Project/Area Number |
19H01753
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Chuo University (2020-2023) Tokyo Gakugei University (2019) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
藤野 博 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00248270)
篠原 靖明 早稲田大学, 商学学術院, 准教授 (10732737)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
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Keywords | 音韻知覚 / 言語発達遅滞 / ピッチアクセント / 言語発達 |
Outline of Research at the Start |
言語を獲得することができ、就学後通常の学級に通う自閉スペクトラム症(ASD)児の中には、聞き取りが困難である子どもや、独立した単語は理解できても、文章理解(読み取り)が難しいといった子どもが少なからずいる。しかしこれまで国内ではASD児の聞き取りの困難さにつながる認知特性に関する研究は非常に少なく、体系的な実証研究はほぼ皆無である。そこで我々はASD児の音韻知覚の特異性を示唆する新たな研究結果を受け、国内のASD児を対象に、音韻知覚の特異性が、語や文の構造理解のつまずきや、授業における学年相当の「聞き取り」と「読み取り」の困難さの要因となるかどうかを検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
Autistic spectrum disorder (ASD) is a developmental disorder characterized by persistent difficulties in social interaction and communication as well as restricted patterns of interests and behaviors (American Psychological Association: APA, 2013). Atypicality is manifested in speech processing in children with ASD, which may be associated with language-related impairment. The current study investigated speech perception in children with ASD. The results of the present study suggest that speech perception in children with ASD is not as attuned to their native language as in their TD peers. Our findings also indicate that language delay or impairment is related to difficulty in perception of native phonemes in children with ASD.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自閉スペクトラム症(Autism Spectrum Disorder,ASD)は「社会的コミュニケーションおよび対人的相互反応における持続的な欠陥」と「行動、興味、または活動の限定された反復的様式」の2つの特徴をもつ神経発達症である。言語コミュニケーションにおいては主に語用論の側面に問題が生じることが指摘されてきたが、言語の構造的側面における特徴についてはこれまで十分に検討されてこなかった。本研究により、音韻、統語、語彙にも問題を抱えるASD児が多いことが明らかになった意義は大きく、今後の研究で、語用に加え、言語の構造的な面からの検討が重要であることが示唆された。
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