• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Processing Strategy of Visual Non-Verbal Cognitive Task of Deaf Learners

Research Project

Project/Area Number 19H01697
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Chung Inho  筑波大学, 人間系, 教授 (80265529)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥13,390,000 (Direct Cost: ¥10,300,000、Indirect Cost: ¥3,090,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywords聴覚障害者 / 視覚的非言語性認知課題 / 処理方略 / 言語力 / 言語モード / 知覚課題 / 空間性記憶課題 / 視覚的教材 / 提示方法 / 視覚的スキル / 教員の認識 / 視覚的課題 / 問題解決方略 / 絵物語 / 眼球運動 / 即時自由再生 / 視空間記憶課題 / ワーキングメモリ / 記憶の特徴 / コミュニケーションモード / 聴覚障害 / 視覚的知覚 / 認知方略 / 視覚的記憶方略 / 視覚的イメージ / メンタルローテーション / 視覚的方略 / コミュニケーション手段 / 視覚的情報 / 選択的注意 / 周辺視活用 / 探索方略 / 認知処理方略 / 非言語性課題
Outline of Research at the Start

一般に聴覚障害者は、音声、手話、指文字、筆談など、多様な言語モードを1つ又は複数用いて、認知課題の処理を行っている。認知課題の処理に関しては、言語的認知課題における聴覚障害者の遅れが示唆されているが、多様な言語モードを使用する聴覚障害者の非言語課題の処理やその方略については、明確にされていない。本研究では、多様な言語モードを使用する聴覚障害者の非言語性課題の処理方略を究明することを目的とする。具体的には、言語モード(音声言語・手話言語・音声手話併用)と言語力(高群・低群)の違いによる視覚的認知課題(注意・知覚・記憶・問題解決)の処理方略の相違と特徴について明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the characteristics of the processing strategies of visual non-verbal cognitive tasks in deaf people, in terms of cognitive tasks (gazing tasks, perceptual tasks, spatial memory tasks, problem-solving tasks and visual materials) and individual linguistic differences (language skills and language modes) of deaf people. Overall, the results of the study showed that deaf people can process visual non-verbal tasks more efficiently than hearing people, and that although performance on various cognitive tasks did not show the influence of language ability or language mode, the processing strategy of the tasks generally differed according to language mode. However, it was suggested that differences in language ability may be indicated in visual non-verbal cognition, which is more difficult and easier to process verbally. It was also suggested that visual materials utilised in deaf education settings may have an effective impact on ease of comprehension and learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聴覚障害者と健聴者との間にみられる認知機能の相違は、周辺とのコミュニケーションがうまくとれない環境とその中で培われた経験の違いがもたらす相違であると考えられている。しかしながら、これまでの研究対象の聴覚障害者の言語モードについて明確な規定がなく、言語力との関連性も明らかではない。聴覚障害者の認知機能については、課題の特性や言語力に基づく聴覚障害者の視覚的非言語性認知課題の活用に関しては明確な知見が得られていない。本研究を通して、聴覚障害者の認知処理方略の特徴が究明できれば、その知見を背景に、聴覚障害教育現場における認知課題の解決について大きな成果をもたらすことが期待できる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Current Situation and Characteristics of the Use of Visual Teaching materials in Deaf Schools in Japan.2024

    • Author(s)
      Chung Inho, Yamamoto Akira, Ganmaru Shinichi, Ishida Yuki, Aoyama Hikari
    • Journal Title

      INTED2024 Proceedings

      Volume: 2024 Pages: 2811-2816

    • DOI

      10.21125/inted.2024.0762

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 聴覚障害者の絵物語再生の特徴に関する研究2023

    • Author(s)
      鄭仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 視空間記憶課題における聴覚障害者の記憶の課題2022

    • Author(s)
      鄭仁豪・石田祐貴
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害児における注意制御能力の発達的特徴2022

    • Author(s)
      石田祐貴・鄭仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害者の視覚的イメージ情報の記憶に関する研究2021

    • Author(s)
      石田祐貴・三枝里江・鄭仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 聴覚障害者のメンタルローテーション課題遂行時の視線の特徴2021

    • Author(s)
      三枝里江・石田祐貴・鄭仁豪
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi