• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical knowledge of risk management in extrem natural environment

Research Project

Project/Area Number 19H04429
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Murakoshi Shin  静岡大学, 教育学部, 教授 (30210032)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井出 智博  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20524383)
楠見 孝  京都大学, 教育学研究科, 教授 (70195444)
中村 正雄  大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (70269447)
満下 健太  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 助教 (40962105)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywords実践知 / 自然環境 / リスク / リスク認知 / 尺度開発 / レジリエンス工学 / 自然主義的意思決定論 / PTG / フィールド科学 / オンサイト / 質問紙 / 状況判断テスト / PTG(ポスト・トラウマティック・グロース) / PTG(ポスト・トラウマティック・グロース) / 行動観察 / KYT / 南極観測 / 質問紙調査 / 質的研究 / リスクマネジメント
Outline of Research at the Start

日本南極地域観測隊等のフィールド科学の現場を対象に、過酷で不確実な環境中でのリスクマネジメントの認知プロセスを、現場主義的意思決定論やレジリエンス・エンジニアリングの成果を踏まえ、実践知の視点から明らかにする。このため、第61次南極観測隊に参加し、安全教育・リスクマネジメントの実践過程を把握し、①実践知の把握方法の検討とともに、②能動的情報収集が可能なリスク環境での実践知の構造を把握し、③過酷な自然環境一般での状況判断テスト(situational judgment test)の開発を行う。以て、フィールド科学、自然体験活動の安全性の向上を目指す。

Outline of Final Research Achievements

We aimed to clarify the practical knowledge of individual risk management (RM) in extreme natural environment. Mainly with Xth ~ X+4th Japanese Antarctic Research Expeditions, 1) qualitative analysis with interview survey data based on behavior observations, 2) risk prediction and evaluation tests, and 3) questionnaires about attitudes and ability to respond to Antarctic risks, were conducted. In addition, 4) RM Practice Knowledge scale for mountaineers was constructed.
From 2) and 3), changes in risk evaluation due to experience, from 1), i) RM strategies corresponding to the recognition of high variable risks, ii) knowledge and reasoning that determine the evaluation of individual risks, as well as viewpoints of variability and controllability, and symptoms, were clarified, and in 4), a highly valid and reliable RM Practical Knowledge scale and a Situation Judgment Test were developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一の学術的意義は、複雑な環境内でのハイステークなリスクを人がどう捉え、どう対応行動を選択しているかの知見を質的研究および定量的研究の両面から得た点である。第二に、主として対人課題分野で行われていた実践知の研究に、対自然領域での知見を追加した点である。加えて、これまで自然科学の対象であった南極に、人文社会科学、とりわけ認知科学研究の可能性を開いた点にある。
社会的意義としては、多様なリスクへの対応が日常的に課題となっている今日、個人がリスクをどう捉え、どのような対応を取るべきかの指針となる基礎的な知見を得た点にある。これはリスク社会におけるナショナルレジリエンスの向上への寄与が期待される。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 8 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] The Analysis of Occurrence Status of Disability Accident under School: Quantitative Analysis to Accidents during Recess in Elementary School2023

    • Author(s)
      満下健太・鎌塚優子・村越真
    • Journal Title

      Japanese Journal of Risk Analysis

      Volume: 32 Issue: 3 Pages: 233-241

    • DOI

      10.11447/jjra.SRA-0421

    • ISSN
      2435-8428, 2435-8436
    • Year and Date
      2023-03-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者のリスクマネジメントの実践知 -園庭遊具のリスク累加要因と保育者のリスク対応の多様性-2023

    • Author(s)
      河合美保・柴田知江・青山昌子・村越真
    • Journal Title

      静岡大学教育学部教育実践センター紀要

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者のリスクマネジメントの実践知 -園庭遊具のリスク累加要因と保育者のリスク対応の多様性-2022

    • Author(s)
      河合美保・柴田知江・青山昌子・村越真
    • Journal Title

      静岡大学教育学部教育実践センター紀要

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How are various natural disasters cognitively represented?: a psychometric study of natural disaster risk perception applying three-mode principal component analysis.2022

    • Author(s)
      Mitsushita, K., Murakoshi, S., & Koyama, M.
    • Journal Title

      Natural hazards

      Volume: 116 Issue: 1 Pages: 977-1000

    • DOI

      10.1007/s11069-022-05708-x

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Long-term Camping Therapy on Ego Development and the Self-Concept in Children with Developmental Disorders2022

    • Author(s)
      村越真
    • Journal Title

      Japan Outdoor Education Journal

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 1-17

    • DOI

      10.11317/joej.2022_0001

    • NAID

      130008039806

    • ISSN
      1343-9634, 1884-4677
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 三相因子分析による自然災害に対するリスク認知の分析2021

    • Author(s)
      満下健太・村越真
    • Journal Title

      日本リスク学会第34回年次大会講演論文集

      Volume: 34 Pages: 160-165

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The practical knowledge in extreme natural environment:2020

    • Author(s)
      村越真・満下健太
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 23-43

    • DOI

      10.11225/jcss.27.23

    • NAID

      130007808695

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 熟達したホワイトカラーの実践的スキルとその継承における課題2020

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 62(11) Pages: 85-98

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 危険予知訓練(KYT)によるリスク判断の多様性への気づき: 南極地域観測隊安全教育を事例として2020

    • Author(s)
      村越真
    • Journal Title

      安全教育学研究

      Volume: 20(1) Pages: 13-26

    • NAID

      40022745055

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Educational value in risk:2020

    • Author(s)
      満下健太・村越真
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 19-33

    • DOI

      10.5432/jjpehss.19048

    • NAID

      130007796127

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 遊具遊びのリスクへの気づき :幼稚園教員の実践知の視点からの検討2020

    • Author(s)
      河合美保・柴田知江・青山昌子・村越真
    • Journal Title

      静岡大学教育実践センター紀要

      Volume: 30 Pages: 39-48

    • NAID

      120006808677

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 安全トレーニングに関するチェックシート試案 ー質的データ分析法SCATを用いたセイフティ・パターンの作成ー2022

    • Author(s)
      中村正雄
    • Organizer
      日本野外教育学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「安全」のつくり方 ―野外におけるリスクとの折り合いを意図してー2022

    • Author(s)
      中村正雄
    • Organizer
      第10回 Wilderness Education Association Japan Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The Antarctic as a natural laboratory: A case of cognitive studies2021

    • Author(s)
      Murakoshi, S.
    • Organizer
      SCAR SC-HASS Biennial conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 挑戦を支えるリスクマネジメント:幼稚園から南極まで2021

    • Author(s)
      村越真
    • Organizer
      第22回安全教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 危ないと思うのはなぜか?2020

    • Author(s)
      村越真・河合美保
    • Organizer
      日本安全教育学会第21回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 人は自然の危険をどう見ているか:経験によるリスクイメージの変化2020

    • Author(s)
      村越真・満下健太
    • Organizer
      認知科学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践経験による山岳リスクイメージの精緻化:三相因子分析による検討2019

    • Author(s)
      満下 健太・村越 真
    • Organizer
      認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜ「危ない!」と感じるのか?:知識獲得によるリスクイメージの精緻化2019

    • Author(s)
      村越 真
    • Organizer
      認知科学会第39回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 冒険プログラムの指導法 フィールドハンドブック2023

    • Author(s)
      Simon Priest & Michael Gass (中村正雄訳)
    • Total Pages
      86
    • Publisher
      株式会社 backcountry classroom
    • ISBN
      9784991272806
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 健康リスク認知と批判的思考  武田明典(編)自己理解の心理学2022

    • Author(s)
      楠見 孝
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306990
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 遭難から身を守る12の思考2022

    • Author(s)
      村越真・宮内佐季子
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      山と渓谷社
    • ISBN
      9784635510783
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] キャンプディレクター必携 第3版2022

    • Author(s)
      星野敏男ら12名
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      公益社団法人 日本キャンプ協会
    • ISBN
      9784904008133
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 新・高みへのステップ第一部2022

    • Author(s)
      村越真
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      日本スポーツ振興センター国立登山研修所
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 健康リテラシーとは何か:健康・医療情報を読み解く力. 原田悦子(編) 医療の質・安全を支える心理学:認知心理学からのアプローチ2021

    • Author(s)
      楠見孝
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414311266
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi