Study on Super-Low-Latency Video Displays
Project/Area Number |
19H04146
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Kagami Shingo 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (90361542)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2021: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
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Keywords | ディスプレイ / バーチャルリアリティ / 画像、文章、音声等認識 / ユーザインタフェース / 画像,文章,音声等認識 / ユーザインターフェース |
Outline of Research at the Start |
素早く動く対象物や複雑な動きを呈する対象への映像投影による空間型ディスプレイを実現するための研究開発を行う.観察者にレイテンシ(遅れ)を感じさせずにこのような映像表現を可能とするためには,従来は高フレームレートのプロジェクタの導入が必須であると考えられてきた.これに対して本研究では,映像フレーム時間とは独立に映像制御のレイテンシを低減可能なディスプレイを開発し,それを応用した新しい映像表現システムを実現する.
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Outline of Final Research Achievements |
We investigated super-low-latency video display systems that achieve shorter latency time independently from the video frame time as well as their applications. We focused on development of a projector based on a digital micromirror device and a projector based on galvanometric laser scanning. The effects of changes in frame time and latency time on a dynamic projection mapping application were investigated. The effectiveness of the proposed concept was verified through applications such as interactive projection mapping, position-dependent strobe projection on water droplets, and augmented-reality air hockey with a transformable mallet shape.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
素早く動く対象物へのプロジェクションマッピング等の応用を可能とする高速プロジェクタが近年相次いで行われている。そのような映像表現の成否には高フレームレートであることと遅延 (レイテンシ) が小さいことの両方が関わっているが、両者を区別して議論している研究例は少ない。本研究では、フレーム時間とは独立に遅延時間を小さく取れる性質を超低レイテンシ性と定義し、この点に着目した開発、評価、応用開拓を行った。特に応用システムの構成によっては、レイテンシを適切に制御することによりフレームレートを上げることなく即応性を体感させることが可能であることを示した。
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Report
(3 results)
Research Products
(25 results)
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[Journal Article] Vision-Based Finger Tapping Detection Without Fingertip Observation2021
Author(s)
Narita Shotaro、Graduate School of Information Sciences, Tohoku University 6-6-01 Aramaki Aza Aoba, Aoba-ku, Sendai 980-8579, Japan、Kagami Shingo、Hashimoto Koichi
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Journal Title
Journal of Robotics and Mechatronics
Volume: 33
Issue: 3
Pages: 484-493
DOI
NAID
ISSN
0915-3942, 1883-8049
Year and Date
2021-06-20
Related Report
Peer Reviewed / Open Access
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