• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a rubric to facilitate clinical judgment in nursing learners and a supporting program to create a clinical learning environment

Research Project

Project/Area Number 19H03926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Osaka Prefecture University (2019-2021)

Principal Investigator

Hosoda Yasuko  大阪公立大学, 大学院看護学研究科, 教授 (00259194)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片山 由加里  同志社女子大学, 看護学部, 准教授 (10290222)
土肥 美子  大阪公立大学, 大学院看護学研究科, 准教授 (10632747)
勝山 愛  大阪公立大学, 大学院看護学研究科, 講師 (10933327)
根岸 まゆみ  静岡県立大学, 看護学部, 講師 (40816352)
北島 洋子  宝塚大学, 看護学部, 教授 (90582875)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥16,250,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥3,750,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Keywords臨床学習環境 / 臨床判断 / ルーブリック / 看護学習者 / 支援プログラム / 教育指導者 / 人材育成 / 国際情報交換(アメリカ合衆国)
Outline of Research at the Start

本研究は、看護学習者の臨床判断の発達を評価する「ラサター臨床判断ルーブリック(Lasater Clinical Judgment Rubric)日本語版」の妥当性を検討し、このルーブリックを教材にして臨床判断を拓く評価と臨床学習環境づくりに貢献できる教育指導者を支援するプログラムを開発することを目的とする。看護学習者の育成において彼らの学びに関わる教育指導者を支援する必要があり、教育指導者が組織あるいは個人の活動を通して培ってきたナレッジをもとに、看護学習者の臨床判断を開拓する評価と臨床学習環境の創出を支援する教育モデルを構築する。

Outline of Final Research Achievements

The objectives of this study were to examine the validity of the Japanese version of the Lasater Clinical Judgment Rubric (LCJR) and develop a program to assist educational instructors. The study's research method was based in part on observation of simulation education in the United States. The Japanese version of the LCJR was used to evaluate a simulation of students' nursing practice, and notable levels of inter-rater reliability and potential usability were indicated. A survey was conducted among educational instructors to identify the necessary clinical judgment skills and learning support for nursing learners as well as the factors that influence experiential learning. A supporting program to create a clinical learning environment for educational instructors was implemented. Intervention effects, such as improved support for nursing learners' clinical judgment skills and the promotion of metacognition, were observed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、米国のシミュレーション教育の視察で得られた知見をもとに、看護学習者の臨床判断の評価基準という観点からLCJR日本語版の信頼性と活用可能性を検討した。これらの成果と教育指導者のニーズ調査に基づき、臨床学習環境づくり支援プログラムを構成した。本プログラムの開発では、LCJR日本語版を教材に用いて、グローカルな連携のなかで臨床学習環境づくりのキーマンとなる教育指導者を支援することを目指し、PDCAサイクルを回しながらプログラムを運営し、その効果を検証した。本研究は、看護学習者の臨床判断を拓く評価と臨床学習環境の創出を支援する教育モデルを提供し、看護職の人材育成において意義があると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Oregon Health & Science University(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oregon Health & Science University(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oregon Health & Science University(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oregon Health & Science University(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Oregon Health & Science University(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ラサター臨床判断ルーブリック日本語版(LCJR-J)の信頼性と活用可能性の検討2024

    • Author(s)
      北島洋子, 細田泰子, 根岸まゆみ, 片山由加里, 赤崎芙美, 土肥美子, Kathie Lasater,Ann Nielsen
    • Journal Title

      日本看護科学会誌

      Volume: 44

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 教育指導者による看護学習者の臨床判断能力の評価と支援の必要性―測定用具の信頼性・妥当性の検討―2023

    • Author(s)
      細田泰子, 勝山愛, 金山悠, 北島洋子, 根岸まゆみ, 片山由加里, 土肥美子
    • Journal Title

      日本医学看護学教育学会誌

      Volume: 31(3) Pages: 21-30

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床判断能力を拓く学習環境2022

    • Author(s)
      細田泰子
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 47 Pages: 10-16

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] United States Hospice Fieldwork Rooted in the Community: Consideration of Nursing Education in Japan from the Viewpoint of collaboration with Volunteers2020

    • Author(s)
      片山由加里, 細田泰子, 根岸まゆみ, 土肥美子, 北島洋子, 赤崎芙美, 米田真央
    • Journal Title

      総合文化研究所紀要

      Volume: 37 Pages: 64-75

    • DOI

      10.15020/00001878

    • NAID

      120006958214

    • URL

      https://dwcla.repo.nii.ac.jp/records/1931

    • Year and Date
      2020-07-29
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国におけるシミュレーション教育に関する視察報告2020

    • Author(s)
      赤崎芙美, 細田泰子, 根岸まゆみ, 片山由加里, 土肥美子, 北島洋子, 米田真央
    • Journal Title

      大阪府立大学看護学雑誌

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 63-69

    • DOI

      10.24729/00016805

    • NAID

      120006824211

    • ISSN
      2423-9046
    • URL

      https://omu.repo.nii.ac.jp/records/11694

    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 臨床判断能力を培う、コンセプトを基盤にした学習活動2020

    • Author(s)
      細田泰子
    • Journal Title

      看護展望

      Volume: 45(4) Pages: 29-33

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Evaluation of a clinical learning environment design support program that cultivate clinical judgment competency2024

    • Author(s)
      Chihiro Mizuhiki, Yasuko Hosoda, Mayumi Negishi, Ai Katsuyama, Yukari Katayama, Yoshiko Doi, Yoko Kitajima, Takeshi Matsumoto
    • Organizer
      27th East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing clinical judgment skills in novice nurses: A survey among nursing educators2024

    • Author(s)
      Yu Kanayama, Yasuko Hosoda, Ai Katsuyama, Yoshiko Doi, Yoko Kitajima, Mayumi Negishi, Yukari Katayama
    • Organizer
      27th East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育指導者に対する臨床学習環境づくり支援プログラムの開発2023

    • Author(s)
      細田泰子, 水引智央, 根岸まゆみ, 勝山愛, 北島洋子, 土肥美子, 片山由加里, 松本赳史
    • Organizer
      第43回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「看護臨床判断のパースペクティブ―教育から研究へ―」:臨床判断を拓くルーブリックの活用と学習環境デザイン2023

    • Author(s)
      細田泰子
    • Organizer
      第43回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Factors associated with improving the workplace competence of educational instructors who support nursing learners2023

    • Author(s)
      Yoko Kitajima, Yasuko Hosoda, Ai Katsuyama, Yoshiko Doi, Yukari Katayama, Mayumi Negishi, Yu Kanayama
    • Organizer
      26th East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing the reliability of the Japanese version of the Lasater Clinical Judgment Rubric2022

    • Author(s)
      Yasuko Hosoda, Mayumi Negishi, Fumi Akasaki, Yukari Katayama, Yoko Kitajima, Yoshiko Doi, Kathie Lasater, Ann Nielsen
    • Organizer
      The 33rd International Nursing Research Congress 2022 (STTI)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A qualitative analysis of the Lasater Clinical Judgment Rubric: Japanese version by nursing students2022

    • Author(s)
      Yoko Kitajima, Mayumi Negishi, Yukari Katayama, Yasuko Hosoda, Fumi Akasaki, Yoshiko Doi, Kathie Lasater, Ann Nielsen
    • Organizer
      The 33rd International Nursing Research Congress 2022 (STTI)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育指導者における経験学習の関連要因と背景的特徴の検討2022

    • Author(s)
      勝山愛, 細田泰子, 根岸まゆみ, 金山悠, 北島洋子, 土肥美子, 片山由加里
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育指導者の新人看護師と看護学生への 学習支援に関連する背景的特徴2022

    • Author(s)
      片山由加里, 細田泰子, 勝山愛, 土肥美子, 金山悠, 北島洋子, 根岸まゆみ
    • Organizer
      日本看護学教育学会第32回学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学実習における臨床学習環境に影響を与える教育指導者の組織要因の検討2022

    • Author(s)
      細田泰子, 勝山愛, 根岸まゆみ, 土肥美子, 片山由加里, 北島洋子, 金山悠
    • Organizer
      第42回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学生における臨床判断の能力開発に向けた教育指導者の取り組み2022

    • Author(s)
      金山悠, 細田泰子, 勝山愛, 北島洋子, 根岸まゆみ, 片山由加里, 土肥美子
    • Organizer
      第42回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ラサター臨床判断ルーブリック日本語版のレーターを対象とした活用に関する質的分析2022

    • Author(s)
      片山由加里, 北島洋子, 根岸まゆみ, 細田泰子, 赤崎芙美, 土肥美子, Kathie Lasater, Ann Nielsen
    • Organizer
      第32回日本医学看護学教育学会学術学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育指導者の被援助志向性と職場におけるソーシャルサポートの関連2022

    • Author(s)
      土肥美子, 細田泰子, 勝山愛, 片山由加里, 根岸まゆみ, 北島洋子, 金山悠
    • Organizer
      第32回日本医学看護学教育学会学術学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育指導者が指導した看護学習者の臨床判断能力とその支援の必要性の検討2022

    • Author(s)
      細田泰子, 勝山愛, 金山悠, 北島洋子, 根岸まゆみ, 片山由加里, 土肥美子
    • Organizer
      第32回日本医学看護学教育学会学術学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring the usefulness of the Lasater Clinical Judgment Rubric - Japanese Version2021

    • Author(s)
      Mayumi Negishi, Yukari Katayama, Yoko Kitajima, Yasuko Hosoda, Fumi Akasaki, Yoshiko Doi, Kathie Lasater, Ann Nielsen
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 看護学臨地実習ハンドブックー基本的考え方とすすめ方ー第6版2021

    • Author(s)
      松木光子, 宮地緑, 中田智子, 田中恵子, 細田泰子, 牧野裕子, 河上智香, 神戸美輪子, 角野加恵子, 西田好江, 川北敬美
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      金芳堂
    • ISBN
      9784765318716
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究概要 看護学習者の臨床判断を拓くルーブリックと臨床学習環境づくり支援プログラムの開発

    • URL

      https://www.omu.ac.jp/nurs/hosoday/19h03926/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究概要 看護学習者の臨床判断を拓くルーブリックと臨床学習環境づくり支援プログラムの開発

    • URL

      http://www.nursing.osakafu-u.ac.jp/~hosoday/19h03926/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report 2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi