• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

集団スクリプトが幼児の行動制御へ与える促進効果の解明

Research Project

Project/Area Number 19J00130
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

柳岡 開地  東京大学, 教育学研究科, 特別研究員(PD)

Project Period (FY) 2019-04-25 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords集団スクリプト / 自己制御 / 幼児 / 文化 / 満足遅延課題 / 習慣 / 文化比較
Outline of Research at the Start

何度も経験することで学習される行為系列に関する知識をスクリプトと呼ぶ。幼児期では, スクリプトの獲得が行動制御の駆動を補助することが先行研究で示されている。しかし, こうした研究は, 着替えのように単独で遂行される個人スクリプトのみを扱ってきた。しかし, 幼児期にとっては集団内での学習がより大きな効果をもつ可能性が高い。そこで, 本研究では全員で挨拶をして食事をとるなど, 集団内で他者と一緒に集団スクリプトを獲得することの効果に着目した。具体的に, 場面間比較(食事場面とプレゼント場面), 日米比較, 最後に実験的介入を通して, 集団スクリプトが行動制御を補助するかを検証する。

Outline of Annual Research Achievements

何度も経験することで学習される行為系列に関する知識をスクリプトと呼ぶ。本研究では,全員で挨拶をして食事をとるなど, 集団内で他者と一緒に学習される集団スクリプトの獲得が幼児の行動制御を促進するか検討することを目的としていた。
本年度は、前年度までに得られたデータの積み重ねをもとに、Web調査と対面実験の2つの方向から研究を進めている。COVID-19の感染拡大の影響を探るなど社会情勢を踏まえた新たな試みも見られている。本年度の成果として特筆すべきは、本プロジェクトの中心となる実験を論文にまとめ、心理学系最高峰の雑誌の1つであるPsychological Scienceに掲載が決定していることである。世界で注目を集めているマシュマロテスト自体を問い直すきっかけとなるような研究であり、世界を先駆けてこうした成果をあげられたことは評価に値する
また、これらの成果に加えて、本年度にはこれまでの研究をまとめた論文2編が採択されている。そのうち1編は、発達科学分野ではトップジャーナルの1つであるDevelopmental Scienceに掲載されており、学術的に今後影響力を持つ可能性が高い。さらに、論文執筆のみならず、著書の執筆や国内外における口頭発表を積極的に実施している。以上より、積極的な研究活動を通して、国内外の当該分野を発展させる働きをしたと言える。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Colorado Boulder/University of California Davis/American Institutes for Research(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bristol/University of Exeter(英国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bristol/University of Exeter(英国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of California Davis/American Institutes for Research/University of Colorado Boulder(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カリフォルニア大学デービス校(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Cultures crossing: The power of habit in delaying gratification.2022

    • Author(s)
      Yanaoka, K, Michaelson, L. E, Guild, R. M, Dostart, G, Yonehiro, J, Saito, S, Munakata, Y.
    • Journal Title

      Psychological Science

      Volume: in press

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Prior task experience increases 5‐year‐old children's use of proactive control: Behavioral and pupillometric evidence2022

    • Author(s)
      Yanaoka, K., Van't Wout, F., Saito, S., & Jarrold, C.
    • Journal Title

      Developmental Science

      Volume: in press Issue: 5

    • DOI

      10.1111/desc.13181

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Development of Learning, Performing, and Controlling Repeated Sequential Actions in Young Children2021

    • Author(s)
      Yanaoka Kaichi、Saito Satoru
    • Journal Title

      Topics in Cognitive Science

      Volume: in press Issue: 2 Pages: 241-257

    • DOI

      10.1111/tops.12557

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cognitive and neural underpinnings of goal maintenance in young children2020

    • Author(s)
      Yanaoka Kaichi、Moriguchi Yusuke、Saito Satoru
    • Journal Title

      Cognition

      Volume: 203 Pages: 104378-104378

    • DOI

      10.1016/j.cognition.2020.104378

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Contribution of Executive Functions to Learning Sequential Actions in Young Children2020

    • Author(s)
      Yanaoka Kaichi、Saito Satoru
    • Journal Title

      Child Development

      Volume: - Issue: 4

    • DOI

      10.1111/cdev.13489

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中高生の「スクールカースト」と学校適応,顕在的・潜在的自尊心,仮想的有能感との関連の検討.2020

    • Author(s)
      水野君平・柳岡開地
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 29 Issue: 2 Pages: 97-108

    • DOI

      10.2132/personality.29.2.9

    • NAID

      130007907734

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Group influences on children’s delay of gratification: Testing the roles of culture and personal connections.2020

    • Author(s)
      Munakata, Y., Yanaoka, K., Doebel, S., Guild, R. M., Michaelson, L. E., & Saito, S.
    • Journal Title

      Collabra: Psychology

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1525/collabra.265

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 乳幼児期における実行機能とルーティンの獲得の相補性―抑制と切り替えに着目して―.2019

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 208-218

    • NAID

      130008131402

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児の満足遅延を支える社会的要因2021

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      日本心理学会第 85回大会、公募シンポジウム「未来思考の社会心理学的機能を議論する」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化特有の習慣が幼児期の自己制御に与える影響2021

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      第 32回日本発達心理学会、ラウンドテーブル「文化的経験が育む社会情緒的コンピテンスの発達」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童期の実行機能の変容を支える課題知識の役割2021

    • Author(s)
      柳岡開地, Felice van, t Wout, 齊藤智, Christopher Jarrold
    • Organizer
      第 32回日本発達心理学会、自主シンポジウム「幼児期から青年期における心の制御機能の可塑性と補償」
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Cultures Crossing: The Power of Habit in Delaying Gratification2021

    • Author(s)
      Yanaoka, K, Michaelson, L. E, Guild, R. M, Dostart, G, Yonehiro, J, Saito, S, Munakata, Y.
    • Organizer
      Society for Research in Child Development 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning task knowledge concerning cognitive control processes in adults and 9-to 10-year-olds2021

    • Author(s)
      Yanaoka, K., Van't Wout, F., Saito, S., & Jarrold, C.
    • Organizer
      April Meeting of Experimental Psychology Society 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Control schedule learning: An exploratory examination with the multi-source interference task2021

    • Author(s)
      Ishiguro, S., Yanaoka, K., Nakayama, N., Ueda, Y., & Saito, S.
    • Organizer
      Online July Meeting of the Experimental Psychology Society 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Pavloviaを用いたオンライン実験の実施例-児童期以降の実行機能の発達-2021

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      第31回日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における目標無視の神経基盤2021

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      第31回日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期の実行機能における課題知識の獲得-行動指標と瞳孔径測定を通して-2021

    • Author(s)
      柳岡開地, Felice van, t Wout, 齊藤智, Christopher Jarrold
    • Organizer
      第31回日本発達心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of goal-setting and feedback on inhibitory performance2020

    • Author(s)
      Miyasaka, M., Yanaoka, K
    • Organizer
      International Conference on Psychology, Psychiatry, Neurological, Behavioral and Cognitive Sciences 2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児の満足遅延は集団の行動により左右される2020

    • Author(s)
      柳岡開地, Yuko Munakata, Sabine Doebel, Ryan Guild, Laura Michaelson, 齊藤智
    • Organizer
      日本発達心理学第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Routine sequential actions in young children: The role of executive functions.2019

    • Author(s)
      Yanaoka, K., Saito, S
    • Organizer
      The 41st Annual Conference of the Cognitive Science Society
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 幼児期におけるHebb反復学習の規定因2019

    • Author(s)
      柳岡開地, 中山真孝, Christopher Jarrold, 齊藤智
    • Organizer
      第17回ワーキングメモリ学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における社会生活と自己制御2019

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      第29回日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期におけるルーティンの獲得と実行機能との相補的関係の検討2019

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 心拍変動を通して目標無視の機序を探る2019

    • Author(s)
      柳岡開地, 河村悠太, 石黒翔, 平岡大樹, 西山慧, 阿閉誠, 奥野圭祐, 齊藤智.
    • Organizer
      日本認知心理学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 心理学論文解体新書: 論文の読み方・まとめ方活用ガイド2022

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 未来思考の心理学ー予測・計画・達成する心のメカニズム2021

    • Author(s)
      柳岡開地
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもが行為を紡ぐとき2021

    • Author(s)
      柳岡 開地
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515255
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-05-29   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi