• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Analysis regarding Environment Management of Inclusive education for children with Profound and Multiple Disabilities

Research Project

Project/Area Number 19H02321
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

SUGAWARA Maiko  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (90361790)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 是枝 喜代治  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (70321594)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 重度重複障害 / 学校施設計画 / 通常学校 / 特別支援学校 / イタリア / カナダ / スウェーデン / 教育環境整備 / 国際比較 / 障害児
Outline of Research at the Start

本研究では重度重複障害のある子どもにとってのインクルーシブ教育環境を追究するにあたり、早くから統合教育を進めてきたイタリア、人権・教育保障の強力な法整備が進むカナダ、高福祉国家かつインクルーシブ教育が進んでいるスウェーデン、そして世界の潮流とは異にして特別支援教育に重きをおく日本、これら4か国をフィールドとする。各国におけるインクルーシブ教育の意味づけと教育体制を捉え、それらに対応した施設計画と合理的配慮について国際比較分析を行い、これら複合的観点からまとめた学校施設の「インクルーシブ教育環境整備基準」を提示する。

Outline of Final Research Achievements

This international comparative research among Italy, Canada, Sweden, and Japan revealed features of the perceptions about inclusive education and environmental arrangements of each country. Specifically, Italy and Canada focus mainly on that students with severe disabilities also study in regular classes, while Sweden clearly separates learning spaces for students with intellectual disabilities, and Japan continues to increase the number of special classes and schools. In addition, Canada and Sweden have arranged spaces by taking into account disabilities, Italy has limited spatial considerations, focusing mainly on human resource development, and Japan has no special spatial considerations in regular classes. The environmental design methods for students with disabilities in Japan's special schools should be more converted to regular schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

イタリアでは障害を考慮した空間整備はあまりみられなかったが、重度重複障害の生徒も通常学級で学ぶことが基本であった。これはインクルーシブ教育の実現にあたり施設整備は不要ということではない。施設整備の途上であっても人的体制の整備や教育手法・設えの工夫により実現可能であるといえる。よりよい教育環境のためにはカナダやスウェーデンでみられたように個別の配慮は重要であり、通常学校と特別支援学校の併設タイプでは共に学ぶことを促す柔軟かつ段階的な運用ができる平面構成や動線が捉えられた。これら他国の先進的な取り組みを捉えたことに学術的な意義があり、それらを日本の学校施設計画に落とし込むことに社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Accessibility Improvement of Public Schools Through User Involvement in JAPAN2022

    • Author(s)
      Maiko Sugawara
    • Journal Title

      Transforming our World through Universal Design for Human Development

      Volume: 297 Pages: 589-596

    • DOI

      10.3233/shti220891

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] イタリアのインクルーシブ教育の展開と空間整備の特徴2024

    • Author(s)
      菅原麻衣子
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立小・中学校と特別支援学校の一体型校舎におけるゾーニングと個別支援に関わる空間整備 -スウェーデンおよびカナダの学校事例分析-2023

    • Author(s)
      菅原麻衣子
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] INDOOR E OUTDOOR: ITINERARI PROGETTUALI PER L'INNOVAZIONE DEGLI AMBIENTI DELL'APPRENDIMENTO2021

    • Author(s)
      Cristiano Scevola e Mariagrazia Francesca Marcarini. (一部執筆分担:Maiko Sugawara)
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      Comune di Milano
    • ISBN
      9788894651706
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi