• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The influence of school enjoyment trajectory on absenteeism during the transition from primary school to junior high school

Research Project

Project/Area Number 19J15560
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Hou Yuejiang  北海道大学, 教育学院, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2019-04-25 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords小中移行期 / 縦断 / 学校享受感 / 欠席行動 / 教師との関係 / 学校適応の変化軌跡 / 欠席志向性
Outline of Research at the Start

本研究は中学校1年における不登校の増加を受けて,小学校から中学校に移行した際に学校適応の変化を解明し,それが欠席志向性と欠席行動へ及ぼす影響を明らかにしたい実証研究である。
具体的には,以下の3点を主に検討する。①小中移行期の学校適応に関する縦断調査を行い,不適応に陥る変化パターンを特定する。②学校バーンアウトの視点から学校適応の変化をアプローチし,学校不適応に対する新たな理解を目指す。③学校適応などの心理指標と欠席の行動指標の関係を検討し,学校を休む子どもの心理と行動の両方から理解を深めたい。

Outline of Annual Research Achievements

昨年度の主要な実績は以下の3点である。
1つ目は,小中移行期の学校享受感の変化様態と関連要因の分析結果を論文化したことである(侯・太田・加藤,2020)この研究の結果では,①小中一貫校は非一貫校よりも移行における環境の変化が小さかったにもかかわらず,2校間の学校享受感の変化様態には違いは認められなかったこと,②学校享受感の変化様態は,平均的に見ると軽微に低下するが,大多数の子どもはほぼ変化せず,ごく少数の子どもが明確な向上と低下を示し,個人差が認められたこと,③親との関係による予測が見られなかったのに対して,中1前期の教師との関係が中1後期の学校享受感への予測が確認されたこと,の3点が見いだされた。
2つ目は,複数のコホートのデータを通して,小6後期から中1前期までの学校享受感の変化軌跡における下位パターンを抽出したことである。その結果では,学校享受感の低下パターンと低レベル維持パターンが確認された。学校享受感の低下パターンでは,学業意欲・理解度の低下が顕著であった。当該分析は発達心理学会第32回大会にて発表した(Hou・太田・加藤,2021)。後続分析では,小6後期から中1前期にかけて,友人関係は学校享受感との間に共変関係しか見られなかったのに対して,学業意欲・理解度は学校享受感を縦断的に予測することが確認された。
3つ目は,学校生活の諸側面の交互作用を検討するために,OECD生徒の学習到達度調査による大規模データを利用し,欠席行動と主観的学校所属感に共通するメカニズムを見出したことである。その結果では,いじめ被害経験と教師の不公平との交互作用が見いだされた。つまり,いじめを多く受けている生徒にとって,教師からの公平な扱いがより大きな影響を持っており,教師に公平に対応されることによって,学校所属感の低下と欠席日数の増加が緩衝されることが示された。当該分析は教育心理学会第62回総会にて発表した(Hou, 2020)

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Longitudinal Examination of Changes in Students’ Enjoyment of School and Influences of Teachers and Parents During the Primary-Secondary School Transition:2020

    • Author(s)
      Hou Yuejiang、Ota Masayoshi、Kato Hiromichi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 4 Pages: 360-372

    • DOI

      10.5926/jjep.68.360

    • NAID

      130007969931

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-12-30
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationships between school enjoyment and absence behavior in the context of transition across grade levels in junior high school2019

    • Author(s)
      Hou Yuejian・太田 正義・加藤 弘通
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 134 Pages: 1-15

    • DOI

      10.14943/b.edu.134.1

    • NAID

      120006711974

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2019-06-27
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校所属感および欠席行動に対する対人関係変数間の交互作用2020

    • Author(s)
      Hou Yuejiang
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校不適応に至る異なる変化軌跡と関連要因の検討2020

    • Author(s)
      Hou Yuejiang, 太田 正義,加藤 弘通
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Comparative analysis of school absence behavior in China and Japan2020

    • Author(s)
      Yuejiang,Hou., Yuki, Harada., Yue, Shu.
    • Organizer
      6th International Conference of Education(ICEDU2020)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中学生はどの程度学校に行きたくなければ実際に欠席するのか―項目反応理論による欠席志向性尺度の作成および妥当性の検討―2019

    • Author(s)
      Hou Yuejiang, 原田勇希
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 登校規範意識はストレスの源になるのか―欠席志向性が高い中学生を対象に―2019

    • Author(s)
      Hou Yuejiang,原田勇希
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-05-29   Modified: 2024-03-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi