• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on elucidation and quality assurance of competencies of teacher educator who are responsible for the fusion of theory and practice

Research Project

Project/Area Number 19H01708
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Himeno Kanji  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 益子 典文  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10219321)
土田 雄一  千葉大学, 教育学部, 教授 (10400805)
寺嶋 浩介  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (30367932)
川上 綾子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50291498)
霜川 正幸  山口大学, 教育学部, 教授 (80437615)
植田 和也  香川大学, 教育学部, 教授 (90363176)
長谷川 哲也  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (90631854)
生田 孝至  岐阜女子大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20018823)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywords教師教育者 / 理論と実践の往還 / 資質・能力 / 質保証 / 教職大学院 / アンケート調査 / 教育実践研究 / 教員養成・採用・研修の一体改革 / 教員養成・教員採用・教員研修の一体改革 / 指導主事
Outline of Research at the Start

教員養成・採用・研修の一体改革や教職大学院の拡大に伴い、教師教育の枠組みが大きく変わり、学校教育を担う力量ある教師を育てる「教師教育者」をいかに育成し、質を保証するかが喫緊の課題となっている。本研究では、理論と実践を往還・融合する教師教育者を規定する概念の整理および能力の解明、教師教育者の能力を認定するための質保証制度の構築を研究目的とし、1)教師教育者の概念整理とその構造化、2)教師教育者(大学教員、指導主事、メンター等)を対象とした教師発達観に関する調査、3)理論と実践を往還・融合する教師教育者の核となる資質・能力・信念の解明、4)教師教育者の質保証のための制度設計に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we focused on teacher educators who are responsible for teacher training, and organized the concept of teacher educators. We investigated what kind of qualifications, abilities, and experiences the teacher educators think they need. We divided them into three groups: researcher teachers with teaching experience, researcher teachers without teaching experience, and practitioner teachers, and compared their perceptions. In addition, we conducted an interview survey of teacher educators who are involved in practical research at graduate schools for teachers, and practitioner teachers who have been involved in teaching both teacher training and in-service education. Through these, we clarified the points to keep in mind when teaching educational practice research, the process of transformation as a teacher educator, and the factors behind it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

諸外国と日本に共通して、教師教育者の役割や行動に関する研究が進められているものの、日本では諸外国の知見の紹介に留まり、日本の教師教育者に求められる役割や行動の解明には至っていなかった。このような中、本研究が教師教育者の役割や行動に対する教師教育者自身の認識を調査し、その認識の差異を分析したことは、今後の教師教育研究を進めていく上での基盤となる。また、多様な背景を持つ教師教育者が属する大学において、教師教育者としての力量形成や協働の在り方を検討する際の基礎的知見として位置づけられると考える。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (21 results) (of which Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (19 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] An Exploratory Study of the Role Awareness of Teacher Educators in Universities : Focusing on the roles of “teacher of teachers”and “researcher”2023

    • Author(s)
      川上綾子・姫野完治・長谷川哲也・益子典文
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 37 Pages: 71-82

    • DOI

      10.24727/00029668

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29683

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 同僚から学ぶことを主眼とした若手教師支援の研究2023

    • Author(s)
      髙橋賢治・姫野完治
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要 : 教職大学院研究紀要

      Volume: 13 Pages: 1-10

    • DOI

      10.32150/00010927

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010927/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「教員の成長段階」に応じた研修プログラム設計に関する一考察 -選択研修における研修終了後アンケートのキャリアステージ毎の比較評価-2023

    • Author(s)
      今井則雄・岩田鈴生・金森香織・川瀬貴子・神出建太郎・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 39(1) Pages: 135-144

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校実習の在り方に関する組織的検討 -修了院生等への調査を踏まえた熟議を通して-2023

    • Author(s)
      坂本哲彦・静屋智・霜川正幸・時乘順一郎
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 55 Pages: 107-116

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師教育研究を行う際の倫理的課題と心がけること2022

    • Author(s)
      姫野完治
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 31 Pages: 141-142

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学部・附属と地域のつながりを深める「学びセミナー」の展開2022

    • Author(s)
      霜川正幸・佐野之人・藤上真弓・田本正一・田中智輝・河村泉・江藤弘康・中村裕司・河村寛美
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 54 Pages: 65-74

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員志望意識の変容に関する回顧的調査2021

    • Author(s)
      小方直幸、植田和也、上野耕平、金綱知征
    • Journal Title

      香川大学教育学部実践総合研究

      Volume: 42 Pages: 27-36

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学院の教師教育における研究方法・研究技術習得の意義―岐阜大学大学院教育学研究科での試み2021

    • Author(s)
      長谷川哲也・益子典文・今井亜湖
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 39 Pages: 75-86

    • NAID

      40022531949

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外的要因による授業環境の変化が教職員の授業観に及ぼす影響の事例分析-新型 コロナウィルスによる高等学校授業のオンライン化過程-2021

    • Author(s)
      坂井和裕・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37(2) Pages: 194-202

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Clarification of Eye-Tracking Patterns and Related Practical Thinking Styles of Teachers in the Classroom2020

    • Author(s)
      姫野 完治
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 95-104

    • DOI

      10.15077/jjet.43116

    • NAID

      130007872219

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Transfer of Training in Middle Leader Teachers’ Professional Development for ICT Integration in Schools.2020

    • Author(s)
      Terashima, K. , & Itagaki, S.
    • Journal Title

      EDULEARN20 Proceedings

      Volume: 2020 Pages: 6422-6426

    • DOI

      10.21125/edulearn.2020.1687

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語授業の教授言語:過去30年の日本語使用と英語使用の傾向2020

    • Author(s)
      表昭浩・川上綾子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 121-129

    • NAID

      40022508953

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『教員育成』がもたらす協働の姿と研究倫理の意義2020

    • Author(s)
      長谷川哲也
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 29 Pages: 98-101

    • NAID

      130008149568

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新規採用教師の初年度末の成長状況に関する一考察-「経験から学ぶ力」の自己 評価に基づく分析2020

    • Author(s)
      日比光治・益子典文・國府田珠実
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 37(1) Pages: 89-93

    • NAID

      120006960353

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コンピテンシー・ベースのカリキュラム・マネジメントを中核とした教職大学院の授業開発2020

    • Author(s)
      姫野完治・水上丈実・梅本宏之・橋本忠和
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 10 Pages: 71-81

    • NAID

      120006812800

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学部授業における課題解決型授業の効果-「人間関係づくり教材開発」の授業分析を通して-2020

    • Author(s)
      土田雄一 松田憲子
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究

      Volume: 23 Pages: 25-37

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育センターにおける現職教員研修評価に関する基礎的研究 ―岐阜県総合教育センターにおける教員研修評価の試み―2020

    • Author(s)
      坂井和裕・益子典文・國府田珠実
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 36(1) Pages: 117-123

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育センターにおける教員研修の評価分析に関する事例研究 ―岐阜県総合教育センターにおける教員研修評価の実践―2020

    • Author(s)
      近藤健次・長澤紀明・坪内清次郎・堀内教子 鈴木健・坂井和裕・益子典文
    • Journal Title

      岐阜大学カリキュラム開発研究

      Volume: 36(1) Pages: 162-169

    • NAID

      120006867111

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Case Study of Teacher’s On Going Cognition using VR2019

    • Author(s)
      Takashi Ikuta,Yasushi Gotho, Wataru Uchiyama
    • Journal Title

      16th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age

      Volume: 16 Pages: 417-420

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VRオン・ゴーイングにおける教師の認知2019

    • Author(s)
      生田孝至・林なおみ・内山 渉・伊藤祐輝
    • Journal Title

      岐阜女子大学紀要

      Volume: 49 Pages: 21-32

    • NAID

      120006846633

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ちゃぶ台」方式による教員養成・研修の一体化の取り組み2019

    • Author(s)
      霜川正幸
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 71 Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育実践研究の指導上の留意点についての分析-教職大学院を担当する教員を対象として2023

    • Author(s)
      寺嶋浩介
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業者の「みえ」をアノテーションとして用いた教師教育用VR教材の開発2022

    • Author(s)
      姫野完治・岸敬介・中村友
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の生涯発達とコミュニティ2022

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      日本教育心理学会2022年全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の資質能力向上支援(ラーニングポイント制)につなぐミドルリーダー養成研 修プログラムの開発」~独立行政法人教職員支援機構委嘱事業教員の資質向上のため の研修プログラム開発・実施支援事業報告書から~2021

    • Author(s)
      中谷仁、美丹信介、霜川正幸、佐々木司、静屋智、中田充、松岡敬興、美作健
    • Organizer
      日本学校改善学会第4回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校と大学で教師教育に携わった経験を持つ実務家教員の「教師教育者としての認識」の形成と変容2021

    • Author(s)
      姫野完治・長谷川哲也・益子典文・川上綾子・寺嶋浩介・霜川正幸・土田雄一・植田達也・生田孝至
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成学を基盤とした教職大学院のカリキュラム開発(Ⅱ) ―教職大学院における研究指導と実践論文の在り方―2020

    • Author(s)
      佐々祐之・小野寺基文・姫野完治・川俣智路・安川禎亮・佐川正人
    • Organizer
      日本教育大学協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力調査に基づく授業改善活動を促進する教員研修プログラムの開発2020

    • Author(s)
      磯部年晃・益子典文
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校初任教師の経験学習を促す校内環境に関する事例研究-環境設計者として の管理職へのインタビュー調査を通して-2020

    • Author(s)
      日比光治・益子典文
    • Organizer
      日本教育情報学会第36回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職大学院生による授業中のみとりの解明と変容2020

    • Author(s)
      光内 亜理沙 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職経験年数による授業参観時のみえはどのように違うのか2020

    • Author(s)
      佐野 正樹 ・ 青木 優汰 ・ 姫野 完治
    • Organizer
      日本教師学学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VRオンゴーイングによる観察者の認知の生成 ー Schonの問いへの挑戦2020

    • Author(s)
      生田孝至・林なおみ・内山 渉
    • Organizer
      日本教師学学会第21回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VR授業映像を活用した校内研修の方法2020

    • Author(s)
      生田孝至
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] VRオンゴーイングにみる教師の授業認知の様相2020

    • Author(s)
      生田孝至・内山 渉・林なおみ・伊藤祐輝・越村尚貴
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 今後の教員養成の方向性―教員養成政策と教師教育研究の動向に注目して2020

    • Author(s)
      長谷川哲也
    • Organizer
      中部大学FD講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師教育者としての認識」の変容過程からみえること2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      第15回全国教育系大学交流人事教員研究交流集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実施中の教師の「みえ」の基盤となる認知的枠組みの分析2019

    • Author(s)
      姫野完治
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校初任教師の経験学習を可能にする条件2019

    • Author(s)
      日比光治・益子典文
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働の「教員育成」における連接点としての教師教育研究2019

    • Author(s)
      長谷川哲也
    • Organizer
      日本教師教育学会研究倫理規程を考える公開研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 今日の「教師教育者」とはどのような存在か? ―海外の研究動向と日本の実態に注目して―2019

    • Author(s)
      長谷川哲也
    • Organizer
      第15回全国教育系大学交流人事教員研究交流集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ICTを活用したこれからの学び ~次世代を担う教師のためのICT入門~2022

    • Author(s)
      姫野完治・川俣智路・後藤泰宏
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      一莖書房
    • ISBN
      9784870742451
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 公教育としての学校を問い直す2020

    • Author(s)
      日本教育方法学会、子安潤、田上哲、熊井将太、川地亜弥子、遠藤ゆり、吉田成章、竹内元、姫野完治、照本祥敬、渡辺雅之、境智洋
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      図書文化
    • ISBN
      9784810007480
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学校に還す心理学2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前涼子・姫野完治
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi