High-power dc-dc converter for electric vehicles and electric aircraft
Project/Area Number |
19H02125
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 21010:Power engineering-related
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Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐野 憲一朗 東京工業大学, 工学院, 助教 (60589307)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | パワーエレクトロニクス / 直流-直流変換器 / 電気自動車 / 電動航空機 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、近い将来に電気自動車・電動航空機など移動体への適用が期待される100 kW級の大容量半導体電力変換技術に着目し、小型・軽量化と低損失化(大容量化)を同時に実現可能な直流-直流変換器の提案を行い、その有効性・妥当性に関してミニモデルを用いた実験、およびコンピュータシミュレーションの両面から検証し、電気自動車・電動航空機の普及拡大、地球環境改善、および21世紀型省エネ社会実現に寄与することを主目的とする。
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Outline of Final Research Achievements |
This research outcome is expected to be applied to mobile bodies such as electric vehicles and electric aircrafts in the near future with a power rating of 100 kW. Attention is paid to large-capacity power electronics technology and a dc-dc converter that can realize small size, light weight, and low loss is proposed. The validity of the dc-dc converter is verified experimentally using a downscaled model and computer simulation using PSCAD, for contributing to the expansion of electrical vehicles and aircrafts, the improvement of the global environment, and the realization of a energy-saving society. It has been confirmed that the proposed dc-dc converter can achieve good steady and transient performance while achieving high efficiency and high power density.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来,半導体電力変換器の小型・軽量化は,スイッチング周波数を増加させることで実現してきたが,本研究で検討する直流-直流変換器は,最新回路技術・制御技術を活用することで,スイッチング周波数を増加させずに小型化・軽量化を実現できる点に学術的意義が存在する。換言すると,スイッチング周波数増加に頼らずに,最新回路技術と最新制御技術で小型化・軽量化・低損失化実現を試みる点に本研究の学術的特色がある。脱炭素化社会実現に向け電気自動車・電動航空機の普及拡大は必要不可欠であり,小型・軽量化と高効率化・高電力密度化を高い次元で実現可能な本回路が果たすべき意義は大きい。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)