• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identification of latent skill dynamics and visualization of learning effect by educational data mining

Research Project

Project/Area Number 19H01728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKisarazu National College of Technology

Principal Investigator

Oeda Shinichi  木更津工業高等専門学校, 情報工学科, 教授 (80390417)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Keywords教育データマイニング / 潜在的スキル構造 / プログラミング教育 / Student Modeling / Skill Modeling / Q-matrix / 学習効果の可視化 / 学習中のログデータ / 初等プログラミング教育 / 機械学習 / 潜在スキル構造
Outline of Research at the Start

ビジネスや医療の分野ではデータマイニングの研究が盛んである.しかし,教育の分野においては,膨大な試験結果とログデータの蓄積というビッグデータがあるにもかかわらず,機械学習を用いて潜在的スキル構造を抽出するデータマイニング手法は確立していない.そこで,試験結果と学習過程のログデータから,知識を修得するために必要な潜在的スキル構造を自動抽出するデータマイニング技術を開発する.調査対象はプログラミング教育とする.プログラミング言語は修得の進度が顕著に現れる.なぜ,このような事象が生じるのか解明できれば,IT技術者の早期育成の一助となり,日本国内のIT人材不足を解消できると考えるからである.

Outline of Final Research Achievements

In the fields of business and healthcare, research on data mining is thriving. However, in the field of education, despite the accumulation of big data, such as vast amounts of test results and log data, data mining methods that use machine learning to extract latent skill structures have not yet been established. Therefore, this study aims to develop data mining techniques that automatically extract the latent skill structures necessary for acquiring knowledge from test results and learning process log data. Specifically, we propose a method to analyze log data and source code obtained from programming classes to identify students who are not keeping up with the coursework. Additionally, we extend the commonly used Knowledge Tracing model to better fit our analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,実用的なe-Learningシステムが教育現場で活用されている.e-Learningシステムは,学生の試験結果や学習過程のログデータを保存することが容易であるため,Educational Data Miningでは,これらの膨大な教育関連のデータから,いかにして意味のある情報を抜き出すかが研究の焦点となっている. 我々は調査対象をプログラミング教育とした.プログラミング言語は修得が早い学習者,遅い学習者が顕著に現れる.なぜ,このような事象が生じるのか解明できれば,IT技術者の早期育成の一助となり,日本国内のIT人材不足を解消できると考えている.

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (19 results)

  • [Journal Article] A student modeling method combining Deep Learning and forgetting models with Knowledge Tracing2023

    • Author(s)
      Oeda Shinichi、Hasegawa Shunichi
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 225 Pages: 1191-1200

    • DOI

      10.1016/j.procs.2023.10.107

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Student modeling considering learning behavior history with deep factorization machines2023

    • Author(s)
      Kakizaki Toma、Oeda Shinichi
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 225 Pages: 2808-2815

    • DOI

      10.1016/j.procs.2023.10.273

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Data Preprocessing with IRM for skill extraction using NMF2022

    • Author(s)
      Shinichi Oeda, Shunsuke Iizumi
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 207 Pages: 2283-2290

    • DOI

      10.1016/j.procs.2022.09.287

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] atent State Estimation Method for Students Using Knowledge Tracing Combining with IRT2022

    • Author(s)
      Shinichi Oeda, Toma Kakizaki
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 207 Pages: 1992-1999

    • DOI

      10.1016/j.procs.2022.09.258

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Verification of Usefulness of Student Modeling with Real Educational Data using Convex Factorization Machines2021

    • Author(s)
      Shinichi Oeda, Daiki Shimizu
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 192 Pages: 804-811

    • DOI

      10.1016/j.procs.2021.08.083

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Introduction of Pair-programming for Basic Programming Education2020

    • Author(s)
      大枝真一
    • Journal Title

      THE BULLETIN OF NATIONAL INSTITUTE of TECHNOLOGY, KISARAZU COLLEGE

      Volume: 53 Issue: 0 Pages: 51-54

    • DOI

      10.19025/bnitk.53.0_51

    • NAID

      130007826151

    • ISSN
      0285-7901, 2188-9201, 2188-921X
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Visualization of Programming Skill Structure by Log-Data Analysis with Decision Tree2019

    • Author(s)
      Shinichi Oeda, Mutsumi Chieda
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 159 Pages: 582-589

    • DOI

      10.1016/j.procs.2019.09.213

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Student Modeling Using Convex Factorization Machines2019

    • Author(s)
      Shinichi Oeda, Daiki Shimizu, Hikaru Yamashita
    • Journal Title

      Fuzzy Systems and Data Mining V

      Volume: 320 Pages: 688-693

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 深層学習によるソースコードの分類および判断根拠の可視化2024

    • Author(s)
      三森正椰, 大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] NMFのデータ前処理におけるIRMの有効性の検証2022

    • Author(s)
      飯棲俊介,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第84回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge TracingとIRTを組み合わせた学生モデリング手法による 学習者の潜在状態推定2022

    • Author(s)
      柿崎透真,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第84回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] IRMと決定木を用いたプログラミング初学者の能力判定のための特徴量の抽出2022

    • Author(s)
      飯棲俊介,大枝真一
    • Organizer
      第21回情報科学技術フォーラム(FIT2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge Tracingによる学習行動履歴からの獲得スキル予測2022

    • Author(s)
      柿崎透真,大枝真一
    • Organizer
      第21回情報科学技術フォーラム(FIT2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Deep Factorization Machinesによる学習行動履歴からの獲得スキル予測2022

    • Author(s)
      柿崎透真,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 教育学習支援情報システム(CLE)研究会 第38回研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ケアレスミスと当て推量を特徴量としたFactorization Machinesによる学生モデリングの提案2022

    • Author(s)
      柿崎透真, 大枝真一
    • Organizer
      2022年電子情報通信学会総合大会 B-15-46
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge TracingとIRTを組み合わせた学生モデリング手法による 学習者の潜在状態推定2022

    • Author(s)
      柿崎透真, 大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第84回全国大会 7ZL-07
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] NMFのデータ前処理におけるIRMの有効性の検証2022

    • Author(s)
      飯棲俊介, 大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第84回全国大会 7ZL-04
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] IRMを用いたNMFの前処理の提案2021

    • Author(s)
      飯棲俊介, 大枝真一
    • Organizer
      電子情報通信学会 ソサイエティ大会 B-15-47
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge TracingとIRTを組み合わせた学生モデリング手法による学習者の潜在状態推定2021

    • Author(s)
      柿崎透真, 大枝真一
    • Organizer
      電子情報通信学会 ソサイエティ大会 B-15-48
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング教育におけるConvex Factorization Machinesを用いた学生モデリングの有用性の検証2021

    • Author(s)
      清水大幹,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会,6ZC-04,学生奨励賞受賞
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge Tracingと2母数IRTによる学習者モデルの生成2020

    • Author(s)
      土井康平,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会,7ZD-02,学生奨励賞受賞
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習履歴に基づいたプログラミング学習者の動機付けの評価2020

    • Author(s)
      富田直輝,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会,7ZD-04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Convex Factorization Machines を用いた学生モデリングの提案と有効性の検証2020

    • Author(s)
      清水大幹,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会,7ZD-05,学生奨励賞受賞
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング授業でのランダムフォレストを用いたスキルのモデル化2020

    • Author(s)
      千枝睦実,大枝真一
    • Organizer
      情報処理学会 第82回全国大会,2ZH-04
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Knowledge Tracingによる学習者モデルの生成2019

    • Author(s)
      土井康平,大枝真一
    • Organizer
      電子情報通信学会 ソサイエティ大会,A-11-3
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] プログラミング授業での決定木を用いたドロップアウト原因の可視化2019

    • Author(s)
      千枝睦実,大枝真一
    • Organizer
      第18回情報科学技術フォーラム,CK-002
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アンケートを用いたプログラミング初学者の動機付けの可視化2019

    • Author(s)
      富田直輝,大枝真一
    • Organizer
      第18回情報科学技術フォーラム,K-015
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi