Competitive advantage in tourism destination:Role transformation on DMO managers triggered by increase of visitors to Japan
Project/Area Number |
19H04381
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Wakayama University |
Principal Investigator |
YASHIMA Yuji 和歌山大学, 観光学部, 教授 (00320127)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹林 明 和歌山大学, 観光学部, 教授 (20258495)
金 宰ウク 広島大学, 人間社会科学研究科(社), 講師 (50599264)
佐野 楓 和歌山大学, 観光学部, 准教授 (60707298)
Doering Adam 和歌山大学, 観光学部, 准教授 (70784560)
永井 隼人 和歌山大学, 観光学部, 准教授 (80784280)
牧野 恵美 広島大学, 学術・社会連携室, 准教授 (90706962)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
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Keywords | DMOマネジャー / インバウンド / 役割定義 / 組織開発 / ソーシャルメディア / 観光エコシステム / ビジネス / ガバナンス / サービス品質 / 自律型組織 / 法人形態 / 都市間関係 / 観光マネジャー / パートナーシップ / SNSプロモーション / ビジネスエコシステム / 観光指標 / ディスティネーション・マネジメント / 国際観光レクレーション / イベントモデル / 観光地経営 / 観光認証 / 長期的成果 / 観光ガイド / 自立型組織 / マネジメント・コントロール / 観光目的地 / 競争優位性 / DMO / マネジャー / バランスト・スコアカード |
Outline of Research at the Start |
観光立国政策を背景に訪日旅行者が増加し,日本版DMOに登録した観光協会等では,観光めぐる適切なガバナンスの確立,インバウンド市場における競争優位性確保といった経営諸課題が顕在化している。本研究は,これまでの観光行政や観光実務を踏まえつつ,これからの観光地経営のあり方について,DMOマネジャーの役割変容に焦点をあて議論する。実際には,財務的な観点からDMOと産業界とのパートナーシップ制度,顧客・旅行者の観点から観光ガイド事業に関わる諸課題について,バランスト・スコアカードや戦略マップを用いて客観的な数値で成果を可視化し,関係者間の前向きな議論を創出することを,アクションリサーチの方法で検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
First, the role of DMO manager cannot be uniformly defined in Japan. The reason is that in Japan, most of the operating entities are non-profit organizations, and not only business but also governance is emphasized. Secondly, it is meaningful for DMOs to send information to travelers not only in official expressions but also in distinctive expressions such as characters and dialects. The reason is that the expressions that influence the traveler's decision-making differ depending on the situation such as whether or not the traveler has decided the destination and how far he / she will go on the trip. Third, when a DMO develops an autonomous organization responsible for building a new tourism ecosystem, the administrative tourism staff and DMO alone are not sufficient as actors. It is important for DMOs to involve local private companies and ventures. Those actors may be the driving force for achieving the development plan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
海外のDMOは,長い間,インバウンド旅行者を受け入れ,経済発展の推進役になってきた。一方,日本では,訪日旅行者による経済発展の動きは10年に満たない。DMOマネジャーは経済発展の推進役としてDMOを組織開発することが課題の1つである。本研究では,役割定義の研究から,非営利組織が多く,ガバナンスを重視しており,経済発展を促進させるための組織開発の途上にある現状を明らかにした。加えて,地域事業者やベンチャーが発展の推進力となる可能性を示し,今後への期待を示すことができた。一方,旅行者向けの情報発信の実証実験から公式的な表現のみならず,特徴的な表現を用いることの意義を示すことができた。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)