Project/Area Number |
19H01726
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Okayama University of Science |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野内 頼一 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (00741696)
岡本 弥彦 岡山理科大学, 教職支援センター, 教授 (10367245)
藤枝 秀樹 国立教育政策研究所, 研究企画開発部, 教育課程調査官 (20741705)
益田 裕充 群馬大学, 共同教育学部, 教授 (30511505)
小倉 恭彦 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (30825998)
木原 俊行 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
柴田 好章 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
遠山 一郎 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70806596)
後藤 文博 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (90826588)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
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Keywords | 教員研修 / 教員養成 / 授業研究 / オンラインとオフライン / 指導と評価の一体化 / 中学校理科授業 / 授業改善 / 科学的な探究 / 授業研究リレー / 教師教育 / 理科教育 / 科学的に探究する能力 / ポータルサイト / 新型コロナウイルス / オンライン / 理科 / コラボレーションツール / 遠隔教育・学習 / 授業スキル / 教材開発 / 学力調査 / 教育評価 / アクティブ・ラーニング |
Outline of Research at the Start |
本研究は、平成29年告示の学習指導要領が目指す主体的・対話的で深い学びの実現による資質・能力の育成や国内外の学力調査の結果から明らかになった課題を解決する授業研究を発展させるために、「授業支援ツールを活用した授業研究ポータルサイト」の開発と運用のあり方を明らかにすることである。 授業研究ポータルサイトは、木原・島田・寺嶋(2015)の「学校研究発展要因の3層モデル」の研究成果を援用して設計し、国立教育政策研究所(2017)の「理科の学習指導の改善・充実に関する指導事例集」に示された映像資料をマルチプラットフォーム仕様のコンテンツにして授業改善の重要な視点を共有し、優れた授業デザインを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
he portal site for lesson research, which was constructed by using the three-layer model of school research development factors, is It has been clarified that it enables lesson study in collaboration with various others of the school and external organizations and functions effectively. Specifically, I participated in the training by continuously using the "class study portal site" using slack as a platform for the teacher training sponsored by the Okayama Prefectural Education Center from July 2021 to January 202226. Worked on a lesson study relay by a well-known teacher. As a result, there was a result that "it was motivated to continue to improve the lessons persistently by sharing information on the actual situation of the students by co-promoting lessons of the same unit and subject matter in the same grade as teachers from different schools."
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
平成29年告示の学習指導要領が目指す資質・能力の育成や国内外の学力調査の結果から明らかになった課題を解決する授業研究を発展させるために、教育工学の視点から、木原・島田・寺嶋(2015)の「学校研究発展要因の3層モデル」の研究成果を援用して授業研究ポータルサイトを設計し、オフラインとオンラインのハイブリッド教員研修のあり方とその効果を明らかにした点で学術的意義が深いと考える。また、開発した授業デザインや学習指導案・ワークシート、教員研修のデザインは、研修に参加した教員から「考えが広がる」「継続して授業改善に取り組める」と好評であった点は社会的意義が深いと考える。
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