• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Deployment of A Social Networking-oriented Next-generation E-learning Infrastructure with Internationalization

Research Project

Project/Area Number 19H01724
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKyoto College of Graduate Studies for Informatics

Principal Investigator

Okamoto Toshio  京都情報大学院大学, 応用情報技術研究科, 教授 (60125094)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 作花 一志  京都情報大学院大学, その他の研究科, 教授 (10411331)
高 弘昇  京都情報大学院大学, その他の研究科, 教授 (30388235)
永田 奈央美  静岡産業大学, 情報学部, 准教授 (50582293)
田中 恵子  京都情報大学院大学, その他の研究科, 助教 (60866284)
香山 瑞恵  信州大学, 学術研究院工学系, 教授 (70233989)
小林 信三  特定非営利活動法人サイバー・キャンパス・コンソーシアムTIES(附置研究所), 附置研究所, 客員研究員 (70793842)
青木 成一郎  京都情報大学院大学, その他の研究科, 准教授 (80596255)
江見 圭司  京都情報大学院大学, その他の研究科, 准教授 (10339989)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords教育工学 / eラーニング基盤 / 国際化 / 社会的ネットワーキング / 協調学習 / ラーニング / 電子教科書 / 協働 / テキストマイニング / Diamond Mandala Matrix / eラーニング / 可視化 / 遠隔講義 / ローカライズ / アクティブ・ラーニング
Outline of Research at the Start

“Social Competences”の育成が課題となっている。ここで、インフォーマルという意味は、通常の学校・教室内での教育または活動に特定されるのではなく、インターネット空間の中で、不特定多数の学習者がそれぞれの学習ニーズに応じて、仮想的な学習場、教材(コンテンツ)、仲間等が推薦・提供され、それらの評価情報が相互に共有・再利用されるという文脈で考える。

Outline of Final Research Achievements

In our research, the following five issues were set, and systems such as the digital Diamond Mandala Matrix were constructed, practiced, and verified as an e-learning infrastructure with a social networking orientation based on internationalization.1. examination of "Social Competences" from the perspective of internationalization from the viewpoint of educational psychology and modeling of their development from the viewpoint of educational engineering; 2. development of a system to realize informal learning that incorporates social media services, 2. development of a system to realize informal learning incorporating social media services; 3. Study, composition, and construction of a model of cooperative learning support system; 4. Theoretical construction and technological implementation of communication support functions for learners; 5. Experimental practice activities and evaluation using the system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発・実証したシステムdigital Diamond Mandala Matrixは,オンラインかオフラインかを問わず,協調学習や議論に適し,主体的・対話的で深い学び(アクティブ・ラーニング)の促進を促す.また,本システムは,LMSに依存しないため学校内の授業に制限されず,かつ,様々な母語に対応する.そのため,翻訳機能や協調学習の機能により母語に関わらず多様な参加者によるワークショップでも使用可能である。さらに意見集約の機能を持ち,視野を広げる効果があることも実証されている.従って,非常に汎用性が高く,様々な場面での能動的な活動で利用できるので,本研究で得た成果の社会的意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (89 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (35 results) (of which Peer Reviewed: 21 results,  Open Access: 19 results) Presentation (50 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] CICSOFT社(韓国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ダラム大学(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ソウルデジタル大学/済州大学/CICSOFT社(韓国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Rによる非線形連立方程式の解法2023

    • Author(s)
      作花一志
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 17

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Basic Study on Educational Growth Indicators Based on Quantitative Evaluation of Strokes Quality in Drawing Works2022

    • Author(s)
      Sugii Kanato、Nagai Takashi、Kayama Mizue
    • Journal Title

      AIED

      Volume: - Pages: 490-501

    • DOI

      10.1007/978-3-031-11644-5_40

    • ISBN
      9783031116438, 9783031116445
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドローイング作品に含まれるストロークの質的評価に基づく成長指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      杉井奏斗, 永井孝, 香山瑞恵
    • Journal Title

      教育システム情報学会第47回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 53-54

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3軸加速度センサによる計測データに基づくスラックライン動作の上達指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      千野匠, 香山瑞恵, 永井孝
    • Journal Title

      教育システム情報学会第47回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 49-50

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スラックライン動作の個人成長指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      千野匠, 香山瑞恵, 永井孝
    • Journal Title

      教育システム情報学会第47回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 151-152

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ストロークの座標情報に基づくドローイングスキル成長指標に対する自己組織化マップの初期値依存性の検証2022

    • Author(s)
      杉井奏斗, 永井孝, 香山瑞恵
    • Journal Title

      教育システム情報学会第47回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 131-132

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会的メディア・サービスを取り入れたインフォーマルな学習の教授学的調査・検討・モデル構成2022

    • Author(s)
      小林 信三
    • Journal Title

      NAIS journal

      Volume: 16 Pages: 34-40

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スキル情報を連係したデジタルクレデンシャルの設計の検討 ~IT人材を例に~2022

    • Author(s)
      田中恵子
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 16 Pages: 41-48

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Practical Examples of a Real-Time Online Class on Agriculture in Space, Using the Collaborative Learning Tool “Digital Diamond Mandala Matrix”2022

    • Author(s)
      Aoki Seiichiro、Kobayashi Shinzo、Naraki Takahiko、Okamoto Toshio
    • Journal Title

      Digital Transformation of Education and Learning - Past, Present and Future. OCCE 2021. IFIP Advances in Information and Communication Technology

      Volume: 642 Pages: 215-221

    • DOI

      10.1007/978-3-030-97986-7_18

    • ISBN
      9783030979850, 9783030979867
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者の理解状況に注目したオンライン授業支援システムの試案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 4 Pages: 24-29

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン授業における学習者の状況の視覚的・感覚的な把握を支援する機能の提案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Journal Title

      日本教育システム情報学会研究報告集

      Volume: 37,2 Pages: 10-15

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業における学習者のコミュニケーション支援機能の提案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Journal Title

      教育システム情報学会第47回全国大会論文集

      Volume: - Pages: 127-128

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] オンライン授業における学習者の疑問解消を支援する質問テンプレートの提案とその評価2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Journal Title

      静岡産業大学研究紀要

      Volume: 24 Pages: 255-270

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Innovations Inspired the Creation of Diversity Building a City Where Relationships are Strengthened2021

    • Author(s)
      三宅 創太、小林 信三、楢木 隆彦、加藤 知愛
    • Journal Title

      JSAI Technical Report, Type 2 SIG

      Volume: 2021 Issue: CCI-008 Pages: 05

    • DOI

      10.11517/jsaisigtwo.2021.CCI-008_05

    • NAID

      130008119908

    • ISSN
      2436-5556
    • Year and Date
      2021-11-26
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Diamond Mandala Matrix (DMM)を用いた多言語協調型オンライン授業の設計と実践2021

    • Author(s)
      小林 信三, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: - Pages: 170-177

    • NAID

      170000185094

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ハッカーの倫理で統治を共創し、未来を開く : オードリー・タン2021

    • Author(s)
      田中恵子
    • Journal Title

      Tattva : business and culture book for the new era

      Volume: 1 Pages: 40-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いたオンライン授業「宇宙における農業」の実践の分析2021

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2021 Pages: 152-158

    • NAID

      170000185097

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] イルミネーション作品の制作を通したプログラミング学習教材:PICAPICA プロジェクトの提案2021

    • Author(s)
      永井孝, 香山瑞恵, 足助武彦
    • Journal Title

      第46回教育システム情報学会全国大会講演論文集

      Volume: 2021 Pages: 147-148

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いたオンライン授業「宇宙における農業」の実践の分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2020 Pages: 106-113

    • NAID

      170000185097

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diamond Mandala Matrix(DMM)を用いた協調学習型オンライン授業の設計と実践2020

    • Author(s)
      小林 信三, 名川 知志, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2020 Pages: 9-16

    • NAID

      170000184135

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diamond Mandala Matrixを用いた反転学習教材による授業の実践例2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦
    • Journal Title

      第34回天文教育研究会 2020年天文教育普及研究会年会集録

      Volume: 2020 Pages: 247-250

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 天文学講演のアンケート自由記述欄への回答に関するテキスト分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 作花一志, 梅本万視
    • Journal Title

      第34回天文教育研究会 2020年天文教育普及研究会年会集録

      Volume: 2020 Pages: 121-124

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Text Data Analysis on Answers Written in Japanese to Free Text Questions Obtained at Astronomy Lectures2020

    • Author(s)
      Aoki Seiichiro、Sakka Kazushi、Emi Keiji、Kobayashi Shinzo、Okamoto Toshio
    • Journal Title

      Empowering Teaching for Digital Equity and Agency. OCCE 2020. IFIP Advances in Information and Communication Technology

      Volume: 595 Pages: 139-143

    • DOI

      10.1007/978-3-030-59847-1_15

    • ISBN
      9783030598464, 9783030598471
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 欧州におけるオープンバッジのコンピテンシー連携についての考察2020

    • Author(s)
      田中恵子
    • Journal Title

      NAIS Journal

      Volume: 14 Pages: 91-92

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ジョブ型雇用における学習履歴のオープンデータ連携に関する米国の動向2020

    • Author(s)
      江見圭司, 田中恵子, 岡本敏雄
    • Journal Title

      教育システム情報学会 第3回研究会 研究報告書

      Volume: 35 Pages: 61-67

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 顧客再購入行動に於ける再購買プロセスモデルの構築と妥当性の検証2020

    • Author(s)
      毛思遠,高弘昇
    • Journal Title

      日本応用情報学会誌

      Volume: 14 Pages: 13-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] eカスタマー行動プロセスにおける動機付与要素の再購買影響力優先順位のAHP分析2020

    • Author(s)
      計向平,高弘昇
    • Journal Title

      日本応用情報学会誌

      Volume: 14 Pages: 29-41

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 虚数の虚数乗2020

    • Author(s)
      作花一志
    • Journal Title

      日本応用情報学会誌

      Volume: 14 Pages: 42-46

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 漢字データベースを用いた日中韓越漢字語の学習教材の開発2020

    • Author(s)
      ドゥ・フィ・チュウオン,山﨑恭司,陳守誠,江見圭司
    • Journal Title

      日本応用情報学会誌

      Volume: 14 Pages: 65-84

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔講義形態におけるチャットボードを利用した質問支援ツールの提案2020

    • Author(s)
      永田奈央美
    • Journal Title

      静岡産業大学情報学部研究紀要

      Volume: 22 Pages: 203-211

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An e-Learning System Using Gamification to Support Preliminary Learning for Job Hunting2019

    • Author(s)
      Naomi Nagata,Tomofumi Uetake
    • Journal Title

      HCI INTERNATIONAL 2018 (20st International Conference on Human-Computer Interaction)

      Volume: 2018 Pages: 173-184

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Diamond Mandala Matrixを用いたインストラクショナル・デザインによる多言語化された反転教材の開発実践2019

    • Author(s)
      小林信三,江見圭司,湯下秀樹,大西健吾,土持ゲーリー・法一,岡本敏雄
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム

      Volume: 2019 Pages: 283-286

    • NAID

      170000180281

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業での作品制作に特化した著作権教育について2019

    • Author(s)
      湯下秀樹,江見圭司
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム

      Volume: 2019 Pages: 98-105

    • NAID

      170000150544

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 天文学講演におけるアンケートの自由記述欄に対する計量テキスト分析2019

    • Author(s)
      青木成一郎
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム

      Volume: 2019 Pages: 277-282

    • NAID

      170000180280

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モデル駆動開発方法論に基づくUML プログラミング教育環境2019

    • Author(s)
      香山瑞恵,小形真平,永井孝
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 36-2 Pages: 118-130

    • NAID

      130007632214

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どものプライバシー対策に必要なもの2023

    • Author(s)
      田中恵子, Dixson Siu, Velislava Hillman
    • Organizer
      プライバシーバイデザインカンファレンス
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生による星の見える里山整備と皆既月食鑑賞会及び広報活動2023

    • Author(s)
      青木成一郎, 楢木隆彦, 井戸正也, 三輪京士, 小林信三, 中島浩平, 澤田一輝, 大槻拓未, 宮下竜輝, 長谷川児呂秋, 寺下海盛, 木塚最愛, 宮川智恵梨
    • Organizer
      第16回宇宙ユニットシンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Basic Study on?Educational Growth Indicators Based on?Quantitative Evaluation of?Strokes Quality in?Drawing Works2022

    • Author(s)
      Sugii Kanato、Nagai Takashi、Kayama Mizue
    • Organizer
      AIED 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドローイング作品に含まれるストロークの質的評価に基づく成長指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      杉井奏斗, 永井孝, 香山瑞恵
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 3軸加速度センサによる計測データに基づくスラックライン動作の上達指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      千野匠, 香山瑞恵, 永井孝
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] スラックライン動作の個人成長指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      千野匠, 香山瑞恵, 永井孝
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ストロークの座標情報に基づくドローイングスキル成長指標に対する自己組織化マップの初期値依存性の検証2022

    • Author(s)
      杉井奏斗, 永井孝, 香山瑞恵
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ドローイングプロセスでのアウトライン描画段階における定量的特徴に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      浅井雄大,香山瑞恵,舘伸幸,永井孝
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] フォースプレートデータを基準とした歩行動作におけるHeel Strike検出アルゴリズムの基礎的検討2022

    • Author(s)
      立花柾樹,香山瑞恵,舘伸幸
    • Organizer
      教育システム情報学会2022年度学生研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] IT教育・人材田中恵子育成委員会における 人材育成へのビジョン~活動紹介2022

    • Author(s)
      田中恵子
    • Organizer
      iCDカンファレンス2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Panel Session: Secrecy of Communications v. Public Welfare2022

    • Author(s)
      Toshiaki Tateishi, Keiko Tanaka, Shino Uenuma, Reina Sasaki
    • Organizer
      Taiwan Internet Governance Forum 2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Designing Digital Credentials for Validating IT skills: A case for i-Competency Dictionary2022

    • Author(s)
      Keiko Tanaka, Masumi Hori, Keiji Emi
    • Organizer
      World Conference on Computers in Education 2022 (WCCE2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] "Stargazing Forest" Project Taken by Students Who Had Never Studied Astronomy and The Partial Lunar Eclipse Viewing Event for The Public Held by Them2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Takahiko Naraki, Shinzo Kobayashi, Masaya Ido, Keishi Miwa, Kohei Nakajima, Ryoma Ooe, Katsugoro Kato, Yuichi Kato, Kakeru Sugimoto, Toui Takahashi, Hina Yasue, Mona Yasue
    • Organizer
      Communicating Astronomy with the Public 2022 (CAP2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 反転授業形式によるリアルタイムオンライン授業のデジタルDiamond Mandala Matrixによる大学での実践と分析2022

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 土持ゲーリー 法一, 岡本 敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] An Analysis of Practical Example in Real-Time Online Classes of Fundamental Course for the Universe in a Flipped Classroom Format Using Digital Diamond Mandala Matrix2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Takahiko Naraki, Gary Hoichi Tsuchimochi, Toshio Okamoto
    • Organizer
      World Conference on Computers in Education 2022 (WCCE2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者の理解状況に注目したオンライン授業支援システムの試案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Organizer
      日本教育工学会2022年12月研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業における学習者の状況の視覚的・感覚的な把握を支援する機能の提案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Organizer
      日本教育システム情報学会2022年度第2回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン授業における学習者のコミュニケーション支援機能の提案2022

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Organizer
      教育システム情報学会第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 農林高校の生徒による「星の見える里山」造りプロジェクト2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 楢木隆彦, 井戸正也, 三輪京士, 小林信三, 中島浩平, 大前諒真, 加藤克吾朗, 加藤佑一, 杉本翔, 高橋東宙, 安江陽菜, 安江桃菜
    • Organizer
      第36回天文教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrix を使った宇宙の基礎科目の大学でのオンライン授業2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 土持ゲーリー法一, 作花一志, 岡本敏雄
    • Organizer
      第36回天文教育研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Practice and Its Analysis of a Real-time Online Flipped Classroom with Digital Supporting Tool "digital Diamond Mandala Matrix" on the Fundamentals of Astronomy at a University in Japan2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Shinzo Kobayashi, Takahiko Naraki, Gary Hoichi Tsuchimochi, Toshio Okamoto
    • Organizer
      XXXIst General Assembly International Astronomical Union (IAUGA2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Proactive Learning through the Project to Maintain and Utilize "Satoyama" as a Recreation place "Stargazing Forest" by Students of Agriculture and Forestry High School in Japan and the Practice of the Partial Lunar Eclipse Viewing Event at the Place2022

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Takahiko Naraki, Shinzo Kobayashi, Masaya Ido, Keishi Miwa, Kohei Nakajima, Ryoma Omae, Katsugoro Kato, Yuichi Kato, Syo Sugimoto, Toa Takahashi, Hina Yasue, Momona Yasue
    • Organizer
      XXXIst General Assembly International Astronomical Union (IAUGA2022)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた反転授業形式によるオンライン授業の実践と分析2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 土持ゲーリー法一, 岡本敏雄
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生による「星の見える里山」整備プロジェクト2022

    • Author(s)
      青木成一郎, 楢木隆彦, 井戸正也, 三輪京士, 小林信三, 中島浩平, 大前諒真, 加藤克吾朗, 加藤佑一, 杉本翔, 高橋東宙, 安江陽菜, 安江桃菜
    • Organizer
      第15回宇宙ユニットシンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ドローイング作品に含まれるストロークの質的評価に基づく成長指標に関する基礎的検討2022

    • Author(s)
      杉井奏斗,永井孝,香山瑞恵
    • Organizer
      教育システム情報学会2021年度学生研究発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Diamond Mandala Matrix (DMM)を用いた多言語協調型オンライン授業の設計と実践2021

    • Author(s)
      小林 信三, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] パネルディスカッション:海賊版サイト問題 番外編 ~違った視点から~2021

    • Author(s)
      立石聡明, 山下健一, 田中恵子
    • Organizer
      沖縄ICTフォーラム2021in名護
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Is the internet trusted forever? --- The issue about the pirate site on “Manga” and freedom of expression in Japan2021

    • Author(s)
      Toshiaki Tateishi, Ryoji Mori, Keiko Tanaka, Kuniko Ogawa, Johji Shishido
    • Organizer
      APrIGF2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育DXを推進するオープンバッジの最新動向ー海外事例編2021

    • Author(s)
      山田恒夫, 秦隆博, 田中恵子, 吉田俊明
    • Organizer
      eラーニングアワードフォーラム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタル Diamond Mandala Matrix による宇宙に関する反転学習型オンライン授業の実践例と分析2021

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 土持 ゲーリー 法一, 岡本 敏雄
    • Organizer
      日本天文学会2021年秋季年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた オンライン授業 「宇宙における農業」の実践の分析2021

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Diamond Mandala Matrix(DMM)を用いた多言語協調型オンライン授業の設計と実践2021

    • Author(s)
      小林 信三, 楢木 隆彦, 青木 成一郎, 岡本 敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調学習用ツール「デジタル Diamond Mandala Matrix」を用いたオンライン授業の実践と分析2021

    • Author(s)
      青木 成一郎, 小林 信三, 楢木 隆彦, 岡本 敏雄
    • Organizer
      第14回宇宙ユニットシンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国:相互運用性のあるLERの最新動向 -学びと仕事をつなぐ学習記録の技術標準-2021

    • Author(s)
      田中恵子
    • Organizer
      サイエンティフィック・システム研究会 教育環境分科会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びと仕事を接続する戦略としてのデジタルな学修成果証明―世界的な技術標準の動向とその示唆2021

    • Author(s)
      田中 恵子,岡本 敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] キャリア接続を指向するマイクロクレデンシャルについての一考察―その新自由主義的傾向への批判的検討―2021

    • Author(s)
      田中恵子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第43回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] イルミネーション作品の制作を通したプログラミング学習教材:PICAPICA プロジェクトの提案2021

    • Author(s)
      永井孝,香山瑞恵,足助武彦
    • Organizer
      第46回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Diamond Mandala Matrix(DMM)を用いた協調学習型オンライン授業の設計と実践2020

    • Author(s)
      小林信三, 青木成一郎, 名川知志, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルDiamond Mandala Matrixを用いた宇宙における農業を題材とする協調学習型オンライン授業の実践例と分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦, 岡本敏雄
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 天文学講演のアンケート自由記述欄への回答に関するテキスト分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 作花一志, 梅本万視
    • Organizer
      第34回天文教育研究会 2020年天文教育普及研究会年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Diamond Mandala Matrixを用いた反転学習教材による授業の実践例2020

    • Author(s)
      青木成一郎, 小林信三, 楢木隆彦
    • Organizer
      第34回天文教育研究会 2020年天文教育普及研究会年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The “WAZA” Method : How to Make MooCs for Blending Learning on Practical Skills and Knowledge2020

    • Author(s)
      Shinzo Kobayashi, Keiji Emi, Seiichiro Aoki and Toshio Okamoto
    • Organizer
      IFIP TC3 OCCE2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Text Data Analysis on Answers Written in Japanese to Free Text Questions obtained at Astronomical Lectures2020

    • Author(s)
      Seiichiro Aoki, Kazushi Sakka, Keiji Emi, Shinzo Kobayashi and Toshio Okamoto
    • Organizer
      IFIP TC3 OCCE2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員に求められるデジタルコンピテンシーに関する考察 ~欧州のフレームワークとの比較から~2020

    • Author(s)
      田中恵子,江見圭司
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 天文学講演におけるアンケート自由記述欄に関するテキスト分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎
    • Organizer
      日本天文学会2020年春季年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 京都千年天文学街道アストロトークで得たアンケート結果の自由記述欄についてのテキスト分析2020

    • Author(s)
      青木成一郎,作花一志,梅本万視
    • Organizer
      第13回宇宙ユニットシンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGsの観点から行う天文学教育の可能性2020

    • Author(s)
      青木成一郎
    • Organizer
      SDGs×ICT研究会 Vol.4
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業を導入した遠隔形態講義における質問支援機能の提案2019

    • Author(s)
      永田奈央美,植竹朋文
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 天文学講演におけるアンケートの自由記述欄に対する計量テキスト分析2019

    • Author(s)
      青木成一郎
    • Organizer
      情報処理学会「情報教育シンポジウム」Summer Symposium in Sasara 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] UMLプログラミング:課題に応じて抽象化された学習環境の設定―中学校技術科での事例―2019

    • Author(s)
      香山瑞恵,原舜弥
    • Organizer
      日本情報科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 韓国ソウルデジタル大学・CICSOFT研究会2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi