• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Acceptance of the Adult Higher Education in Japan

Research Project

Project/Area Number 19H01694
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

Tsukahara Shuichi  関西国際大学, 客員教授(教育学部), 客員教授 (00155334)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱名 篤  関西国際大学, 基盤教育機構, 教授 (90198812)
山田 礼子  同志社大学, 社会学部, 教授 (90288986)
森 利枝  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (00271578)
杉谷 祐美子  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (70308154)
白川 優治  千葉大学, 大学院国際学術研究院, 准教授 (50434254)
深澤 晶久  実践女子大学, 文学部, 教授 (60742658)
川嶋 太津夫  大阪大学, スチューデント・ライフサイクルサポートセンター, 特任教授(常勤) (20177679)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥11,830,000 (Direct Cost: ¥9,100,000、Indirect Cost: ¥2,730,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywordsリカレント教育 / 社会人の学び直し / 成果基盤型教育 / 新型コロナウイルス感染症 / オンライン高等教育 / 学生の学習支援 / サイバーセキュリティ教育 / マイクロクレデンシャル / 高等教育 / 社会人学生
Outline of Research at the Start

本研究では、日本では立ち後れている成人教育学の実証的研究をすすめるとともに、日本の高等教育における社会人の学び直し(リカレント教育)のあり方と普及定着の道筋を検討する。この目的のため、国内では、内部労働市場の存在にもかかわらずリカレント教育を実施している先進事例などを調査し、国外については、労働市場の差をこえて日本が参照し得る成果主義教育などの事例と、新しい教育課程の開発事例などを調査して考察する。

Outline of Final Research Achievements

There are few adult students in Japan. The main reason for this is the difference in the labor market, the internal labor market of Japan compared to the cross-company labor market of the West. Today, recurrent higher education is one of the major policy issues. In this study, we investigated advanced domestic cases and overseas cases that Japan can refer to beyond differences in the labor market. As foreign cases, we selected the Competency-Based Education and the cyber security education in the United States, and the Micro Credentials in Europe. In Japan, we surveyed on demand type and synchronous type online courses and the educational training benefit system of the Ministry of Health, Labor and Welfare. Due to the outbreak of the COVID-19 during the research period, many Japanese universities have introduced the online education. The influence of the experience on the adult education is also examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の高等教育研究は1970年代に離陸し、1997年には学会が誕生した。この分野では教育問題、学生問題、大学財政・経営など、大学等に内在する課題が研究対象として注目されやすい。リカレント教育は教育内容と職業の関係をはじめ、大学等と社会の接点に位置する研究課題として今後の展開が期待される。国内大学等への社会人学生の受け入れは、生涯学習政策の一環として1990年代から推進されたが、あまり成功しなかった。その理由のひとつは日本の労働市場にある。本研究では国内外の先進事例に注目して普及の糸口を探索した。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 日本の2010年代の高等教育政策―教育のいわゆる無償化と研究開発を事例に2023

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 16 Pages: 155168-155168

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性~対象・方法・内容~:研究の趣旨,目的,指定討論と討議について2023

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性~対象・方法・内容~:非経営領域のオンライン教育課程2023

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性~対象・方法・内容~:日本の新経営大学院の展開から考える2023

    • Author(s)
      濱名篤
    • Journal Title

      学教育学会誌

      Volume: 5(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 企業の人材育成と大学等の可能性2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 25 Pages: 5168-5168

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるリカレント教育の可能性2―テキサス大学のサイバーセキュリティ教育2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 15 Pages: 114-114

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国の成果基盤型教育(CBE)の事例報告―ブランドマン大学2022

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 8386-8386

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の成果基盤型教育(CBE)に関する理論的検討―ニューノーマルに向けての可能性の模索2022

    • Author(s)
      山田礼子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 7882-7882

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 非対面大学教育の学修成果評価の事例2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤、山田礼子、深澤晶久、中嶌康二、篠田雅人
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 167172-167172

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるリカレント教育の可能性―テキサス大学のサイバーセキュリティ教育2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 15 Pages: 1-14

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門教育の大学史に向けて2021

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      大学史研究

      Volume: 29 Pages: 6586-6586

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国のCompetency-Based Educationの事例分析―社会人の学び直しにおける共通性と多様性」2021

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      大学研究

      Volume: 47 Pages: 2-17

    • NAID

      40022663558

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるリカレント教育の可能性―テキサス州のCompetency-Based Educationを手がかりに2021

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Journal Title

      教育総合研究叢書

      Volume: 14 Pages: 1-14

    • NAID

      120007053144

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] リカレント教育と私立大学2021

    • Author(s)
      塚原修一
    • Journal Title

      私立大学研究の到達点―創立20周年記念

      Volume: 1 Pages: 144-147

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍がもたらした大学教育の可能性2023

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤、山田礼子、深澤晶久、川嶋太津夫、中村仁、栗本博行
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 2010年代の日本の高等教育政策2022

    • Author(s)
      塚原修一
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 非対面大学教育の学修成果評価の事例2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤、山田礼子、深澤晶久、中嶌康二、篠田雅人
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性~対象・方法・内容~2022

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤、村上正行、浦田悠、多田泰紘、山田礼子、溝上慎一
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 非対面大学教育における学習成果の評価2021

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤、山田礼子、深澤昌久
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるリカレント教育の可能性―国内の先進事例に注目して2021

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍がもたらす大学教育の可能性~対象・方法・内容~2021

    • Author(s)
      山田礼子、塚原修一、千葉美保子、川面きよ、遠海友紀、岩﨑千晶、村上正行、溝上慎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本におけるリカレント教育の可能性―米国テキサス州のCompetency-Based Educationを手がかりに2020

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本におけるリカレント教育の可能性―テキサス大学のサイバーセキュリティ教育の事例2020

    • Author(s)
      塚原修一、濱名篤
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会人の学び直しにおける学術性と社会性―アメリカのCompetency-Based Educationの事例分析2020

    • Author(s)
      塚原修一
    • Organizer
      科学技術社会論学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi