Integrated safety of car-cyclist collisions toward autonomous driving
Project/Area Number |
19H02259
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Mizuno Koji 名古屋大学, 工学研究科, 教授 (80335075)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
青木 宏文 名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任教授 (20713093)
一杉 正仁 滋賀医科大学, 医学部, 教授 (90328352)
伊藤 大輔 名古屋大学, 工学研究科, 助教 (90432244)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
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Keywords | 統合安全 / 自転車 / ヒヤリハット / 出会い頭事故 / 運転支援 / 交通安全 / 自転車事故 / ドライバ応答 / 衝突被害軽減ブレーキ |
Outline of Research at the Start |
本研究では四輪車対自転車衝突事故を対象として,事故とヒヤリハットのドライブレコーダ映像を比較し,事故の発生因子と閾値を求める.ドライビングシミュレータ実験から,衝突回避が困難な状況下の運転者行動を分析し,四輪運転者の行動モデルを作成する.このモデルを衝突の力学モデルと結合させて,統合事故再現データベースを構築する.データベースに衝突被害軽減ブレーキ等の衝突回避デバイスを導入し,事故における衝突回避効果を得る.さらに,この回避困難な衝突について有限要素解析を行い,自転車乗員の被害軽減の方策を得る.本研究では,事故発生から被害者保護までシームレスにつなぐ統合安全による自転車乗員保護方法を提示する.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to understand the causes of accidents between cars and bicycles. We collected accident data from a drive recorder (DR) and compared them with near-misses to construct three models to determine the accident occurrences: (1) a kinematic model of accident occurrence based on the temporal relationship among time-to-collision, brake reaction time, and braking time; (2) a probability model based on logistic regression; and (3) a decision tree model that shows the hierarchical meanings of the variables. From driving simulator experiments, we found that the brake reaction time depends on the driver's eye position. The accidents were reconstructed for cars installing autonomous braking systems, showed that field of view of sensor was most effective in preventing accidents, and accidents that cannot be avoided even with ultimate AEB were identified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究開始前は自動運転によりすべての事故がゼロになるとの議論があった.本研究では,四輪車対自転車の出会い頭事故を検討し,衝突余裕時間が1秒未満の自転車の飛び出し事故は究極的な性能を持つAEBでも回避できないことを示した.これらは交差点でAIなどにより危険を予知しつつ速度を落として走行するなどの考え方につながった. また,ドライブレコーダの事故分析とその再現から,視線の向きと事故発生の関係を示し,さらに緊急時のドライバの応答特性を取得した.これらは,ドライバの運転状態の検知や事故回避につながる.ドライバ応答と事故発生の関係を求める研究を進展させ,交通事故死者数ゼロに貢献するための実装を目指す.
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)