• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Actual State and application of School Counseling in Special Needs Schools for children with intellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 19H01700
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Shimoyama Mae  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (00609620)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 竹内 康二  明星大学, 心理学部, 教授 (00400656)
岩佐 和典  大阪公立大学, 人間社会システム科学研究科, 准教授 (00610031)
堂山 亞希  目白大学, 人間学部, 専任講師 (00759392)
酒井 貴庸  甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (50744108)
大石 幸二  立教大学, 現代心理学部, 教授 (80302363)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,870,000 (Direct Cost: ¥9,900,000、Indirect Cost: ¥2,970,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Keywords知的障害 / 特別支援学校 / スクールカウンセリング / スクールカウンセラー / メンタルヘルス / 校内支援体制 / 心理教育 / 校内体制 / コンサルテーション / 心理師 / 不安 / ストレス / 認知 / 身体 / 面接 / 心理支援 / 教育相談
Outline of Research at the Start

知的障害のある子どものメンタルヘルスの不調は、一般の子どもと同じか、それ以上の割合で発生している。特別支援学校(知的障害)においてもカウンセリングなどの教育相談のニーズがあると考えられるが、スクールカウンセラーは配置が少ない状況である。
そこで本研究は、特別支援学校におけるスクールカウンセリングの実態を明らかにし、そこから課題について検討する。研究結果から、知的障害のある子どもたちのメンタルヘルスの増進と不調の予防に貢献し、特別支援学校における教育相談体制の充実と発展に貢献するための提言をまとめる。

Outline of Final Research Achievements

In special needs schools for children with intellectual disabilities, there is a high demand for addressing the mental health needs of students, and schools have established on-site support systems to meet those needs and provide assistance. School counselors are also highly anticipated in these schools, and each counselor makes efforts to adapt to the needs of students with intellectual disabilities. However, these efforts are made individually, and considering the lack of knowledge in education and welfare services, it is necessary to provide training specifically tailored for school counselors working in special needs schools for individuals with intellectual disabilities. Collaborating with homeroom teachers and addressing challenges related to working days are crucial aspects of the on-site support system, and at the prefecture and municipal level, it is essential to examine the support system for the mental health of students with intellectual disabilities

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

知的障害特別支援学校における児童・生徒のメンタルヘルスに関するニーズは高いことが明らかとなり、知的障害特別支援学校における校内支援体制とスクールカウンセラーの活用状況について基本的情報を提供することができた。さらに知的障害のある児童生徒に適応したカウンセリングの工夫や課題が明らかとなり、スクールカウンセラーに必要な研修、児童・生徒のメンタルヘルスに関する校内支援体制について提言をまとめることができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (17 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 注意欠如・多動性障害児における代理的自己モニタリングの効果―カードゲーム場面でのルール違反行動の低減―2022

    • Author(s)
      吉田望・竹内康二
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 0 Pages: 0-0

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害のある中高生の過剰適応に影響を及ぼす個人要因の探索的検討2022

    • Author(s)
      杉山友菜・橋本創一・日下虎太朗・竹達健顕・田口禎子・三浦巧也・堂山亞希
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 83-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害のある子どものメンタルヘルスの不調と心理支援2022

    • Author(s)
      下山真衣
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 14 Pages: 34-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育所・幼稚園における巡回相談と早期発達支援2021

    • Author(s)
      大石幸二
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 149-152

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Mental Health Status of Japanese High School Students with Autism Spectrum Disorder Tendency2021

    • Author(s)
      Takanobu Sakai, Shigeki Sonoyama
    • Journal Title

      Japanese Journal of Disability Sciences

      Volume: 45 Pages: 43-51

    • NAID

      120007126671

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思春期の課題に直面した軽度知的障害のある女子生徒への相談支援―特別支援学校教員とスクールカウンセラーとの連携による支援実践―2021

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 59 Pages: 169-178

    • NAID

      40022781859

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症下での家庭での過ごし方2021

    • Author(s)
      下山真衣
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 763 Pages: 9-11

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知的障害者の精神疾患と問題行動の発生と関連要因2021

    • Author(s)
      下山真衣・園山繁樹
    • Journal Title

      福祉心理学研究

      Volume: 18(1) Pages: 62-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的発達症のある中学校生徒における意見表明の学習と支援―活動計画の相談場面における相互作用の変化―2020

    • Author(s)
      大石幸二・中内麻美・竹森亜美・出野由花・山田圭祐・近藤悠海
    • Journal Title

      人間関係学研究

      Volume: 25 Pages: 53-62

    • NAID

      130007980356

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害者の自己・他者認識に向けたロールレタリング技法の導入に関する探索的検討2020

    • Author(s)
      李受眞・橋本創一・尾高邦生・堂山亞希・杉岡千宏
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 9-11

    • NAID

      120007145110

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Pilot study of a basic individualized cognitive behavioral therapy program for chronic pain in Japan2020

    • Author(s)
      Hosogoshi Hiroki、Iwasa Kazunori、Fukumori Takaki、Takagishi Yuriko、Takebayashi Yoshitake、Adachi Tomonori、Oe Yuki、Tairako Yukino、Takao Yumiko、Nishie Hiroyuki、Kanie Ayako、Kitahara Masaki、Enomoto Kiyoka、Ishii Hirono、Shinmei Issei、Horikoshi Masaru、Shibata Masahiko
    • Journal Title

      BioPsychoSocial Medicine

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 6-6

    • DOI

      10.1186/s13030-020-00176-w

    • NAID

      120006884827

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Visual perception of moisture is a pathogen detection mechanism of the behavioral immune system.2020

    • Author(s)
      Iwasa, K., Komatsu, T., Kitamura, A., & Sakamoto, Y.
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 11:170 Pages: 1-11

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2020.00170

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の心理化の促進―逆模倣による介入の効果―2020

    • Author(s)
      秋元響・大石幸二・若井広太郎・藤井瑠利子
    • Journal Title

      人間関係学研究

      Volume: 25

    • NAID

      130007980363

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中度知的障害があるASD児を対象とした社会的スキル「大丈夫?」の獲得及び般化を促すビデオプロンプトの効果2020

    • Author(s)
      小笠原忍・竹内康二
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スクールワイドPBISにおける家庭や地域とのパートナーシップの展望 (特集 わが国における学校を舞台とする積極的な行動支援(SWPBIS)の現在)2019

    • Author(s)
      下山真衣
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 41 Pages: 230-235

    • NAID

      40022115163

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Survey of Truancy at Special School for Children With Intellectual Disabilities in Japan2019

    • Author(s)
      Takanobu Sakai, Masayoshi Tsuge, Sae Kouchiyama, Shigeki Sonoyama
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 8 Pages: 1-10

    • NAID

      130007803908

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A study on the enrollment rate of children with selective mutism in kindergarten, elementary school, and lower secondary school in Japan.2019

    • Author(s)
      Hiroyuki Matsusita, Maiko Okumura, Takanobu Sakai, Mae Shimoyama, Shigeki Sonoyama
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 8 Pages: 11-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 知的障害児にとって意義のある交流及び共同学習のあり方2021

    • Author(s)
      原洋平・下山真衣・小林愛・平方素樹・大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 59 回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校におけるスクールカウンセリング -知的障害のある子どものメンタルヘルスと心理的支援-2021

    • Author(s)
      下山真衣・宇野千登世・堂山亞希・茅野理恵
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性のある子どもたちの良さを生かした集団づくり―知的障害特別支援学校における授業づくりと学級経営―2020

    • Author(s)
      下山真衣・原洋平・津瀬圭・田畑隆太郎・大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会(福岡教育大学:オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な対象に対して行動コンサルテーションをどう進めるのか2020

    • Author(s)
      岡村章司・井澤信三・野田航・米山直樹・大石幸二・野呂文行
    • Organizer
      日本LD学会第29回研究大会(兵庫教育大学:オンライン) 4.発表年 2020年
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動コンサルテーションによる教育分野への支援2020

    • Author(s)
      大石幸二・小関俊祐・大橋智・榎本拓哉・新井雅
    • Organizer
      公認心理師の会第1回年次総会(東京大学:オンライン)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児の会話スキル指導における動画弁別訓練の効果2020

    • Author(s)
      大和田佳奈・竹内康二
    • Organizer
      日本行動分析学会第38回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様性のある子どもたちの良さを生かした集団づくり―知的障害特別支援学校における授業づくりと学級経営―2020

    • Author(s)
      下山真衣・原洋平・津瀬 圭
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害者の精神疾患及び問題行動の発生と関連要因2019

    • Author(s)
      下山真衣・園山繁樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒が主体的に学ぶ授業づくり2019

    • Author(s)
      下山真衣・濱嶋健二・山崎福太郎・大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児を対象としたビデオ指導による挨拶行動の獲得とその効果に関する検討2019

    • Author(s)
      小笠原忍・竹内康二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中度知的障害を伴うASD児への疑似的自己モニタリングを用いた行動支援2019

    • Author(s)
      吉田望・竹内康二
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム指数(AQ)の高校生への使用方法に関する検討2019

    • Author(s)
      酒井貴庸
    • Organizer
      日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における不登校とスクールカウンセリング(特別支援学校(知的障害)における スクールカウンセリング)2019

    • Author(s)
      堂山亞希
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校における女子生徒への相談支援―担任教師とスクールカウンセラーとの連携による支援―2019

    • Author(s)
      堂山亞希・原田薫・宇佐美太郎・髙津梓
    • Organizer
      日本発達障害学会第54回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 軽度知的障害のある女子生徒の思春期的課題への支援実践―特別支援学校教諭とスクールカウンセラーとの連携による支援の実際―2019

    • Author(s)
      原田薫・堂山亞希・宇佐美太郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] チャレンジング行動 ー強度行動障害を深く理解するためにー2022

    • Author(s)
      エリック・エマーソン、スチュワート・L・アインフェルド、園山繁樹、野口幸弘
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      二瓶社
    • ISBN
      4861080894
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 教職をめざす人のための特別支援教育2021

    • Author(s)
      杉中 拓央、呉 栽喜、松浦 孝明
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121432
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 特別支援学校・特別支援学級・通級による指導・通常の学級による支援対応版 知的障害/発達障害/情緒障害の教育支援ミニマムエッセンス2021

    • Author(s)
      渡邉 貴裕、橋本 創一、尾高 邦生、霜田 浩信、熊谷 亮、今枝 史雄、田口 禎子、杉岡 千宏、細川 かおり、真鍋 健、大伴 潔
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121449
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本 創一、三浦 巧也、渡邉 貴裕、尾高 邦生、堂山 亞希、熊谷 亮、田口 禎子、大伴 潔
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571121407
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 先生のための保護者相談ハンドブック2020

    • Author(s)
      大石幸二、竹森亜美、須田なつ美、染谷怜
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      4761408111
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi