Research on safe and efficient control method for intersections depending on characteristics of autonomous vehicles and penetration rates
Project/Area Number |
19H02261
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
柿元 祐史 名古屋大学, 環境学研究科, 助教 (30812937)
井料 美帆 名古屋大学, 環境学研究科, 准教授 (80469858)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2020: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
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Keywords | 自動運転車 / 交通容量 / 信号交差点 / 混在交通流 / シミュレーション / 安全性 / 交差点 / 自動運転者 / 交通安全 |
Outline of Research at the Start |
道路ネットワークのボトルネックとなる交差点において,AVとHDVの間の相互作用を明らかにし,どのような交差点構造でいかに制御を行うことで混在交通流の安全性と円滑性の双方の向上につながるのかについて定量的に把握することが,AVの普及に際して解明すべき重要な課題である.本研究は,交差点部とその近傍において相互に影響し合うAVとHDVの混在環境を表現可能な交通流シミュレータを開発し,AVの普及率や制御アルゴリズムに基づく挙動特性に応じた安全かつ円滑な交差点構造と制御手法を提示することを目的とするものである.
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Outline of Final Research Achievements |
A microscopic traffic simulator that reproduces HDV and AV behavior at signalized intersections was developed. By using this simulator, mixed AV traffic flows under various scenarios were reproduced and their effects on safety and capacity were analyzed. For AV, three types of aAV, nAV, and dAV with different behavior characteristics were assumed. Although it is possible to increase the capacity by setting various parameters of AV, it was quantitatively shown that the index value related to the safety evaluation tends to shift to the dangerous side at that time. If the current traffic flow level of HDV only is maintained, the dAV rate is 100%, the safety evaluation index is improved by 30.6%, and if the safety is maintained at the same level as the current level, it was shown that aAV improves capacity by about 37%.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
道路ネットワークのボトルネックとなる交差点において,AVの各種性能設定が安全性と交通容量のそれぞれに対してどの程度寄与することが期待できるのかを,AVの混入率に応じて定量的に示したことは,とかく過大評価されがちであったAVの普及に際しての効果と留意事項を現実的に示している点において社会的意義が高い.また,今後開発される自動運転車の各種制御パラメータ設定に際して,有益な情報を示唆するものである.
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)