Project/Area Number |
19H01737
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
KINONE Chikara 宮崎大学, 大学院教育学研究科, 教授 (20557293)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
添田 佳伸 宮崎大学, 教育学部, 教授 (00197005)
馬場 卓也 広島大学, 人間社会科学研究科(国), 教授 (00335720)
中和 渚 関東学院大学, 建築・環境学部, 准教授 (00610718)
島田 功 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (30709671)
渡邊 耕二 宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)
二宮 裕之 埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
石井 洋 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50734034)
佐藤 学 秋田大学, 教育文化学部, 教授 (90587304)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥13,780,000 (Direct Cost: ¥10,600,000、Indirect Cost: ¥3,180,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
|
Keywords | 数学教育における価値観 / 生徒の価値観形成に対する数学教師の影響 / 国際比較調査「第三の波」 / 質問紙WIFI too / 生徒の価値観の多様性 / 数学教師の影響 / 価値観 |
Outline of Research at the Start |
数学学習に関する日本の生徒の課題として,長年,認知的側面と情意的側面の乖離が指摘されてきたが,いまだ十分に克服されていない。近年の数学教育研究では,この2つの側面を架橋するものとして,数学学習に対する価値観が注目されている。 本研究は,日本の数学教育において生徒の価値観の形成に及ぼす教師の影響を明らかにすることを目的とし,認知的側面と情意的側面の乖離解消にむけた示唆を得ることを目指す。 そのために,質問紙調査による生徒と教師の価値観の関係の分析,数学授業における生徒の価値観形成に及ぼす教師の影響についての事例研究,国際比較を通して生徒の価値観の形成過程に及ぼす日本の数学教師の影響の解明に取り組む。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the influence of teachers on the development of students' valuing in mathematics education in Japan. Questionnaire surveys, lesson analyses, and interviews were conducted in Hokkaido, Akita, Saitama, Tokyo, and Miyazaki, and the collected data were analyzed by correspondence analysis and stimulated recall method using recordings of lesson conversation as the analysis method. As a result, we were able to capture a part of the diversity of students’ valuing and their development process in each teacher's student group. For example, in a teacher's student group, we were able to derive a sub-group of students who stably value Effort and Comfort, further value Effort and less value Exposition, a sub-group of students who stably value Exposition, a sub-group of students who stably value Product, Exposition, and Recalling, and so on.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の数学教育における生徒の実態として認知的側面と情意的側面の乖離が指摘されており,日本の数学教育の特徴的な課題として長年認識されてきた。一方,近年の数学教育研究では,個人の意思決定や行動に影響を与え,認知的側面と情意的側面を架橋するものとして価値観が注目を集めるようになってきた。 本研究で日本の生徒の価値観の実態やその形成過程,そしてそこに及ぼす教師の影響の一端を明らかにしたことは,生徒の認知的側面と情意的側面の乖離の解消や,今後益々価値観が多様化する現代社会で数学に対する生徒の認識を深化・変革させ,数学を学ぼうとする態度やそうした社会で生きる力を育む教科指導への示唆を与えてくれると考える。
|