• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Building Reinforcing Loops to Evaluate and Improve Educational Programs for University Quality Assurance

Research Project

Project/Area Number 19H01693
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Torii Tomoko  立命館大学, 教育開発推進機構, 教授 (10345861)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 有司  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10584071)
高橋 哲也  大阪公立大学, その他部局等, 副学長 (20212011)
林 透  金沢大学, 教学マネジメントセンター, 教授 (20582951)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
山田 剛史  関西大学, 教育推進部, 教授 (40379029)
大山 牧子  神戸大学, 大学教育研究センター, 准教授 (70748730)
串本 剛  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60457835)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywords教育プログラムの評価と改善 / 質保証 / 教学マネジメント / 好循環システム / ティップス / IR
Outline of Research at the Start

本研究は、4年間の研究期間において下記の5点を一体的に進める。(1)教育プログラムの評価と改善の好循環システムの先進事例を検討するため、米国・英国等の大学への訪問調査を行い、優れた循環システムの要件を抽出、(2)日本の大学の全国的な量的調査により、教育プログラムの評価と改善に関わる実態分析や主要な問題を特定、(3)学習成果測定や教育プログラムの評価を推進している日本の大学への訪問調査、(4)日本の大学において教育プログラムの評価と改善の好循環システムを形成する際に考慮すべき点やシステム構築上の要件等の抽出・整理、(5)好循環システムを組織的に構築するための具体的な手法をティップスの形式にまとめ公表。

Outline of Final Research Achievements

In this research project, we identified good practices and challenges in the cyclical process of evaluating and enhancing educational programs, with an emphasis on differences across specialized fields. Additionally, we extracted and organized key considerations for establishing an effective system for the evaluation and improvement of educational programs at Japanese universities, along with the essential requirements for its implementation. Based on these findings, we developed five guidelines to facilitate the dissemination of research outcomes and good practices, complemented by 120 examples of excellent practice. As a comprehensive outcome of this research, we published "Evaluation and Improvement of Educational Programs in University Quality Assurance: Tips for Creating a Virtuous Cycle Using the IR Functions," authored by the principal researcher and co-researchers, thereby making the research results widely accessible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学の質保証を実現するために、学部等における教育プログラムの評価と改善の好循環を促すシステムについて、ブレシアーニ(Bresciani)による成果に基づくプログラム・レビューのモデル等に基づき、日本の大学の文脈やIRの状況に合わせたモデルを構築した点に学術的意義がある。なおかつ、日本の大学において教育プログラムの評価と改善の好循環システムを形成する際に考慮すべき点やシステム構築上の要件等の抽出・整理を行なった上で、研究成果やグッドプラクティスを共有するための5つの指針および120例のすぐれた実践から成るティップスを開発し、各大学での応用に資するよう公表した点に社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 9 results) Presentation (29 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 11 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Key Points for Designing Online Class Based on Free Response Results of Class Evaluation Questionnaires2024

    • Author(s)
      大山 牧子
    • Journal Title

      大學教育研究

      Volume: 32 Pages: 115-129

    • DOI

      10.24546/0100488363

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Organizational Advancement of Diversity, Equity, and Inclusion in Learning and Teaching at the Australian National University2024

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 131-153

    • DOI

      10.18999/njhe.24.131

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2009751

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploring the Linkages Between Reflection on Class Experience and Learning Outcomes2023

    • Author(s)
      大山 牧子、畑野 快
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 2 Pages: 217-228

    • DOI

      10.15077/jjet.46092

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-06-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Holistic Approach to Successful Institutional Research and Institutional Effectiveness Based on Local Intelligence in Japanese Universities: Required Conditions for Bridging IR and IE2023

    • Author(s)
      Tomoko TORII, Nobuhiko KONDO, Koichi YAMAMOTO
    • Journal Title

      Asia-Japan Research Academic Bulletin

      Volume: 4 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.34389/asiajapanbulletin.4.0_11

    • ISSN
      2435-306X
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] OPINION:教員主導の「学修者本位」から学生目線の「学修者本位」へ2023

    • Author(s)
      山田剛史
    • Journal Title

      Between(進研アド)

      Volume: 310 Pages: 26-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Challenges and Prospects for Leading IR to Educational Improvement : Report for Kobe University & Hiroshima University Joint Open Higher Education Seminar2023

    • Author(s)
      大山牧子
    • Journal Title

      大學教育研究

      Volume: 31 Pages: 59-68

    • DOI

      10.24546/0100481698

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育プログラムの評価と改善における教育情報の活用およびIRの現状と課題─ティップス開発に向けて─2022

    • Author(s)
      鳥居朋子・岡田有司・林 透・大山牧子・高橋哲也
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 106-111

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指定討論:プログラム開発と大学構成員の多様性を考える視点から2022

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 124-125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 内部質保証システムの充実に向けた卒業生(校友)調査実施に関するノウハウの構築-『卒業生(校友)調査ハンドブック』の作成を通して-2022

    • Author(s)
      大田桂一郎・鳥居朋子・古賀知典・蒲生諒太
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 165-174

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学部における教育情報の活用およびIRの現状と課題-全国調査と事例研究の分析を通して-2021

    • Author(s)
      鳥居朋子・岡田有司・山田剛史・林透・高橋哲也・村上正行・串本剛・大山牧子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 89-93

    • NAID

      40022784203

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国の大学における教育プログラム評価に関する考察:日本の高等教育における教学マネジメント発展のための視座2021

    • Author(s)
      林透・大関智史
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 20 Pages: 115-126

    • NAID

      40022735547

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等教育における学習成果の設定と測定について2021

    • Author(s)
      高橋哲也
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 20 Pages: 33-43

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ニューノーマルの学習評価をどう考え、実践するか2021

    • Author(s)
      山田剛史
    • Journal Title

      大学教育と情報

      Volume: 1 Pages: 16-18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Process Model of Educational Information Management in Institutional Research for Education and Students2020

    • Author(s)
      Okada, Yuji & Torii, Tomoko
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 51-60

    • DOI

      10.15077/etr.43102

    • NAID

      130007838011

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2020-04-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IRとIEの包括的な推進に関する事例検索システム2020

    • Author(s)
      近藤伸彦・山本幸一・鳥居朋子
    • Journal Title

      第9回大学情報・機関調査研究集会論文集

      Volume: - Pages: 154-159

    • NAID

      130008136940

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 立命館大学における内部質保証の取り組み-内部質保証システムの特質および課題を中心に-2020

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 20 Pages: 1-15

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学における教育と評価のマネジメント-内部質保証の推進課題としての捉えなおし-2020

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 23

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学における教育プログラムの評価および改善の好循環創出のためのティップス開発2023

    • Author(s)
      鳥居朋子・岡田有司・大山牧子・林透・串本剛・村上正行・高橋哲也・山田剛史
    • Organizer
      日本教育工学会2023秋季全国大会(第43回)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラム開発における評価フェーズへのまなざし2023

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大学教育学会2023年度課題研究集会課題研究シンポジウムⅡ「大学教育・経営人材の育成とプログラム開発に関する研究」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Promoting diversity, equity, and inclusion in universities: An international comparative perspectives from Australia and Japan2023

    • Author(s)
      Torii, Tomoko
    • Organizer
      UK and Ireland HEIR Network 2023 Annual Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オーストラリア国立大学における多様性、公正、包摂の組織的推進に関する研究2023

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪大学SLiCSセンターにおける教学IRの取り組み2023

    • Author(s)
      矢田尚也・中口悦史・村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育プログラムの評価と改善における教育情報の活用およびIRの現状と課題-ティップス開発に向けて-2022

    • Author(s)
      鳥居朋子・岡田有司・林透・大山牧子・高橋哲也・串本剛
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部における教育情報の活用およびIRの現状と課題-全国調査と事例研究の分析を通して-2021

    • Author(s)
      鳥居朋子・岡田有司・山田剛史・林 透・高橋哲也・村上正行・串本 剛・大山牧子
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学のIRと学習・教育改革の動向 -パンデミック影響下の取り組み等を手がかりに-2021

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      東京大学教育学研究科学校教育高度化・効果検証センター 研究セミナー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学構成員の多様性とプログラム開発の視点から(指定討論)2021

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会課題研究シンポジウムⅣ「大学教育・経営人材の育成とプログラム開発に関する研究」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における学習成果の設定と測定について2021

    • Author(s)
      高橋哲也
    • Organizer
      大学評価研究所公開研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等教育における教育情報の活用について2021

    • Author(s)
      高橋哲也
    • Organizer
      第17回医療系eラーニング全国交流会年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] モニタリングとレビューに基づく内部質保証システム2021

    • Author(s)
      鳥居朋子・仲真紀子・増田至・金剛理恵
    • Organizer
      大学コンソーシアム京都第26回FDフォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 内部質保証における学習成果検証結果の活用のあり方 -調査結果や取組事例を手がかりに-2021

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大学基準協会大学評価研究所大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学部における教育情報の活用の現状と課題2020

    • Author(s)
      岡田有司・鳥居朋子・村上正行
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] A Holistic Approach to Successful IR/IE2020

    • Author(s)
      Torii, Tomoko, Kondo, Nobuhiko, Yamamoto, Koichi
    • Organizer
      Association for Institutional Research 2020 Forum Virtual-Select Poster Session (peer reviewed)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] IRとIEの包括的な推進に関する事例検索システム2020

    • Author(s)
      近藤伸彦・山本幸一・鳥居朋子
    • Organizer
      第9回大学情報・機関調査研究集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 内部質保証の実現に向けた教育プログラムの自己点検・評価-立命館大学の事例を手がかりに-2020

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大学基準協会スタディー・プログラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン授業での学習評価をどう考え、実践するか2020

    • Author(s)
      山田剛史
    • Organizer
      私立大学情報教育協会教育イノベーション大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教学マネジメントを支える機能強化の取り組み -立命館大学の内部質保証システムに注目して-2020

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      日本私立大学連盟 学長会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門重視型初年次教育における「わかりやすさ」要素の抽出―大阪大学初年次教育科目学問への扉を事例に―2020

    • Author(s)
      大山牧子・中美緒・村上正行・宇野勝博・杉山清寛
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大阪大学における全学初年次教育「学問への扉」の実践と評価2020

    • Author(s)
      村上正行・安部有紀子・中美緒・和嶋雄一郎・杉山清寛・宇野勝博
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大規模私立大学における内部質保証システムの有効性 ー立命館大学および関西大学の事例検討を通じてー2019

    • Author(s)
      鳥居朋子・森朋子
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] IR/IE Engaging with Policy: An International Perspective2019

    • Author(s)
      Torii, Tomoko
    • Organizer
      Association for Institutional Research 2019 Forum
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 立命館大学における内部質保証の推進―第3期認証評価の経験をふまえた到達点と課題―2019

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      立命館大学大学評価・IR室開設記念シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 立命館大学における内部質保証の取り組み―第3期認証評価の経験をふまえて2019

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Organizer
      大阪市立大学 全学FD事業・ 大学教育再生加速プログラム(AP)第27回教育改革シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] gradSERUの調査に基づく大学院生の学習実態2019

    • Author(s)
      村上 正行・和嶋 雄一郎
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] MOOC・SPOC を核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか2019

    • Author(s)
      山田剛史・勝間理沙・長沼祥太郎・岡本雅子・酒井博之
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2019年度年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 山口大学における学位プログラム単位の質保証~YU CoB CuSによる学修成果可視化の可能性~2019

    • Author(s)
      林透
    • Organizer
      AP事業 北九州合同セミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Curriculum-Based Assessment in Japanese Universities: focusing on Learning Outcomes of Individual Student2019

    • Author(s)
      Hayashi, Toru
    • Organizer
      SRHE Newer and Early Career Researchers Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 大学の質保証における教育プログラムの評価と改善:IR機能を活用した好循環づくりのティップス2024

    • Author(s)
      鳥居朋子編(鳥居朋子・岡田有司・大山牧子・串本剛・村上正行・山田剛史・林透・高橋哲也)
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633935
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 学びを育む 教育の方法・技術とICT活用―教育工学と教育心理学のコラボレーション―2024

    • Author(s)
      岩﨑千晶・田中俊也編著、山田剛史(第16章執筆担当)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762832420
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「学習成果」の可視化と達成度評価 ― その現状・課題・展望 ―(JUAA選書17)2023

    • Author(s)
      大学基準協会監修/早田幸政編著、鳥居朋子(第6節執筆担当)
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918310
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 〈京大発〉専門分野の越え方: 対話から生まれる学際の探求2023

    • Author(s)
      萩原広道・佐野泰之・杉谷和哉・須田智晴・谷川嘉浩・真鍋公希・三升寛人・大山牧子(第11・12章執筆担当)
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516979
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大学のIRと学習・教育改革の諸相:変わりゆく大学の経験から学ぶ2021

    • Author(s)
      鳥居朋子
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472406157
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教育プログラム評価ハンドブック2019

    • Author(s)
      高等教育のあり方研究会教育プログラム評価のあり方に関する調査研究部会編著(鳥居 朋子)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      大学基準協会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi