Research for the mechanism of change in spatio-temporal embodiment in gross movement using VR body
Project/Area Number |
19H04230
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Sakurai Sho 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 特任助教 (70739523)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
広田 光一 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (80273332)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥16,640,000 (Direct Cost: ¥12,800,000、Indirect Cost: ¥3,840,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
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Keywords | Virtual Embodiment / 身体性 / 運動コミュニケーション / 対人認知 / 自己身体認識 / 身体性認知科学 / 全身インタラクション / 時空間的身体性 / アバタ / 身体化認知 / 自己認識 / VR身体 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,自己の全身運動の動作データを付加したバーチャル(VR)身体の視覚的変形(外見,見た目の動作)を通じて得られる時空間的身体性(現在/過去の身体運動を基に得られる身体感覚,認知,運動まで含めた身体的経験を形容)が変容するメカニズムを明らかにし,これを応用して運動コミュニケーションを拡張するVRシステム環境の実現を目指す.本目的達成のための計画として,(A)視覚的情報を操作可能なVR身体を提示するシステム環境の構築,本システム環境を用いた(B)VR身体の視覚的情報が時空間的身体性に与える影響の評価,(C)VR身体の視覚的変形による運動コミュニケーション拡張手法の構築とモデル化を実施する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we showed that the user's embodiment (senses of ownership and agency, perception of self-body size, non-assertiveness toward self-actions, evaluation of self-actions, etc.) changes through manipulating the apparent and the visual movement of the avatar reflecting current or past self- gross movements. Based on these results, we investigated the feasibility of a VR physical communication extension that changes the user's attitude and behavior toward others, and tide of the game based on the visual manipulation of the avatar that each of users use. Evaluation experiments with male subjects showed that the visual information of avatars used by self and others strongly affects not only the physicality of users but also their interpersonal cognition in physical communication. It also showed that the psychological and physical relationships between users based on their interpersonal cognition and tide of the game may be changed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は身体性認知科学研究としての側面を持つ.アバタとユーザの身体の時空間的連動がある場合とない場合で,これまでほとんど未検証であった全身運動を対象にアバタの視覚的情報がユーザの身体性に与える多角的な影響を示した.これは実世界およびVR世界における新たな身体性変容メカニズムの解明に寄与する.また,主に個人での利用を想定した従来の運動支援床となり,運動コミュニケーションにおいて現実では得られない動作の導出やゲーム展開の調整が可能なことを示した本研究は,運動エンタテインメントやコミュニケーション支援研究における新たな技術の展開と発展に寄与する.
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)