An audio-visual software space creating a global scale sense of unity over the Internet
Project/Area Number |
19H04091
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 60060:Information network-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Esaki Hiroshi 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (60311643)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
砂原 秀樹 慶應義塾大学, メディアデザイン研究科(日吉), 教授 (20206577)
塚田 学 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 准教授 (90724352)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
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Keywords | インターネット映像音声 / Software Defined Media / Linked Open Data / 遠隔ライブ配信 / デジタルツイン / AR/VR / リアルタイム配信 / Augment reality |
Outline of Research at the Start |
音楽の楽しみ方は多様化しており、ライブに参加するだけでなくインターネットを利用したサービスで遠隔配信を視聴することが一般化した。しかし、遠隔でのライブ参加体験は、1)放送局主導の画一的コンテンツを視聴する課題、2)受け身の視聴になり積極的な参加体験が得られない課題、3)再生機器に様々な制約がある課題を抱え、ライブ会場で体験できる一体感と比べると著しく低い水準である。本研究の目的は、一方向性の強い現在の大規模メディアから転換し、会場と大規模かつ分散する観客のインタラクションを支援することで、音楽ライブへの参加体験を抜本的に転換させるメディア・プラットホームを創出することである。
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Outline of Final Research Achievements |
To solve the issues of recording and editing, we introduced a mechanism to describe and manage the environment in which the video/audio material media is recorded, such as 3D spatial metadata, before it is processed into single-screen video/stereo audio. The material media management mechanism was designed as an open common database utilizing Linked Open Data (LOD). Next, as a measure to address delivery issues, we supported an interaction experience that transformed from a passive viewing experience to an active participation experience. Finally, to address the issue of playback, we designed a platform that abstracts equipment facility functions so that highly realistic equipment such as head-mounted displays (HMDs) and 22.2-channel sound systems, as well as future highly practical equipment, can be utilized.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
SDM Ontologyを拡張し、複数素材メディアを再起的に編集可能なオントロジーを定義した。この成果は、Linked Open Data チャレンジ Japan 2020で発表し、最優秀賞及びオントロジー賞を受賞した。このデータセットおよび、前年度に発表したWeb360Squareのソースコードをオープン化し、SDMコンソーシアムからプレスリリースを行なった。これにより、本研究で作成したデータセットおよびソースコードを広く一般に利用することが可能になる。
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Report
(4 results)
Research Products
(20 results)