Studies on evaluation methods and systems of EU rural development
Project/Area Number |
19H03068
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 41020:Rural sociology and agricultural structure-related
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Research Institution | Policy Research Institute, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries |
Principal Investigator |
Kyoko Iida 農林水産省農林水産政策研究所, その他部局等, 研究員 (70337228)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
市田 知子 明治大学, 農学部, 専任教授 (00356304)
浅井 真康 農林水産省農林水産政策研究所, その他部局等, 研究員 (60747575)
須田 文明 農林水産省農林水産政策研究所, その他部局等, 研究員 (70356327)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
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Keywords | EU / CAP / 農村振興 / LEADER事業 / 評価 / ローカル・アクション・グループ / ボトムアップ / コレクティブ・ラーニング |
Outline of Research at the Start |
持続可能な農村地域の構築にむけて、地域の特性を活かした農村振興が、EUでは長年の課題となっている。そのためには、ボトムアップの手法による農村振興事業の運営が必要と認識されているが、その事業評価体制・手法の構築には試行錯誤がなされてきた。 本研究の目的は、ボトムアップの手法を用いた農村振興政策で先進的な、EU共通農業政策(CAP)のLEADER事業を調査対象に、行政(EU、加盟国)と地域(実施主体)の双方の立場から事業評価のメカニズムを実証的に解明することである。本研究では、事業評価のメカニズムを国別に明らかにし、日本における農山村再生のための事業評価の実践的要件の解明に資することを目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
The LEADER is an EU initiative to support rural development projects initiated at the local level in order to revitalise rural areas and create jobs. But its evaluation process had rarely been studied. This study focused on evaluation/self-assessment by the LAGs of the LEADER regions as case studies, and we explored best evaluation practices that improve collective learning among various actors involved. We found that regions that put high priority on having discussions at workshops during the evaluation/self-assessment period were successful in improving collective learning. Using evaluation methodology made by the DVS was also found to be useful.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地域の社会、環境、経済の新しい要請に応える観点から、EUのLEADER事業のようなコミュニティ主導の農村振興政策は重要である。本研究では、EUが、国と地域の評価の重点を明確化し、評価体制・手法を整備したことが分かった。国は公金支出の公平性・透明性・有用性を確保するための事業評価を実施している。ローカル・アクション・グループは、自己評価によるコレクティブ・ラーニング(集団的学習)を追求し、実践経験を定期的に振り返り、将来の地域づくり戦略へと結びつけている。日本におけるコミュニティ主導の農山村再生のための実践的要件を検討するうえで、本研究は有用な研究成果を提供するものと研究チームは考えている。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)