明する理論モデルを探求する。まず、米国と英国の政策転換点を特定した上で、先行研究を踏まえつつ政策過程論にもとづき理論モデルを構築し、その適合度を実証分析で検証する。その後、日本において同期間に起きた政策転換点に同様の理論モデルを適用し、説明力の確認を行う。本研究は、普遍的な理論モデルを求める点で独創性があり、また、高等教育が重要な政策課題となりつつある日本において、その成果は実践的な意味合いも持つ。
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Outline of Final Research Achievements |
The Objective of this study was to explain why and how certain higher education policy shifts have taken place since late 1980s by using a variety of theoretical models of policy process. As the outcomes of this study, we have done the followings. (1) We thoroughly reviewed precedent policy process studies in higher education field. (2) We studied the applicability of theoretical models of policy process to the following events in the United States: a) the reauthorization of the Higher Education Act, b) state governments' decision-making to implement their performance-based funding in higher education, c) Department of Education's financial responsibility standards to regulate federal student support. (3) Additionally, we studied the applicability of theoretical models of policy process to Japanese local public universities' expansion since 1990s and corporatization since 2004.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本では、高等教育政策に対して政策過程論の理論モデルを適用した分析を実施している例は多くないため、学術的な観点から意義を有している。また、新政策の実施や政策の方向性の転換という事象は、個別事例として記述的な情報の集積で語られることが多い。しかし、理論にもとづきモデル化することで、事象の生起プロセスが明らかとなり、他の事象の生起プロセスとの類似性や差異を分析することが可能となる。そうしたことから、将来にわたる政策の予見性を高める可能性を持ち、社会的な意義も指摘できる。
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)