Project/Area Number |
19K00104
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01040:History of thought-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Miura Kaname 金沢大学, 人間科学系, 教授 (20222317)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | ソクラテス以前哲学 / 神 / 自然神論 / 神概念 / ソクラテス以前 / プラトン / パルメニデス / デモクリトス / 有るものと思考 / ヘラクレイトス / エンペドクレス / メリッソス |
Outline of Research at the Start |
ソクラテス以前哲学者の「神」概念を非宗教的概念と見なす合理主義的解釈を批判的に再検し,「譬喩」として回収しきれない彼らの宗教的心性が厳然として存在していること,そしてその心性を映す「神」概念が紀元前5世紀で終焉を迎えるわけではなく,その後のプラトンのデーミウールゴス(製作者),そしてストア派の自然学における能動的原理としての神へと接続していることを歴史的観点から明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
'Gods' or ‘the divine’ in the cosmologies of the so-called Presocratic philosophers have often been interpreted as a substantially non-religious concept based on 'de-mythologization' and 'de-theologization'; according to this interpretation, the term ‘God’ is used as a mere metaphor without religious significance. However, such an interpretation can be deemed superficial and invalid. It is true that the Presocratics aimed at 'understanding nature' rather than 'reforming religion,' but they, with still maintaining a religious mentality, established their own concept of ‘God’ by surpassing traditional religions within their inquiry into nature; their concept of 'God' certainly possesses a complex reality that cannot be fully captured as a mere metaphor.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ソクラテス以前哲学者は,自然の説明において擬人主義的神々を排除して抽象的レベルへと上昇しながらも,人によって生きられるこの自然的世界を根底から支えている力に対して,矛盾も葛藤もなしに明らかに原初的な尊崇や畏怖,賞賛といった宗教感情を自覚的に保持し続けている。その限りで,彼らの自然学説や宇宙論における合理的原理である「老いることのない永遠の神」は,決して譬喩ではなく彼らの宗教的心性が反映された文字通りの神であり,彼らの非譬喩的な「神」と合理的自然学とは連続一体的なものとして調和をなしている。かくして彼らの「神」を非宗教的概念と捉える伝統的解釈に問題があることを示した点に成果の学術的意義がある。
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