Development and Evaluation of Self-Tailored Educational Portal System for Students' Extracurricular Learning
Project/Area Number |
19H01717
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
Matsuda Takeshi 東京都立大学, 大学教育センター, 教授 (90406835)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 伸彦 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10534612)
重田 勝介 北海道大学, 情報基盤センター, 准教授 (40451900)
渡辺 雄貴 東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (50570090)
加藤 浩 放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | 自己主導学習 / 教学IRデータ / 学習履歴 / メタ認知 / 自己調整学習 / メタ認知的コントロール / 教学IR / 自己調整学習(SRL) / 自己主導学習(SDL) |
Outline of Research at the Start |
本研究では、教学IRデータが学生の学びの改善を支援するために有効活用されることを目 標に、学生向けIR情報ポータルサイトを開発、評価する。具体的には、自己調整学習(Self-Regulated Learning)および自己主導学習(Self-Directed Learning)の観点から履修科目、成績、アンケート結果、学習管理システム上のログなどの教学IRデータを分析、学生の学びの状況を可視化して表示し、学生に助言を与え、学び改善のためのシミュレーションを可能にするシステム(Self-Tailored Educational Portal System)を開発し、実際のデータを用いて評価する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research, we have developed a Self-Tailored Educational Portal System (STEPS) that visualizes and displays the learning status of university students and provides guidance on how to improve it. STEPS was designed based on the analysis results of student learning situation surveys at four universities and was developed as a system that records and visualizes literally all student learning plans and learning situations in detail. It can be expected that STEPS will enhance the readiness of Self-Directed Learning for students who are users.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,従来の教学IRでは利用できなかった個々の学生の詳細な学習のデータを,学習計画と学習の実態に分けた形で収集・表示できるようになり,ユーザのメタ認知的コントロールを複数の方向から促進する可能性を示したことである.第二の意義は,SDLレディネスが因子別に表示され,同時に授業外学習の状況が更新されながら示され続けることで,学生のSDL支援に寄与するシステム開発の端緒となったことである. また本研究の社会的意義として,ポストコロナ・ウイズコロナ時代におけるSDLの重要性とシステムを通した具体的な支援方法の道筋を示したことが挙げられる.
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Report
(4 results)
Research Products
(45 results)
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[Book] Early Warning Systems and Targeted Interventions for Student Success in Online Courses2020
Author(s)
Glick, D., Cohen, A., and Chang, C. (eds.), Yoshiko Goda, Masanori Yamada, Takeshi Matsuda, Hiroshi Kato, Yutaka Saito and Hiroyuki Miyagawa
Total Pages
374
Publisher
IGI Global
ISBN
9781799851479
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