• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching methods for university mathematics education under the concept of advanced mathematical literacy

Research Project

Project/Area Number 19H01738
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022)
Osaka Prefecture University (2019-2021)

Principal Investigator

Kawazoe Mitsuru  大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 教授 (10295735)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 落合 洋文  名古屋文理大学, 健康生活学部, 教授 (00183773)
西 誠  金沢工業大学, 基礎教育部, 教授 (00189250)
小松川 浩  公立千歳科学技術大学, 理工学部, 教授 (10305956)
高木 悟  早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 教授 (50367017)
五島 譲司  新潟大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (90360205)
羽田野 袈裟義  九州産業大学, 建築都市工学部, フェロー教授 (70112307)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Keywords数学的リテラシー / 大学数学 / 数学教育 / 数学的モデリング / 大学教育 / 授業デザイン / 数学的モデリング教育
Outline of Research at the Start

高水準の数学的リテラシー教育の普及に向けて,これまでの研究で構築してきた理論的基盤に立脚しつつ,(1) 授業デザインの方法論の具体化,(2) 高水準の数学的リテラシー教育における具体的かつ適切な評価方法の開発,(3) 授業デザインの方法論と評価方法を合わせた教授法の開発と教員向けガイドブックの作成,の3つを目的として研究を行う.この目的達成のため,授業実践に参加する12名の研究協力者を含む計19名の研究体制を構築し,半期毎の授業で実践・検証・改良のサイクルを繰り返す実践研究を行って教授法としてまとめ上げ,教員向けガイドブックの作成を行う.

Outline of Final Research Achievements

As a research on mathematical literacy education at the university level, we concretized teaching methods based on the results of our previous research indicating the importance of the context of learning. Regarding the assessment of non-cognitive skills, which are recognized as important in mathematical literacy education, we have developed integrated assessment items that include both cognitive and non-cognitive domains. Then, we have developed a method for assessing non-cognitive skills using students' reflection comments and self-evaluation. The effectiveness of this method was confirmed through validation using machine learning. A handbook on teaching methods, assessment methods, and methods for developing teaching materials has been compiled as a tool for disseminating know-how on classroom design and management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

様々な学術分野・産業分野で数学が必要になってきており、とくに現実場面での課題解決に数学を活用できる人材の育成が強く求められている。本研究は、このような現状のもとで、文系も含めた非数学科生を対象とする数学教育を「数学的リテラシー教育」の観点で捉え、現実場面での数学活用力を身につけるための具体的な教授法について、その評価方法も含めて具体化し、かつその成果をハンドブックの形で広く大学数学教育に携わる教員に提示するものであり、現代の社会的要請に応える数学教育の具体像の提示という点において社会的意義を有している。

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (51 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 7 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 2 results) Book (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Sometimes mathematics is different in electrical engineering2022

    • Author(s)
      Mitsuru Kawazoe
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of Mathematics Education

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 115-127

    • DOI

      10.24529/hjme.1510

    • ISSN
      0919-1720, 2758-5263
    • Year and Date
      2022-06-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teaching materials on calculus as seen from the application to engineering2022

    • Author(s)
      Satoru Takagi, Kesayoshi Hadano, Sei-ichi Yamaguchi
    • Journal Title

      Hiroshima Journal of Mathematics Education

      Volume: 15 Issue: 2 Pages: 155-165

    • DOI

      10.24529/hjme.1513

    • ISSN
      0919-1720, 2758-5263
    • Year and Date
      2022-06-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Statistical Education in Corona Disaster : Improvements based on the on-demand statistics courses at CSI2021

    • Author(s)
      山口 誠一, 山口 和範, 門田 実
    • Journal Title

      社会と統計 : 立教大学社会情報教育研究センター研究紀要

      Volume: 7 Pages: 3-11

    • DOI

      10.14992/00020397

    • NAID

      120006975035

    • URL

      https://rikkyo.repo.nii.ac.jp/records/20478

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の数学不安と数学の学習・適応プロセスとの関連性2021

    • Author(s)
      小黒拓郎、岡本真彦、川添充、吉冨賢太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 145-148

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生に好まれるオンライン授業動画についての考察ー授業実践と学生アンケートからー2021

    • Author(s)
      川添 充
    • Journal Title

      日本数学教育学会高専大学部会誌

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様化した社会におけるデータサイエンスを意識した数理教育のあり方2021

    • Author(s)
      船倉 武夫, 森 園子, 齋藤 伸之, 岡林 徹
    • Journal Title

      千葉科学大学紀要14号

      Volume: - Pages: 87-106

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数理基礎科目における採点の自動処理の試みと課題2021

    • Author(s)
      谷口哲也, 西誠, 山口嘉一, 上江洲弘明, 高香滋
    • Journal Title

      KIT-Progress

      Volume: - Pages: 147-156

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relation between understandings of linear algebra concepts in the embodied world and in the symbolic world2020

    • Author(s)
      Mitsuru Kawazoe
    • Journal Title

      Proceedings of the Third Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics (INDRUM 2020, 12-19 September 2020)

      Volume: - Pages: 348-357

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 早稲田大学の全学数学基盤教育「数学基礎プラス」シリーズ2020

    • Author(s)
      高木悟,遠藤直樹
    • Journal Title

      数理教育のロゴスとプラクシス

      Volume: 2020-2 Pages: 31-34

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Differences in Rubric Results Between Face-to-face and Full-on-demand Lectures2019

    • Author(s)
      高木悟
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Biomedical Fuzzy Systems Association

      Volume: 32 Issue: 0 Pages: A3-1

    • DOI

      10.24466/pacbfsa.32.0_A3-1

    • NAID

      130007980082

    • ISSN
      1345-1510, 2424-2586
    • Year and Date
      2019-11-23
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フルオンデマンド型全学数学基盤教育におけるルーブリックの活用2019

    • Author(s)
      高木悟,林康弘,二上武生
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 34(2) Pages: 109-112

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] jsPsychを用いた実験のWeb化と授業での利用2022

    • Author(s)
      川添充
    • Organizer
      日本数学教育学会第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Rubrics for university calculus courses2022

    • Author(s)
      Satoru Takagi
    • Organizer
      The 21st International Symposium on Advanced Technology (ISAT-21)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ルーブリックを用いた達成度確認による成績評価の試み2022

    • Author(s)
      西 誠、山岡英孝、谷口哲也、渡辺秀治、高井勇揮
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学科目におけるビデオ教材配信の活用と効果2022

    • Author(s)
      西 誠
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 機械学習モデリングを用いたコンピテンシー評価の分析2022

    • Author(s)
      紅葉亜練,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会第二回研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 折り紙と数学教育2022

    • Author(s)
      松田修
    • Organizer
      日本数学教育学会第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の数学不安と数学の学習・適応プロセスとの関連性2021

    • Author(s)
      小黒拓郎、岡本真彦、川添充、吉冨賢太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] A Practice Report on Mathematical Modelling Education for Humanities and Social Sciences Students2021

    • Author(s)
      Mitsuru Kawazoe
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Epistemic States of University Mathematics Teachers in Mathematical Modelling Education2021

    • Author(s)
      George Gotoh, Mitsuru Kawazoe, Hirofumi Ochiai
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching materials on calculus as seen from the application to engineering2021

    • Author(s)
      Satoru Takagi, Kesayoshi Hadano, Sei-ichi Yamaguchi
    • Organizer
      14th International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] TA/LAs of "Introduction to University Mathematics" Series2021

    • Author(s)
      Satoru Takagi, Kazunori Noguchi
    • Organizer
      第8回早稲田大学ライティング・フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 数学概念の存在理由を伝える代数学の授業の試み2021

    • Author(s)
      川添充
    • Organizer
      日本数学教育学会第103回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学授業の振返りデータを用いた汎用的能力の検証2021

    • Author(s)
      桶田昂史,川添充,小松川浩
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン型の反転授業モデルの一提案2021

    • Author(s)
      笠原広夢,高野泰臣,上野春毅,山川広人,小松川浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 第5回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン環境で自律的な学習を促進するための振返りを伴う反転学習モデルの提案;2021

    • Author(s)
      前川啓輔,澤岡勇太,山川広人
    • Organizer
      教育システム情報学会 学生研究会発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 機械学習を用いたコンピテンシー評価の分析2021

    • Author(s)
      紅葉亜練,桶田 昂史,山川 広人,小松川 浩
    • Organizer
      教育システム情報学会 学生研究会発表会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリックを用いる学修成果の確認と成績評価の相関2021

    • Author(s)
      齋藤正顕
    • Organizer
      大学教育改革フォーラムin東海2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 工科系大学のオンラインによる数学専門科目の指導法2021

    • Author(s)
      長谷川研二
    • Organizer
      RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンデマンド型授業による「リテラシーレベルのデータサイエンス教育」の試み2021

    • Author(s)
      山口誠一
    • Organizer
      2021年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計分析ソフト「R」を使った統計学習とデータサイエンス2021

    • Author(s)
      西誠, 山岡英孝, 谷口哲也, 渡辺秀治
    • Organizer
      大学eラーニング協議会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計授業における”R"の活用とオンライングループ活動による相互評価の試み2021

    • Author(s)
      西 誠、 山岡英孝、 谷口哲也、 渡辺秀治
    • Organizer
      私学情報教育協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計分析ソフト「R」を活用したデータサイエンスのための統計学習2021

    • Author(s)
      西誠, 山岡英孝, 谷口哲也, 渡辺秀治
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Educational materials on calculus which bridge mathematics and engineering2020

    • Author(s)
      Satoru Takagi, Kesayoshi Hadano, Sei-ichi Yamaguchi
    • Organizer
      32nd International Conference on Technology in Collegiate Mathematics
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数理科目のビデオ配信による学生の学習活動の深化と教育効果の評価2020

    • Author(s)
      西誠
    • Organizer
      私学情報教育協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Mathematics education using real-world problems2019

    • Author(s)
      Mitsuru Kawazoe
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo (WERA2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Problem-solving emphasizing on sense-making: through come-and-go between social and mathematical context2019

    • Author(s)
      George GOTOH
    • Organizer
      THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND LEARNING
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rubrics for university mathematics lectures2019

    • Author(s)
      Satoru Takagi
    • Organizer
      2019 Fall Global Conference on Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学的モデリング教育の難しさ(I)2019

    • Author(s)
      川添充
    • Organizer
      教員養成名古屋研究会(2019年度)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的モデリング教育の難しさ(II)2019

    • Author(s)
      川添充
    • Organizer
      教員養成都城研究会(2019年度)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ICEルーブリックを用いた授業実践の報告2019

    • Author(s)
      齋藤正顕
    • Organizer
      日本数学教育学会・沖縄大会・高専大学部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 義務教育における数学的リテラシーの育成―算数・数学の躓きの把握と指導の在り方―2019

    • Author(s)
      高安美智子
    • Organizer
      日本数学教育学会第101回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高大接続の課題と数学的リテラシー育成と学習支援の試みー数理学習センターとの連携授業を通して―2019

    • Author(s)
      高安美智子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回 九州・沖縄支部会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 金利の計算 ~解析学への入り口~2022

    • Author(s)
      高木悟,上江洲弘明
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320115163
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 暗号から学ぶ代数学2021

    • Author(s)
      川添充
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297125165
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 思考ツールとしての数学 第2版2021

    • Author(s)
      川添充, 岡本真彦
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320114388
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教科内容学に基づく教員養成のための教科内容構成の開発2021

    • Author(s)
      西島芳信,浪川幸彦他
    • Total Pages
      279
    • Publisher
      あいり出版
    • ISBN
      9784865550832
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 理工系のための微分方程式2020

    • Author(s)
      牧野潔夫, 長谷川研二, 高木悟
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      9784563011659
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 理工系のための基礎数学 [改訂増補版]2020

    • Author(s)
      高木悟,長谷川研二,熊ノ郷直人,菊田伸,森澤貴之
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      9784563012335
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 高水準の数学的リテラシー研究会

    • URL

      https://sites.google.com/view/amle/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 高水準の数学的リテラシー教育研究会

    • URL

      http://www.las.osakafu-u.ac.jp/~kawazoe/kaken2019/index.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi