• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Prospects for inclusive education in upper secondary education and recommendations for strategies

Research Project

Project/Area Number 19H01698
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Ishida Sachiyo  千葉大学, 教育学部, 教授 (30337852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 眞城 知己  関西学院大学, 教育学部, 教授 (00243345)
松田 弥花  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 助教 (20824171)
渡邊 あや  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (60449105)
本所 恵  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (80632835)
是永 かな子  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (90380302)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywords後期中等教育 / スウェーデン / デンマーク / ノルウェー / フィンランド / インクルーシブ教育 / 北欧 / 高校
Outline of Research at the Start

【問題】日本では義務教育に比して後期中等教育ではインクルーシブ教育の条件整備が遅れており、多様な生徒一人ひとりのニーズに合わせた教育と支援の方策提言が喫緊の課題である。
【目的】北欧の後期中等教育におけるインクルーシブ教育の検討から、我が国における後期中等教育におけるインクルーシブ教育の在り方を展望するとともに、将来的な方略を提案する。
【期待される成果】日本の特別支援教育ならびに次世代の学校指導体制に対する示唆を得ることで、高校を中心とした支援システムと重層的セーフティネットが有機的に機能し、包括的かつ公平で質の高い後期中等教育の確立に寄与できる。

Outline of Final Research Achievements

Through surveys, it has become clear that inclusive education in late secondary education in the Nordic countries has been developed through individual course and teaching plans that take account of progress, additional teaching assistants, the use of welfare services to improve the school environment and carers to support school life, and the establishment of residency courses for secondary school students with remedial functions, preparatory courses for regular admission and courses for young disabled students with independent training functions.
In addition, it was found necessary to clarify tasks through specific strategies for individual-optimal and collaborative learning and evaluation by SDGs, which are being promoted in Japan.
Research on exclusion by social class, gender, ethnicity and geography, as well as research on how education can be inclusive of diversity, was shown to be in demand.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海外の大学との共同研究を通して、客観的に理論と制度を分析し、多角的な視点から研究を遂行し日本のみならず北欧の教育にも貢献した。
(1)インフォーマルの視点を切り口に分析することでシステムを明確化:インフォーマルという概念を検討に加え、既往の研究では曖昧にされがちであった、資源・ネットワークについても示し、支援システムをより詳細に示すことができた。(2)重層的な教育課程の全体像を把握:研究チームがこれまで積み上げてきた知見を後期中等教育に反映させることで、 後期中等教育の教育課程の全体像を把握でき、日本の後期中等教育の重層性をふまえ、その実情に応じた機能的で有効な具体的方略を導き出すことができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (85 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (13 results) Journal Article (48 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 29 results,  Peer Reviewed: 16 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (12 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ユヴァスキュラ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 南デンマーク大学/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユバスキュラ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 南デンマーク大学/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] イェーテボリ大学(スウェーデン)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 南デンマーク大学/オーフス大学(デンマーク)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インランド応用科学大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Jyvaskyla(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Inland University of Applied Sciences(ノルウェー)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Gothenburg(スウェーデン)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育におけるICTの利活用に関する研究動向─知的障害と発達障害に注目して─2023

    • Author(s)
      木下武治・任龍在・石田祥代
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 107-115

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別な教育的ニーズとしての母語保障2023

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 5 Pages: 125-134

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害児と家族のライフステージによる支援ニーズに関する一考察2022

    • Author(s)
      成田実胡・石田祥代
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 27-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの高校イントロダクション・プログラムにおける教育の個別化2022

    • Author(s)
      本所恵
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 14 Pages: 21-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] デンマークの後期中等教育機関におけるインクルーシブ教育の制度2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代・松田弥花・眞城知己
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43(4) Pages: 415-426

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドにおける病弱特別学校―ヘルシンキ市Zacharias Topelius学校およびSophie Mannerheimin学校の取り組みに注目して―2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 171-177

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フィンランドにおける義務教育後の特別支援―Live,Arbisなどの就労支援や不適応対応を中心に―2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 163-170

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける特別ニーズ教育2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 83 Pages: 153-162

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける通常学校と知的障害特別学校の学習指導要領の改訂―インテグレーションおよびインクルージョンの観点から―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 27-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおけるインクルーシブ教育推進のための統合教育の保障―通常学校の学習指導要領と知的障害特別学校の学習指導要領の同時履修―2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 17-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 北欧におけるインクルージョンと開発援助2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 35-47

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域と学校の協働の動向と実践的課題 : 学校運営協議会の設置による協働に注目して2022

    • Author(s)
      松田弥花・馬場絢子・菅原育子・孫 輔卿・飯島勝矢
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 173-182

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける通常学校と知的障害特別学校の学習指導要領(Laroplan)の改訂 : インテグレーションおよびインクルージョンの観点から2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 71 Pages: 27-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける障害のある子どもの教育 : 2022年知的障害特別学校学習指導要領の改訂と統合教育の保障の観点から2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 5-22

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークの後期中等教育機関におけるインクルーシブ教育の制度2022

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代・松田弥花・眞城知己
    • Journal Title

      日本発達障害研究

      Volume: 43(4) Pages: 415-426

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校対応としての中学校校内適応指導教室の可能性2022

    • Author(s)
      竹村三枝・是永かな子・澳本典子・三野和香子・大谷俊彦
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 111-122

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校における情報モラルに関する道徳の授業実践 -ライフスキルの観点に基づいて-2022

    • Author(s)
      土居一平・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 167-174

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンにおける知的障害者福祉と生命倫理2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 207-213

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別な支援が必要な生徒に対する小規模中学校におけるチーム支援体制づくり2022

    • Author(s)
      古味梢・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 4 Pages: 199-205

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育の各現場で求められる特別支援教育の今日的な課題(その4)小児がん患者への切れ目のない教育的支援とその課題2022

    • Author(s)
      真鍋 健・任 龍在・井上 富美子・日野 もえ子・濱田 洋通・北島 善夫・石田 祥代
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 213-220

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Trends in Swedish Lifelong Learning during the COVID-19 Pandemic: A Focus on Study Association Activities2021

    • Author(s)
      松田弥花
    • Journal Title

      BULLETIN of The Japan Society for The Study of KOMINKAN

      Volume: 18 Issue: 0 Pages: 154-162

    • DOI

      10.24661/kominkan.18.0_154

    • NAID

      130008154548

    • ISSN
      1880-439X, 2433-7404
    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フィランド・ロシアの境界地域カルヤラ/カレリアの教育事情2021

    • Author(s)
      森下 稔、渡邊 あや、澤野 由紀子
    • Journal Title

      Russian Eurasian Society

      Volume: 2021 Issue: 1059 Pages: 2-2

    • DOI

      10.57532/roseursoc.2021.1059_2

    • ISSN
      2435-3191, 2758-5484
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークの教員におけるインクルーシブ教育への態度─ Moberg Attitude Scale による結果と考察─2021

    • Author(s)
      是永かな子・ニルス イェールンド
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 3 Pages: 69-76

    • NAID

      120007036283

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Transit Support to Upper Secondary Education from the Point of View of Inclusive Education in Finland2020

    • Author(s)
      石田 祥代、是永 かな子、本所 恵、渡邊 あや、松田 弥花
    • Journal Title

      Japanese Journal of Northern European Studies

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 39-52

    • DOI

      10.24579/janes.16.0_39

    • NAID

      130008060975

    • ISSN
      1880-2834, 2433-4596
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Inclusion and obstacles in the Swedish social pedagogical context2020

    • Author(s)
      Basic Goran、Matsuda Yaka
    • Journal Title

      Hrvatska revija za rehabilitacijska istra?ivanja

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 1-18

    • DOI

      10.31299/hrri.56.1.1

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] VUCA社会における参加と変容を促すESDアプローチ:スウェーデンの民衆教育と社会的学習の事例研究から2020

    • Author(s)
      草彅佳奈子・松田弥花・佐藤真久
    • Journal Title

      Working Paper Series in United Nations University Project “Reinforcing Societal Resilience by Promoting Education for Sustainable Development (ESD)

      Volume: 1 Pages: 2-11

    • NAID

      120007146073

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Inclusive Education to Foster Members of a Democratic Society in Sweden2020

    • Author(s)
      是永 かな子
    • Journal Title

      Japanese Journal of Northern European Studies

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 1-11

    • DOI

      10.24579/janes.16.0_1

    • NAID

      130008060939

    • ISSN
      1880-2834, 2433-4596
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ノルウェーの後期中等教育段階における「特別な学校」の機能2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29(3) Pages: 193-198

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデンにおける障害のある人に対するシンボルを用いた情報保障2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      北欧史研究

      Volume: 37 Pages: 1-13

    • NAID

      40022457123

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] デンマークの国民学校におけるペダゴー(Paedagog)の役割2020

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 19(2) Pages: 85-92

    • NAID

      40022459757

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別ニーズ教育の観点からの外国の背景のある子どもの支援に関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 59-68

    • NAID

      130007944681

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] スウェーデンにおける子ども健康チームを活用したインクルーシブ教育推進2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 49-58

    • NAID

      120006978325

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育を推進する教員のマインドセットに関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 69 Pages: 37-47

    • NAID

      40022482274

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 平等性と卓越性の両立をどう図っていくか ―フィンランドの選択と葛藤―2020

    • Author(s)
      渡邉あや
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 61 Pages: 00-00

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Future Prospect of "Nordic model" in Finnish Basic Education2020

    • Author(s)
      渡邊 あや
    • Journal Title

      Japanese Journal of Northern European Studies

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 27-38

    • DOI

      10.24579/janes.16.0_27

    • NAID

      130008060976

    • ISSN
      1880-2834, 2433-4596
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Comparative Study of Curriculums for Education for Sustainable Development (ESD) in Sweden and Japan2020

    • Author(s)
      Ulf Fredriksson, Kanako N. Kusanagi, Petros Gougoulakis, Yaka Matsuda, Yuto Kitamura
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 12 Pages: 1-16

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フィンランドの後期中等教育学校におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 221-230

    • NAID

      120006843239

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの後期中等教育学校におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 119-208

    • NAID

      120006843237

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ノルウェーの後期中等教育におけるインクルーシブ教育の展望2020

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 209-220

    • NAID

      120006843238

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北欧4か国における多様な教育的ニーズのある子どもを包括した授業実践―デンマーク、スウェーデン、ノルウェー、フィンランドにおける個に応じた集団指導の取り組み北欧4か国における多様な教育的ニーズのある子どもを包括した授業実践―デンマーク、スウェーデン、ノルウェー、フィンランドにおける個に応じた集団指導の取り組み2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学校教育研究

      Volume: 2 Pages: 107-114

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スウェーデンの基礎学校におけるSocial Pedagogue配置の意義―『インクルーシブ』の観点から―2020

    • Author(s)
      松田弥花
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 80 Pages: 301-311

    • NAID

      120006843243

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークにおける地方自治構造改革後のインクルーシヴ教育の取り組みに関する報告2019

    • Author(s)
      石田祥代・是永かな子
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 15 Pages: 47-56

    • NAID

      130007868767

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スウェーデン・トッメリラ自治体における中央子ども健康チームの取り組み2019

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 15 Pages: 57-66

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークにおける地方分権の推進とインクルーシブ教育改革2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28(2) Pages: 296-301

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Struggling for inclusive education in Japan and Finland: teachers’ attitudes towards inclusive education2019

    • Author(s)
      Sakari Moberg, Etsuko Muta, Kanako Korenaga, Matti Kuorelahti & Hannu Savolainen
    • Journal Title

      European Journal of Special Needs Education

      Volume: 35 Pages: 100-114

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] デンマーク・ボーンホルム自治体におけるインクルーシブ教育推進―2007年以降の地方分権改革との関連を念頭に―2019

    • Author(s)
      是永かな子・眞城知己・石田祥代
    • Journal Title

      日本発達障害システム研究

      Volume: 18(1) Pages: 67-77

    • NAID

      40022007732

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デンマークの特別学校におけるペダゴーの役割2019

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 43-53

    • NAID

      120006799073

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デンマークの就学前教育機関および国民学校におけるペダゴーの役割2019

    • Author(s)
      山浦祐香・是永かな子
    • Journal Title

      高知大学学術研究報告

      Volume: 68 Pages: 33-42

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] スウェーデンを中心とした北欧におけるインクルーシブ教育と国際教育協力2022

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      アフリカ教育学会第29回大会公開特別セッション
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スウェーデンの高校イントロダクション・プログラムの成果と課題―教育目標と評価のあり方に注目して2020

    • Author(s)
      本所恵
    • Organizer
      教育目標・評価学会 第31回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別ニーズ教育の観点からの外国の背景のある子どもの支援に関する一考察2020

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative Study on Inclusive Education in Upper Secondary Education in the Nordic Countries2020

    • Author(s)
      Yaka Matsuda, Kanako Korenaga, Tomomi Sanagi, Aya Watanabe, Megumi Honjo, Sachiyo Ishida
    • Organizer
      The Nordic Educational Research Association; NERA
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フィンランドの教育制度と基本情報2020

    • Author(s)
      渡邊あや
    • Organizer
      第5回NISE特別支援教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 最近の特別支援教育の動向と 発達障害の基礎知識と実践-インクルーシブ教育のありかたについて-2020

    • Author(s)
      松田弥花
    • Organizer
      高知県教育カウンセラー協会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative Studies on Recognition of Outcome of Various Lifelong Learning -- Searching for Effective Policy Linkage Structure2019

    • Author(s)
      Yukiko Sawano,Miyuki Ohta,Hiroyuki Sato,Kanako Korenaga,Yaka Matsuda,Noriko Hasegawa
    • Organizer
      WERA World Congress
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スウェーデンにおける民主主義社会の構成員(samhallsmedlem)を育成するインクルーシブ教育2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ノルウェーの後期中等教育におけるインクルーシブ教育の展望2019

    • Author(s)
      是永かな子・石田祥代
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 北欧4か国における多様な教育的ニーズのある子どもを包括した授業実践2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける義務教育を巡る議論から考える『北欧的価値』のゆくえ-民主主義の価値に根差した多元的社会を生きる市民の育成を担う教育の展望2019

    • Author(s)
      渡邊あや
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育再発見2023

    • Author(s)
      中田 麗子、佐藤 裕紀、本所 恵、林 寛平、北欧教育研究会
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750355631
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 世界の社会福祉年鑑2022(第22集)2022

    • Author(s)
      是永かな子  宇佐見耕一、小谷眞男、後藤玲子、原島博、岡伸一、金子光一(編)
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845117901
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ教育のかたち2022

    • Author(s)
      是永かな子  柴垣登(編著)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861108211
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブな学校をつくる2021

    • Author(s)
      石田 祥代、是永 かな子、眞城 知己
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623091027
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 北欧の教育最前線2021

    • Author(s)
      本所恵・松田弥華・是永かな子(北欧教育研究会編)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750351482
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 変動する大学入試2020

    • Author(s)
      本所恵(伊藤実歩子編)
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469222720
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援教育2020

    • Author(s)
      是永 かな子、尾高 進
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029745
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 現代の特別ニーズ教育2020

    • Author(s)
      是永かな子(髙橋智・加瀬進監修)
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      文理閣
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 4章 海外の特別支援教育『特別支援教育 一人ひとりの教育的ニーズに応じて』2019

    • Author(s)
      石田祥代
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121364
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Chapter1 特別支援教育とは『教師と学生が知っておくべき特別支援教育』2019

    • Author(s)
      石田祥代
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306013
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 第2章 障害者福祉『世界の社会福祉 3巻 北欧』2019

    • Author(s)
      是永かな子
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845115976
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コンピテンシーを基盤とする教育課程基準下の教科書のあり方に関する研究-フィンランドの『母語と文学』の教科書を事例として『若手研究者に対する教科書等調査研究費助成事業論文集』2019

    • Author(s)
      渡邊あや
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      財団法人教科書研究センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] Special Edicational Needs and BACH Theory JAPAN

    • URL

      http://www.sanagi.jp.net/articles.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi