• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a context-based curriculum oriented to the development of qualities and abilities in secondary education chemistry

Research Project

Project/Area Number 19H01740
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Terada Mitsuhiro  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (40514641)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉岡 亮衛  国立教育政策研究所, その他部局等, 客員研究員 (40200951)
後藤 顕一  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)
今井 泉  東邦大学, 理学部, 教授 (80711390)
遠藤 優介  筑波大学, 人間系, 助教 (80759051)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥15,730,000 (Direct Cost: ¥12,100,000、Indirect Cost: ¥3,630,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywords科学教育 / 化学教育 / カリキュラム研究 / 科学・化学教育 / 資質・能力 / 基本概念 / 中等教育 / スタンダード / 文脈的アプローチ / 文脈 / 中等教育化学 / CHiR / レリバンス
Outline of Research at the Start

本研究は中等教育化学における資質・能力育成を志向し文脈を基盤としたカリキュラム開発し評価する。申請者らか明らかにした中等教育化学における基本概念ごとの獲得すべき資質・能力を明らかにする。これらを抽出・集積・結合・再編することによりカリキュラム全体で育成する力を設定する。さら,資質・能力を埋め込む文脈は興味・関心や真正性に加え学習者とその学習対象との関係性を明確にするレリバンスに基づき開発する。多様な学習者に適した多様な授業デザインを中等教育教員と共生的実践方略をとり開発し,これを公開し研修会を実施する。並行して本カリキュラムやその開発方法を評価する。

Outline of Final Research Achievements

The basic concepts in secondary education chemistry were further scrutinized, and their respective inclusions and extensions were organized. There was a mountain ridge-like relationship between this and the frequency of terms in the various editions of the textbooks for the new Courses of Study. In practice, as a concept-based lesson, interaction occurred between the factual and conceptual stages of thinking, and the basic concepts were used so that facts and other information could be organized and students' thinking paths could be established. In the development of qualities and competencies, 'relevance', which relates to the learner and the content of learning because it is demonstrated in context, is also used to increase the learner's interest and is very diverse. We proposed a lesson design in which the learners themselves are involved in developing the qualities and competencies by demonstrating the qualities and competencies they possess in contexts with authenticity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中等教育化学における基本概念は,生徒の資質・能力を育成するために非常に大切である。この教科書との関係性を調査し実践的であることを明らかにしたことは重要である。この方法をとれば,物理や生物に加え他の教科も教科の本質である基本概念を明らかにする方法の先駆けとなった。また,概念型授業を具体的に示し,資質・能力の育成において,文脈において発揮されるため学習者と学習内容に関係する「レリバンス」を明らかにすることにより,学習者自身が真正性のある文脈で自分の持ちうる資質・能力を発揮することで資質・能力を育成する授業デザインを社会に示したことは大きな意義がある。さらに,カリキュラム研究が進むことが期待できる.

Report

(4 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2022 2021 2020 2019 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (33 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] キール大学附設IPN(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] キール大学附設IPN(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] IPN, Univ. Kiel(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Perseverance as One of the Fundamental Attributes and Abilities for Successful Science Learning2022

    • Author(s)
      前田 光哉, 寺田 光宏
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 445-453

    • DOI

      10.11639/sjst.B21010

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 文脈に基づく学習におけるレリバンスについての一考察 一 中等教育理科(化学)に注目して 一2022

    • Author(s)
      寺田光宏
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 415-426

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科における理解と図解の同型性の関係 -「飽和水蒸気量」を例にして-2022

    • Author(s)
      杉江泉,寺田光宏
    • Journal Title

      臨床教科教育会誌

      Volume: 21(2) Pages: 43-51

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様な文脈とのつながりの中で科学概念の萌芽を育む2021

    • Author(s)
      野村祐子,寺田光宏
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 834 Pages: 17-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科における考えるものづくり2021

    • Author(s)
      杉山茂里,寺田 光宏
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学教育実践科学センター紀要

      Volume: 20 Pages: 11-18

    • NAID

      40022528482

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中等教育化学におけるレリバンスに基づいた文脈的アプローチによる教材開発と評価2021

    • Author(s)
      寺田 光宏, 山口 健三
    • Journal Title

      岐阜聖徳学園大学紀要 教育学部編

      Volume: 60 Pages: 63-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and evaluation of teaching materials to enhance relevance in middle school science2020

    • Author(s)
      寺田 光宏・山口 健三
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 10 Pages: 11-16

    • DOI

      10.14935/jsser.34.10_11

    • NAID

      130007855924

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-06-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teaching that utilizes the concept of connecting different fields in junior high school science2020

    • Author(s)
      藤井 史弥・寺田 光宏
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 10 Pages: 17-22

    • DOI

      10.14935/jsser.34.10_17

    • NAID

      130007855926

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-06-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Teaching tools to visualize and to promote the understanding of how water cools2020

    • Author(s)
      東爪 大輝・寺田 光宏
    • Journal Title

      Journal of the Physics Education Society of Japan

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 8-13

    • DOI

      10.20653/pesj.68.1_8

    • NAID

      130007843481

    • ISSN
      0385-6992, 2432-1028
    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における絵本活用についての一考察2020

    • Author(s)
      千々輪百加,寺田 光宏
    • Journal Title

      臨床教科教育会誌

      Volume: 20(1) Pages: 45-54

    • NAID

      40022386232

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A research on Relevance in Science Education2019

    • Author(s)
      寺田 光宏・山口 健三・大場 愛絵
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 8 Pages: 41-46

    • DOI

      10.14935/jsser.33.8_41

    • NAID

      130007665093

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-06-22
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科における「前向きアプローチ」に基づく授業デザインの開発と評価 -「太陽と月の形」を例として-2019

    • Author(s)
      佐竹 祐里香・寺田 光宏
    • Journal Title

      臨床教科教育会誌

      Volume: 19 Pages: 19-28

    • NAID

      40022084009

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comprehensive science NaWi project oriented towards qualities and abilities in Germany2016

    • Author(s)
      中澤 怜子・寺田 光宏
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 31 Issue: 8 Pages: 81-86

    • DOI

      10.14935/jsser.31.8_81

    • NAID

      130006660337

    • ISSN
      1882-4684
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 理科における日常用語と科学用語の変換について ~水垢を事例として~2022

    • Author(s)
      曽我皐介,寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会 東海支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学理科の熱の出入りに着目した授業デザイン2022

    • Author(s)
      藤原誉,寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会 東海支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における女子の興味・関心を高める授業デザインの研究2022

    • Author(s)
      池戸彩,寺田光宏
    • Organizer
      第20回臨床教科教育学セミナー2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 火災・避難の中の理科学習―火災から生命を守るために2022

    • Author(s)
      志知恵美梨,寺田光宏
    • Organizer
      第21回臨床協会教育学セミナー2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育に基づくエンジニアリングを中核とした理科授業デザインー避難所生活を想定してー2022

    • Author(s)
      松井海来,寺田光宏
    • Organizer
      第21回臨床協会教育学セミナー2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科生物分野における「機能-構造」概念を育成する教材の開発とその評価ー心臓の血液循環機能を働かせる構造を実現するものづくり2022

    • Author(s)
      吉田聡真,寺田光宏
    • Organizer
      第21回臨床協会教育学セミナー2022
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツ・Chemie im Kontext II の研究 ―基本概念に注目して―2021

    • Author(s)
      寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における基本的概念(4)外延の見直しによる説明力の違い2021

    • Author(s)
      吉岡亮衛,寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈を基盤とした中等化学カリキュラムにおけるスタンダードの開発―基本概念「供与体―受容体」を事例として―2021

    • Author(s)
      遠藤優介,寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校化学での「変化―エネルギー」における概念理解と獲得に向けた一考察2021

    • Author(s)
      後藤 顕一, 今井 泉, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] エネルギー概念の形成を志向する消防を文脈としたカリキュラムの開発2021

    • Author(s)
      野村 祐子, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] CHiR基本概念における資質能力指向の文脈を基盤とした授業デザイン2021

    • Author(s)
      今井 泉, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文脈と概念の駆動による中等教育化学における資質・能力育成を志向するカリキュラム(つながりの中の化学:CHiR)の研究2021

    • Author(s)
      寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育における「つながりの中の化学」ー関の刀鍛冶ー2021

    • Author(s)
      寺田光宏,翠宏太
    • Organizer
      日本化学会 第101春季年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における異なる単元の内容を架橋する概念を活かした指導2020

    • Author(s)
      藤井 史弥, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるレリバンスに基づいた文脈的アプローチ教材の開発と評価2020

    • Author(s)
      寺田 光宏, 山口 健三
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会研究報告
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における資質・能力育成を志向する文脈を基盤としたカリキュラム(CHiR)の研究2020

    • Author(s)
      寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新学習指導要領「理科において育成を目指す資質・能力の整理」等の導出と背景2020

    • Author(s)
      後藤 顕一, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 基本概念「変化-エネルギー」における資質能力指向の文脈を基盤とした授業デザイン2020

    • Author(s)
      今井 泉, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] スタンダードに基づく科学教育の展開に関する一考察―ドイツの事例を中心として―2020

    • Author(s)
      遠藤 優介, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるアーギュメント構成能力育成を目指した授業2020

    • Author(s)
      奥村桐矢, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会発表論文集第65回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科における図解の同型性と理解の関係2020

    • Author(s)
      杉江泉, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会発表論文集第65回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変化に伴う学習者の理科に対する総合的な興味の変化2020

    • Author(s)
      恒成怜, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会発表論文集第65回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校理科における領域的横断型の授業デザインとその評価2020

    • Author(s)
      前田笑, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会発表論文集第65回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科の認知的不協和状況における粘り強さについての一考察2020

    • Author(s)
      前田光哉, 寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東海支部大会発表論文集第65回
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における資質・能力育成を志向する文脈を基盤としたカリキュラムの開発2020

    • Author(s)
      寺田 光宏・翠 宏太・今井 泉
    • Organizer
      日本化学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育化学における資質・能力育成を志向する文脈を基盤としたカリキュラム(CHiR) の検討2019

    • Author(s)
      寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育におけるレリバンスの要素とその意味 ―資質・能力の育成に向けた学習の文脈構成の視点から―2019

    • Author(s)
      遠藤 優介・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 基本概念「供与体―受容体」における資質能力指向の文脈を基盤とした授業デザイン2019

    • Author(s)
      今井 泉・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成する化学授業の在り方―酸化還元の単元を通してー2019

    • Author(s)
      後藤 顕一・寺田 光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新旧学習指導要領における中等教育化学の基本概念2019

    • Author(s)
      吉岡 亮衛
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校化学における資質・能力に関する一考察 一 大学入学共通テスト及びドイツ・アビトゥーア試験に注目して 一2019

    • Author(s)
      寺田 光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学理科における資質・能力育成を指向した文脈的アプローチ2019

    • Author(s)
      翠宏太・寺田光宏
    • Organizer
      日本理科教育学会東関東支部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Engaging Learners With Chemistry: Projects to Stimulate Interest and Participation (Advances in Chemistry Education)2020

    • Author(s)
      Mitsuhiro Terada Ilka Parchmann et al.(Ed)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      Royal Society of Chemistry
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi