• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a behavioral record system to evaluate the proficiency of educational assistants and construction of a growth model

Research Project

Project/Area Number 19H01710
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionThe University of Electro-Communications

Principal Investigator

EGI Hironori  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (30422504)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 椿本 弥生  東京大学, 教養学部, 特任准教授 (40508397)
尾澤 重知  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (50386661)
岩崎 千晶  関西大学, 教育推進部, 准教授 (80554138)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥12,090,000 (Direct Cost: ¥9,300,000、Indirect Cost: ¥2,790,000)
Keywords教育学習支援システム / 教育補助者 / ウェアラブル / ルーブリック / 行動変容
Outline of Research at the Start

アクティブラーニングのような学習者の主体的・能動的な活動を深化させるには,TA, LA, メンターなどの教育補助者の協力が不可欠である.教育補助者の活躍に資するために,以下の三点に取り組む.(1)教育補助者の行動を記録して熟達をはかるウェアラブルシステムを開発する.(2)教育補助者の行動と熟達に関する教員・学生・教育補助者自身の意識を調査し,ルーブリックと成長モデルを構築する.(3)複数の機関において行動記録システムの組織的な運用を行い,教育補助者の熟達をルーブリックおよび成長モデルと照合する.開発した行動記録システムの有用性と,教育補助者の振り返りと行動変容を促すことができたかを検証する.

Outline of Final Research Achievements

A wearable system is designed that records the actions of educational assistants and measures their proficiency. Sensing and input devices are chosen to develop functions such as estimating physical conditions, recording self-assessments, and visualizing learning support behaviors on a classroom map. The effectiveness of these functions was evaluated through practice in face-to-face classes. A rubric was developed and a growth model was presented based on an attitude survey and interviews with teachers and educational assistants. The evaluation of proficiency was analyzed within the research team.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育補助者の学習支援行動に着目し,ウェアラブルデバイスを用いた行動推定や情報システムによる可視化を実現するだけでなく,センシングした学習支援行動の解釈と熟達の評価と結びつけるというアプローチを行っている.対人コミュニケーションの実践的場面における行動原理の解明だけでなく,学習者の孤立・孤独を防ぐために対人コミュニケーションを通じた援助を促進する手法に応用していくことが可能であると考えられる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 11 results) Presentation (39 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Development and Practice of a System to Visualize Learning Support Status of Teaching Assistant2022

    • Author(s)
      今村 瑠一郎、照井 佑季、上野 真、江木 啓訓
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 203-215

    • DOI

      10.15077/jjet.45077

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Fundamental Study Based on Seating Location in Computer Laboratories for Individual Support of Students2021

    • Author(s)
      照井 佑季、山田 政寛、合田 美子、江木 啓訓
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 185-188

    • DOI

      10.15077/jjet.S45084

    • NAID

      130008151187

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analyzing Effect of Rest on Learning Based on Leg Movement Measurement2021

    • Author(s)
      後藤 和彦、相川 大吾、照井 佑季、江木 啓訓
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 161-164

    • DOI

      10.15077/jjet.S45074

    • NAID

      130008151178

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Actual Situation of Learning Support in Learning Commons at Four-Year Universities in Japan2021

    • Author(s)
      岩﨑千晶,川面きよ,遠海友紀,村上正行
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 197-200

    • DOI

      10.15077/jjet.S45095

    • NAID

      130008151176

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Practice of a TA Action Recording System for Programming Exercises2021

    • Author(s)
      江木 啓訓、横山 裕紀、今村 瑠一郎、則常 一輝
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 135-145

    • DOI

      10.15077/jjet.44142

    • NAID

      130008054080

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-06-10
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Deriving Competence from Instructers' demands on Learning Asssistant in First-Year Education2021

    • Author(s)
      岩﨑 千晶
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 137-140

    • DOI

      10.15077/jjet.S44086

    • NAID

      130007995818

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Maximising university education through improved teaching assistant training2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021 Issue: 2 Pages: 28-30

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初年次教育における論証型プレゼンテーション活動に対するラーニング・アシスタントの介入方法2021

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 13 Pages: 13-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] What kind of HR does Japan need?2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      Open Access Government

      Volume: July Pages: 256-267

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto Mio
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 15-29

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.596

    • ISSN
      2432-3675, 2432-3683
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 脚部動作計測デバイスを用いた学習者の関心度推定の検討2021

    • Author(s)
      相川 大吾、浅井 康貴、後藤 和彦、江木 啓訓
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 62 Pages: 78-89

    • NAID

      170000184288

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Estimation Method of Subjective Fatigue Based on the Duration of Learner's Leg Movement2020

    • Author(s)
      相川 大吾、浅井 康貴、河端 留奈、江木 啓訓
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 149-154

    • DOI

      10.14926/jsise.37.149

    • NAID

      130007826027

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ITTPCによる国際チューター認証資格に基づくライティングチューターの育成方法2020

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 11 Pages: 43-54

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 台湾の高等教育における学習環境・学習支援のデザイン2020

    • Author(s)
      千葉美保子, 川面きよ, 遠海友紀, 嶋田みのり, 岩﨑千晶
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 11 Pages: 121-130

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design of e-learning and online tutoring as learning support for academic writing2019

    • Author(s)
      IWASAKI,Chiaki,TADA, Yasuhiro,FURUKAWA, Tomoki,SASAKI, Kaede,YAMADA,Yoshinori,NAKAZAWA, Tsutomu,IKEZAWA, Tomoya
    • Journal Title

      Asian Association of Open Universities Journal

      Volume: Vol. 14 No. 2 Issue: 2 Pages: 85-96

    • DOI

      10.1108/aaouj-06-2019-0024

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] eラーニング学習者の脚部動作計測に基づく休憩タイミングの評価2022

    • Author(s)
      照井佑季, 後藤和彦, 相川大吾, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第115回グループウェアとネットワークサービス研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ニューノーマル時代における授業設計・学習環境を考える2022

    • Author(s)
      岩﨑千晶
    • Organizer
      教育科学セミナリー
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Analysis of the Answering Processes in Split-Paper Testing to Promote Instruction2021

    • Author(s)
      Shin Ueno, Yuuki Terui, Ryuichiro Imamura, Yasushi Kuno and Hironori Egi
    • Organizer
      APSCE The 29th International Conference on Computers in Education (ICCE2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Introducing Real-Time Visualization Methods of Learning Support Behaviors for in-Classroom Lessons toward Optimized Assistance2021

    • Author(s)
      Ryuichiro Imamura, Yuuki Terui, Shin Ueno and Hironori Egi
    • Organizer
      11th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK21)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 短冊型プログラミング問題における解答プロセスに基づく指導支援2021

    • Author(s)
      上野真, 照井佑季, 今村瑠一郎, 久野靖, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 焦電センサを用いた脚部動作計測による学習支援手法の提案2021

    • Author(s)
      照井佑季, 相川大吾, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本のライティングセンターに従事する学生スタッフとその育成方法に関する現状分析2021

    • Author(s)
      岩﨑千晶,矢田尚也,多田泰紘,遠海友紀,村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Prototype of a Rubric for Classifying Teaching Assistants’ Learning Support Behaviors by Social Channels2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 脚部動作計測に基づく学習効果向上のための休憩提案システム2021

    • Author(s)
      後藤和彦, 相川大吾, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 短冊形プログラミング問題における正答・誤答プロセスの傾向分析2021

    • Author(s)
      上野真, 照井佑季, 今村瑠一郎, 久野靖, 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ティーチングアシスタントの学習支援行動を推定および可視化するシステムの開発2021

    • Author(s)
      今村瑠一郎, 照井佑季, 上野真, 江木啓訓
    • Organizer
      インタラクション2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報基礎教育における着席位置の孤立度に基づく成績推定2021

    • Author(s)
      照井佑季, 山田政寛, 合田美子, 江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ティーチングアナリティクスを実現する学習支援行動リアルタイム可視化システムの開発と実践2021

    • Author(s)
      今村瑠一郎, 照井佑季, 上野真, 江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発 -身体部位で分類する学習支援行動-2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Teaching Assistant Reflection System to Improve Self-Efficacy2020

    • Author(s)
      Yuuki Terui, Ryuichiro Imamura and Hironori Egi
    • Organizer
      IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of the Learning Support Strategies for Teaching Assistants2020

    • Author(s)
      Ryuichiro Imamura, Yuuki Terui, Yuuki Yokoyama and Hironori Egi
    • Organizer
      IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE 2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自己効力感の向上を促すTA振り返りシステムの実践と評価2020

    • Author(s)
      照井佑季, 今村瑠一郎, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の疲労度推定のための脚部動作計測デバイスの提案2020

    • Author(s)
      相川大吾, 河端留奈, 江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students' Evaluations of Their First-Year Experience2020

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluation of First-Year Students' Academic Experience: Causal Relationships Before and After Lecture Expectations2020

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 13th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 議論の活発さを反映した共起ネットワーク図の提示による効果の検討2020

    • Author(s)
      村岡泰成,石川誠彬,尾澤重知,江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第110回グループウェアとネットワークサービス研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己効力感の向上のためのウェアラブルTA行動記録システムの開発2020

    • Author(s)
      照井佑季,今村瑠一郎,江木啓訓
    • Organizer
      インタラクション2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己効力感の向上を促すTA支援システムの研究2020

    • Author(s)
      照井佑季,今村瑠一郎,江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育補助者の熟達と成長をどのようにはかるか2020

    • Author(s)
      江木啓訓,尾澤重知,椿本弥生,岩﨑千晶
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 演習型の初年次教育において学生・TA・教員のインタラクションを高めるICT環境の構築2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京工業大学教育革新シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] DiAna-AD: Dialog Analysis for Adjusting Duration during Face-to-face Collaborative Discussion2019

    • Author(s)
      Naruaki Ishikawa, Taishi Okazawa and Hironori Egi
    • Organizer
      The 25th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing(CollabTech2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A supporting system for Teaching Assistant to control assistant behavior by adjusting instruction time2019

    • Author(s)
      Ryuichiro Imamura, Yuuki Yokoyama and Hironori Egi
    • Organizer
      The 21st International Conference on Human-Computer Interaction (HCI International 2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 議論状況可視化システムを用いた議論における役割設定の影響2019

    • Author(s)
      石川誠彬,村岡泰成,江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] TAの学生への対応時間を分散化する学習支援手法の検討2019

    • Author(s)
      今村瑠一郎,照井佑季,江木啓訓
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者の発言機会を均等にする議論訓練システムの提案2019

    • Author(s)
      江木啓訓,岡澤大志,石川誠彬
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] TA支援システムの導入による学生への対応時間分散化の影響2019

    • Author(s)
      今村瑠一郎,横山裕紀,江木啓訓
    • Organizer
      マルチメディア、分散、協調とモバイルシンポジウム(DICOMO2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援方略に基づいて行動変容を促すTA支援システムの提案2019

    • Author(s)
      江木啓訓,横山裕紀,今村瑠一郎
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援に活かすメタ認知:研究を指向した初年次教育TAにおけるメタ認知と社会的スキルとの関係2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] TAによる学習支援を研究するー言語データの収集と分析ー2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 研究を志向した初年次教育に対する学生評価―講義開始前後での期待感の因果関係―2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 図書館の評価研究事例からみたラーニングコモンズの評価方法に関する研究2019

    • Author(s)
      岩﨑千晶,川面きよ,遠海友紀,村上正行
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ライティングセンターの機能と展望ー正課と正課外をつなぐライティング教育を目指してー2019

    • Author(s)
      井下千以子,佐藤広子,小林至道,岩﨑千晶,佐渡島沙織,柴原宣幸,大島弥生,成瀬尚士,関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ラーニングコモンズを巡る国内動向の基礎的調査研究ーラーニングコモンズに関する国内文献レビューを手がかりにー2019

    • Author(s)
      千葉美保子,川面きよ,岩﨑千晶,村上正行
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 電気通信大学江木研究室

    • URL

      https://egi.inf.uec.ac.jp/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi