• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on analysis and improvement of quality of instructional practice using lesson videos from TALIS video study and TIMSS video study

Research Project

Project/Area Number 19H01743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Matsubara Kenji  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西村 圭一  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (30549358)
宮内 卓也  東京学芸大学, 次世代教育研究グループ, 教授 (60791663)
猿田 祐嗣  国立教育政策研究所, その他部局等, 客員研究員 (70178820)
黒田 友貴  岡山理科大学, 教育開発センター, 招聘准教授 (10907645)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥15,210,000 (Direct Cost: ¥11,700,000、Indirect Cost: ¥3,510,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Keywords授業分析 / STEM / 探究 / TALISビデオスタディ / 探究レベル / 科学教育 / 授業ビデオ研究 / TALIS / STEM-OP / GTI / ビデオ研究 / TIMSS / 数学教育
Outline of Research at the Start

本研究では、前期中等教育段階の科学教育の領域(理科及び数学)の授業実践について、授業ビデオ分析の手法を用いて、経時的な比較・分析を行い、主体的・協働的で深い学びの観点から、これまでの授業改善の成果と課題を明らかにすることを目的とする。授業分析の国際的な枠組みを基にしながら、我が国で求められる観点を含めた分析手法を開発し、これを用いた教員研修のプログラムを開発・試行することとする。

Outline of Final Research Achievements

The study applied the TALIS video study analysis framework to various school training programs, and clarified the characteristics of lessons in a high school mathematics class study group.
While conducting international academic interaction with U.S. developers on lesson analysis indicators from a STEM perspective, we created a Japanese version, held study groups for STEM practices in prefectural schools, and examined the validity and reliability of the Japanese version. Regarding the analysis of curriculum and classes from the perspective of quality of inquiry, we developed a five-level framework of quality of inquiry from a cross-curricular perspective tailored to the Japanese context, organized perspectives to identify various inquiry-based activities and to support teachers using this framework, and developed and conducted teacher training for SSH teachers, supervisors, and others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新学習指導要領では、主体的・協働的で深い学びの観点からの授業改善が期待されているものの、カリキュラムや授業実践の質に関する実証的な研究はまだ少ない。本研究では、STEMの視点や探究レベルの視点から、カリキュラムや授業を分析・整理する手法を日本で重視されている教育課程の課題に合わせて改良・開発した。本研究の成果は、探究的な学習の理解を進め、探究を指導する教員の研修等を支援するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 今求められる探究とは 探究の意義,過程,質の理解に向けて2023

    • Author(s)
      松原憲治
    • Journal Title

      Rimse

      Volume: 37 Pages: 2-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Update on Research to Improve Practices: OECD Global Teaching InSights2021

    • Author(s)
      松原 憲治
    • Journal Title

      Journal of the Association for Mathematical Education of Japan

      Volume: 103 Issue: 2 Pages: 1

    • DOI

      10.32296/jjsme.103.2_1

    • NAID

      130008150487

    • ISSN
      0021-471X, 2434-8619, 2436-4789, 2436-4819
    • Year and Date
      2021-02-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Discussion on Discipline-based Epistemological Approaches Situated in the Japanese Curriculum and their Relation to the Big Ideas in STEM/STEAM Education2021

    • Author(s)
      松原憲治・高阪将人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 103-111

    • DOI

      10.14935/jssej.45.103

    • NAID

      130008065717

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力の育成を重視する教科等横断的な学びとSTEM/STEAM教育の意義と課題2020

    • Author(s)
      松原憲治
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 66(5) Pages: 17-22

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] STEAM等の教科・領域固有の視点や活動から検討する探究の過程2023

    • Author(s)
      松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教科横断型探究活動の授業開発に関する教員研修の汎用化に向けた一考察 ―スーパーサイエンスハイスクールでの実践事例に着目して―2023

    • Author(s)
      黒田友貴、池恩燮、谷本薫彦、宮内卓也、松原憲治
    • Organizer
      第47回日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業分析指標STEM-OPを用いた教員研修に関する一考察 ―スーパーサイエンスハイスクールでの実践事例に着目して―2023

    • Author(s)
      宮内卓也、黒田友貴、池恩燮、谷本薫彦、松原憲治
    • Organizer
      日本理科教育学会 年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル・ティーチング・インサイト(GTI)における授業分析の枠組みの活用に関する一考察2021

    • Author(s)
      森田 大輔
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校数学科における数学的に考える態度の育成を目指した授業の特徴 グローバル・ティーチング・インサイト(GTI)授業観察コードを用いた授業分析を通して2021

    • Author(s)
      中逸 空, 西村 圭一, 長尾 篤志
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] OECDグローバル・ティーチング・インサイト 授業ビデオ研究の報告と活用2021

    • Author(s)
      松原 憲治, 西村 圭一, 清野 辰彦
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を重視する教科等横断的な学びとしてのSTEM/STEAM教育 各教科等の「見方・考え方」に注目して2021

    • Author(s)
      高阪 将人, 松原 憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を重視する教科等横断的な学びとSTEM/STEAM 教育2020

    • Author(s)
      松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] DO SCIENTIFIC INQUIRY ACTIVITIES AT SUPER SCIENCE HIGH SCHOOLS IN JAPAN CONTRIBUTE TO STUDENTS’ UNDERSTANDING OF THE NATURE OF SCIENCE?2019

    • Author(s)
      Kenji Matsubara, Yasuhito Hagiwara, Yuji Saruta
    • Organizer
      EUROPEAN SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] NGSSの領域横断概念(CCs)は教科横断的概念としてどのように位置付くのか?2019

    • Author(s)
      松原憲治
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi