• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on science classes for developing higher-order thinking skills based on deep learning

Research Project

Project/Area Number 19H01736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Matsuura Takuya  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (40379863)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 雲財 寛  東海大学, 児童教育学部, 特任講師 (00806838)
木下 博義  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20556469)
三好 美織  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80423482)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords高次思考スキル / メタ認知 / 科学的推論 / 批判的思考 / 理科学習 / 高次思考能力 / 教師の理解 / 生徒の自己認識 / 指導法 / 諸外国との比較 / メタ認知知識 / カリキュラム / 理科教育 / 児童生徒 / 教授-学習
Outline of Research at the Start

本研究では、科学的推論とメタ認知を中心とする高次思考スキルを、これからの時代に求められる科学的問題解決・探究を遂行する能力の中核として措定し、理科の教授-学習過程を通して児童生徒に高次思考スキルを育成するための理論的・実践的研究に取り組む。そのため、まず、高次思考スキルとしての科学的推論とメタ認知の関係性を整理し、理科の学びにおいて基盤となる能力を高次思考スキルという観点から具体化する。また、理科の授業における教師の指導とその意図が高次思考スキルの育成に及ぼす影響、および児童生徒の高次思考スキルの実態について比較・実態調査に基づいて分析・考察する。

Outline of Final Research Achievements

Research was conducted on higher-order thinking skills (metacognition, critical thinking, etc.) as a fundamental skill in science learning from multiple perspectives. The results revealed that although the teaching of higher-order thinking skills is currently emphasized, their embodiment in the science curriculum is insufficient. In addition, the results of a survey of university science students indicated that students who scored high in scientific reasoning tended to use domain- specific metacognitive knowledge. On the other hand, Japanese junior high school science teachers tended to focus only on specific aspects of metacognitive instruction, such as having students reflect on the results. These results suggest that it is important to comprehensively organize and share higher-order thinking skills in the context of science in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は、学習科学や中央教育審議会答申などにおいてその重要性が指摘されるようになって久しいメタ認知や批判的思考が、理科のカリキュラムレベル、教師レベル、学習者レベルにおいてどのような状況にあるのか明らかにしている点である。これらの成果は、今後の理科における指導法の開発やカリキュラムの改訂において参考となる内容であることから、社会的にも意義のある内容であると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (61 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (53 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results)

  • [Int'l Joint Research] Central Bicol State University of Agri(フィリピン)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Macquarie University(オーストラリア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research Trends in Other Countries on the Transfer of Learning from Science Classrooms2021

    • Author(s)
      堀田晃毅, 松浦拓也
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 62 Issue: 1 Pages: 23-35

    • DOI

      10.11639/sjst.sp20018

    • NAID

      130008069560

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-07-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Redevelopment of the Need for Cognition Scale in Science Education: Based on Item Response Theory2021

    • Author(s)
      中村 大輝、雲財 寛、松浦 拓也
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 215-233

    • DOI

      10.14935/jssej.45.215

    • NAID

      130008065625

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Trends in STEM/STEAM Education and Students’ Perceptions in Japan2021

    • Author(s)
      Matsuura Takuya、Nakamura Daiki
    • Journal Title

      Asia-Pacific Science Education

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 7-33

    • DOI

      10.1163/23641177-bja10022

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Meta-analysis of Effects of Instructional Methods in Science Lessons: Based on the Research Reports of Education Centers in Japan2020

    • Author(s)
      中村 大輝、田村 智哉、小林 誠、永田 さくら、大森 一磨、大野 俊一、堀田 晃毅、松浦 拓也
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 215-233

    • DOI

      10.14935/jssej.44.215

    • NAID

      130007981449

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 中学生の理科に関する授業経験・学習観・自己調整学習の関連の検討2024

    • Author(s)
      三和真奈子; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会オンライン全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] What Triggers for change across grade in students' Subjective Task Values toward science learning?2023

    • Author(s)
      Takuya Matsuura
    • Organizer
      ESERA2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小グループでの協同問題解決場面における発話構造に関する基礎的研究2023

    • Author(s)
      増田圭佑; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生における課題価値の認知と指導法の好みに関する研究ー指導展開の比較調査を基盤として一2023

    • Author(s)
      森本晃仁; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識ー問題解決とメタ認知的知識の整理、および調査方法の改定一2023

    • Author(s)
      三井寿哉; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮説検証のための観察・実験計画を立案する能力の育成に関する実践的研究2023

    • Author(s)
      岡伸樹; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的探究の課題設定場面における教員の指導実態に関する研究ーSSH指定校の課題研究を事例として一2023

    • Author(s)
      工藤壮一郎; 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における小グループでの発話構造に関する基礎的研究-探究場面の違いに着目して-2023

    • Author(s)
      増田圭佑; 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] NOSに対する教師の認識に関する研究2023

    • Author(s)
      石飛幹晴; 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における「主体的に学習に取り組む態度」の評価に関する研究-自己調整学習の理論に基づく検討-2023

    • Author(s)
      岡伸樹; 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的探究の課題設定場面において生徒はどのような困難を感じているのか?-SSH指定校の課題研究を事例として-2023

    • Author(s)
      工藤壮一郎; 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] A Systematic Literature Review of NOS Teaching based on the Family Resemblance Approach2023

    • Author(s)
      Mikiharu Ishitobi; Takuya Matsuura
    • Organizer
      ICASTE2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of Small Group Conversations Structure in Science: Composition of Middle School Students and University Students2023

    • Author(s)
      Keisuke Masuda; Takuya Matsuura
    • Organizer
      ICASTE2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical Discussions in Small Groups to Support the Design of Experiments2022

    • Author(s)
      Takuya Matsuura & Urumi Hayashiuchi
    • Organizer
      NARST, 95th Annual International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Metacognitive knowledge of science university students: The relationship with critical thinking skills2021

    • Author(s)
      Takuya Matsuura
    • Organizer
      NARST, 94th Annual International Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 月の満ち欠けと空間認知に関する予備的考察2021

    • Author(s)
      松浦拓也・岡田大爾・竹野英敏
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高次思考能力と理科カリキュラムに関する諸外国との比較に関する一考察2021

    • Author(s)
      松浦拓也・雲財寛・木下博義・三好美織
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識―観察・実験場面での大事にすること・気を付けることに対する認識の差異―2021

    • Author(s)
      三井寿哉・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 物質量概念の獲得に関する調査問題の検討2021

    • Author(s)
      松元亮・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理量の認識に関する調査問題の検討:単位あたりの量に着目して2021

    • Author(s)
      町田一葉・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における認知的葛藤の評価尺度に対する妥当性の検討2021

    • Author(s)
      石飛幹晴・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮説設定場面において理科教師が感じる指導の困難2021

    • Author(s)
      兵ヶ谷紗也佳・松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生を対象とした理科の学習方略の評価手法に関する一考察2021

    • Author(s)
      三井寿哉・松浦拓也
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の探究活動における「問い(question )」はどのように捉えられているか2021

    • Author(s)
      石飛幹晴・松浦拓也
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習の転移における思考の質的検討-理科の学習文脈を中心として-2021

    • Author(s)
      堀田晃毅・松浦拓也
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における物理量の扱いに関する課題の検討2021

    • Author(s)
      町田一葉・松浦拓也
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における予想と仮説の区別に関する理論的検討2021

    • Author(s)
      兵ヶ谷紗也佳・中村大輝・石飛幹晴・松浦拓也
    • Organizer
      第47回日本教科教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] NOSに対する小学校教員の認識についての事例的研究2021

    • Author(s)
      松元亮・中村大輝・松浦拓也
    • Organizer
      第70回日本理科教育学会中国支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育の実践とメタ認知研究の今後に向けて-新学習指導要領を踏まえた指導と評価を考える-2020

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮説設定能力と実験計画能力の関係についての一考察2020

    • Author(s)
      田村智哉, 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科が関わる学習の転移の研究動向に関する一考察-国内の研究事例を中心として-2020

    • Author(s)
      堀田晃毅, 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮説設定の質が後の探究過程に及ぼす影響の検討2020

    • Author(s)
      中村大輝, 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識―第3学年における学習方略の認識と調査手法―2020

    • Author(s)
      三井寿哉, 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学概念の形成に関する先行研究の分析-素朴概念の変容に着目して-2020

    • Author(s)
      松元亮, 松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践の効果量は正規分布に従うか?2020

    • Author(s)
      中村大輝, 松浦拓也
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科において仮説の質が実験計画に及ぼす影響についての一考察2020

    • Author(s)
      田村智哉, 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における学習の転移に関する一考察:文脈の違いに着目して2020

    • Author(s)
      堀田晃毅, 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識:記述調査から得られる学習方略の分析2020

    • Author(s)
      三井寿哉, 松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Relationship between deep understanding of scientific theory and scientific reasoning: Buoyancy in liquids2019

    • Author(s)
      Takuya Matsuura
    • Organizer
      13th Conference, European science education research association
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 浮力の理解度と演繹的推論に関する一考察-ベイズ統計によるクロス表の推測-2019

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高次思考能力としてのメタ認知的知識に関する一考察-理系大学生を対象とした自由記述分析を中心として-2019

    • Author(s)
      松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的推論と領域固有スキルの関連に関する一考察2019

    • Author(s)
      中村大輝,大澤俊介,松浦拓也
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Process of thinking in the hypothesis formulation2019

    • Author(s)
      Daiki Nakamura, Takuya Matsuura
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の科学的な説明における既習内容の活用に関する一考察2019

    • Author(s)
      堀田晃毅,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識-質問紙による予備的検討-2019

    • Author(s)
      三井寿哉,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 検証可能な疑問の認識に関する一考察―大学生の実態調査を中心として―2019

    • Author(s)
      小林誠,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の理科における実験計画能力に関する一考察2019

    • Author(s)
      田村智哉,松浦拓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における資質・能力の育成を意図した実践研究のメタ分析-東日本地域の授業実践を対象として-2019

    • Author(s)
      中村大輝,田村智哉,小林誠,永田さくら,大野俊一,大森一磨,堀田晃毅,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生の科学的な説明における既習内容の活用に関する一考察-ヒントカード提示後の思考に着目して-2019

    • Author(s)
      堀田晃毅,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童の理科におけるメタ認知的知識-自由記述に基づく質問紙調査の検討-2019

    • Author(s)
      三井寿哉,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習観と理科の動機づけに関する一考察2019

    • Author(s)
      大森一磨,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の分析・解釈における思考過程に関する基礎的研究-大学生を対象とした面接調査を中心にして-2019

    • Author(s)
      大野俊一,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の実験計画における思考2019

    • Author(s)
      田村智哉,松浦拓也
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi