• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Innovation of College Physics through Development and Implementation of Japanese-style Active Learning Pedagogy

Research Project

Project/Area Number 19H01711
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

Tosa Sachiko  新潟大学, 人文社会科学系, フェロー (40720959)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 昭三  新潟大学, 人文社会科学系, フェロー (10018822)
山田 吉英  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (30588570)
梅田 貴士  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40451679)
伊藤 克美  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (50242392)
中野 博章  新潟大学, 自然科学系, 准教授 (60262424)
岸本 功  山陽小野田市立山口東京理科大学, 共通教育センター, 准教授 (60399433)
植松 晴子 (小松晴子)  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70225572)
中村 琢  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70377943)
谷口 和成  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90319377)
五十嵐 尤二  新潟大学, 人文社会科学系, 名誉教授 (50151262)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Keywords大学物理講義 / アクティブ・ラーニング / 日本式AL型教授法開発 / 大学初年次用物理教科書執筆 / 概念理解 / 大学教員の支援体制 / レッスンスタディ / 探究 / 教科書執筆 / 大学の物理教育研究 / 教授法の開発 / レッスンスタディ(授業研究) / 大学の物理教育 / 日本式AL型物理教授法
Outline of Research at the Start

大学物理教育において、アクティブ・ラーニング型講義への具体的変革を日本に適した形で行い、暗記学習を本質的理解に変容させることが急務である。本研究では物理教育改革を全国に波及させるために次の3点を目的とする。
①6つの大学において、学習者と教員の特性を踏まえた日本式AL型物理教授法を開発し、その効果を検証する。
②レッスンスタディ(授業研究)による協同的な教員支援体制を構築し、物理教育に関心が薄い教員も含め、継続的活動が教員の教授法に変革をもたらす効果を解明する。
③全国複数の大学で日米研究者によるワークショップやシンポジウムを開催し、日本式AL型教授法の普及と全国的ネットワーク構築を図る。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to reform college physics classes into an active-learning style by a Japanese way and to spread the trend in the physics education community in Japan. To fulfill the purpose, we carried out 1) development, implementation, and assessment of active-learning style instructional strategies, 2) supporting physics teachers through lesson study, and 3) constructing a network and disseminating the research findings. In the first half of the research period, we conducted online lesson study in physics and other science fields, and many of the participants reached a new realization about teaching science. In the latter half of the research period, we focused on writing an introductory college physics textbook in an active-learning style. The book will be published in spring, 2025. Lesson study and other activities using the new textbook will be continued in the next research project.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、これまで様々な形のAL型物理教授法を開発・実践してきた研究者たちが協力し、大学初年次用AL型物理教科書を執筆できたのは大きな成果である。ページ数制限がある中、事実の記述ではなく、読者が物理概念について考えることを促すような教科書は本邦初である。この教科書の活用を通して、学生のより深い概念理解を促すとともに、大学教員がAL型教授法について認識を深め、AL型講義を実践するきっかけとなれば、大学の物理教育が変わっていくものと期待される。また、本研究における授業研究は教員間のネットワーク構築につながった。次研究では教科書と授業研究を基に、メンター制を取り入れて具体的な講義改善を目指す。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (59 results)

All 2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (45 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (1 results) Remarks (3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Syracuse University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究的な物理学習の意味と課題点を問う2024

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Journal Title

      大学の物理教育

      Volume: 30(2)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初年次教育における電磁気学についての概念調査の実施報告(2022年度)2024

    • Author(s)
      岸本功, 笠置映寛, 金田和博, 吉井涼輔
    • Journal Title

      山陽小野田市立山口東京理科大学紀要

      Volume: 7 Pages: 85-91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practice of lessons to learn the “conservation law” and “irreversibility” of energy conversion2022

    • Author(s)
      平井 雄也, 梅田 貴士
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 70 Issue: 1 Pages: 24-27

    • DOI

      10.20653/pesj.70.1_24

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2022-03-16
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初年次教育における力学概念調査の実施報告2022

    • Author(s)
      笠置 映寛, 金田 和博, 岸本 功, 吉井 涼輔
    • Journal Title

      山陽小野田市立山口東京理科大学紀要

      Volume: 5 Pages: 87-91

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 臨界現象と場の理論をめぐって2022

    • Author(s)
      伊藤克美
    • Journal Title

      高教研理科研究集録

      Volume: 61 Pages: 27-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effectiveness of ILDs with “bridging”:A case study of learning Newtonʼs third law2021

    • Author(s)
      梅田 貴士
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 69 Issue: 3 Pages: 129-136

    • DOI

      10.20653/pesj.69.3_129

    • NAID

      130008104276

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2021-09-10
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初年次教育における電磁気学についての概念調査の実施報告2021

    • Author(s)
      岸本功,笠置映寛
    • Journal Title

      山陽小野田市立山口東京理科大学紀要

      Volume: 4 Pages: 75-79

    • NAID

      120007099037

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] An online teaching practice at university2020

    • Author(s)
      植松晴子
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 68 Issue: 4 Pages: 289-291

    • DOI

      10.20653/pesj.68.4_289

    • NAID

      130007978248

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2020-12-10
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] レッスンスタディを通して探究的な学びを推し進める2024

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      NPO法人理科カリキュラムを考える会冬季シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 探究的な物理学習の意味と課題点を問う2024

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理学会主催第14回物理教育シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Improving Elementary Science Lessons through School-Wide Lesson Study in Japan2023

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型大学初年次用物理教科書の開発2023

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士.岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第78回年次会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的な物理授業とは?2023

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第39回物理教育研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] レッスンスタディを通して自分の教え方を探究する2023

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理教育学会主催物理教育レクチャーシリーズ第4回
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 流体圧現象の背理矛盾と弁証法的能動学習法2023

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      科学教育研究協議会第69回全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科の幾何光学、その問題点2023

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ピア・インストラクションにおける最適な話し合い人数に関する研究2023

    • Author(s)
      阿孫桂太, 梅田貴士
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的な理科学習環境(ISLE)ワークショップのインパクト2022

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理教育学会第38回物理教育研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Lesson study and professional development in US and Japan2022

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      日米教員養成協議会(JUSTEC)2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 物理理解の知識構造の複雑さに関する研究2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2022年秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 伝統的力学授業におけるピア・ディスカッションの効果: ランダム化比較試験による検証①研究計画2022

    • Author(s)
      梅田貴士, 宗尻修治
    • Organizer
      日本物理教育学会第38回物理教育研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Active learning and historical research on educational methods in fluid pressure in 150th anniversary of the Japanese school systems2022

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi, Fumiko Okiharu
    • Organizer
      International Conference on Physics Education 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 圧現象に潜む背理矛盾を探究する主体的深い学び‐学制150年の教訓を深化発展させて2022

    • Author(s)
      小林昭三, 興治文子
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル時代のアクティブ・ラーニング2022

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      NPO法人理科カリキュラムを考える会冬季シンポジウム(第23回全国大会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成用大学物理講義の必要性と実践2022

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理学会第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第77回年次大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学物理講義の改善を促すオンライン・レッスンスタディ2021

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士.岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Promoting Active Learning in College Physics in Japan through Lesson Study2021

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      日米教員養成協議会(JUSTEC)2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Online Lesson Study that Enables University Physics Faculty Members in Different Places to Collaborate and Improve their Teaching2021

    • Author(s)
      Sachiko Tosa
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 対面版とオンライン版の仮説実験授業の比較2021

    • Author(s)
      郷之丸朋希, 梅田貴士
    • Organizer
      日本物理学会2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 流体圧に潜む浮力背理を氷解する能動的深い学び-明治物理筆記とE.H.Grafの浮力背理との対比から2021

    • Author(s)
      小林昭三, 興治文子
    • Organizer
      日本物理学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計力学における反転授業と従来型授業の比較2021

    • Author(s)
      大野義章, 後藤康志, 土佐幸子他4名共同
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理教育における探究活動と評価2021

    • Author(s)
      中村琢
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業における仮説実験授業の実践2021

    • Author(s)
      郷之丸朋希, 梅田貴士
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 力学および統計力学における反転授業の実践III2020

    • Author(s)
      大野義章, 後藤康志, 土佐幸子他5名共同
    • Organizer
      日本物理学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互作用型物理授業でのLearning Assistants活用の試み2020

    • Author(s)
      植松晴子,松本益明
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業による物理授業の実践と効果測定2020

    • Author(s)
      伊東朋里,中村琢
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 力学講義における反転学習と遠隔指導2020

    • Author(s)
      中村琢,伊東朋里
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 演示実験動画を利用したチュートリアル形式の授業実践2020

    • Author(s)
      梅田貴士
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 力学および統計力学における反転授業の実践II2020

    • Author(s)
      大野義章, 後藤康志, 土佐幸子他5名共同
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 開国150年の科学授業筆記で探る能動学習法深化形成過程と5G-ICT時代的再構成2020

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      NPO法人理科カリキュラムを考える会冬季シンポジウム兼第21回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] レッスンスタディによる大学物理講義改善2019

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      日本物理教育学会第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい物理教育実践2019

    • Author(s)
      植松晴子
    • Organizer
      日本学術会議主催学術フォーラム「いま問われる物理教育改革―より効果的な理工学教育を目指して」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科授業におけるALの導入と効果測定2019

    • Author(s)
      川口唯惟,中村琢
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業筆記・記録に基づく100-200年前科学教育史とアクティブ・ラーニング型源流の解明2019

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      科学教育研究協議会第65研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生に対する ILDs 力学分野の課題-概念地図法による授業分析-2019

    • Author(s)
      谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリック形式の課題による『学び合い』を取り入れた授業デザイン2019

    • Author(s)
      梅田貴士
    • Organizer
      日本物理教育学会第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的な物理実験による物理学習姿勢への影響2019

    • Author(s)
      梅田貴士
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] アクティブラーニングの手法を取り入れた基礎物理学教科書(仮)2025

    • Author(s)
      土佐幸子,植松晴子,岸本功,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      学術図書出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 新潟大学教育学部 理科教育学研究室ホームページ

    • URL

      http://niigata-rikyo.jp/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 新潟大学教育学部 理科教育学研究室ホームページ

    • URL

      http://niigata-rikyo.jp/index.html

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 新潟大学教育学部理科教育学研究室ホームページ

    • URL

      http://niigata-rikyo.jp/index.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 第8回新潟大学レッスンスタディとアクティブ・ラーニングの シンポジウム兼ワークショップ2023

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi