• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Lydian Chromatic Concept and Toru Takemitsu

Research Project

Project/Area Number 19K00141
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Miyakawa Wataru  明治大学, 情報コミュニケーション学部, 特任准教授 (10760051)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords武満徹 / リディアン・クロマティック・コンセプト / 細川俊夫 / 音楽理論と実践 / 作曲技法 / 現代音楽 / ジャズ / 雅楽 / 作曲 / 音楽理論 / 地平線のドーリア / 理論と実践 / ジャンルの横断
Outline of Research at the Start

作曲家武満徹はリディアン・クロマティック・コンセプト(以下LCC)という主にジャズで用いられる理論から大きな影響を受けたと述べているが、実際この理論が彼の作品においていかに取り入れられたかについては不明な点が多い。従って本研究の目的は、LCCが本来ジャズでどのような形で使用された理論であるかを解明し、そこから武満のLCCの自作への取り入れ方の特徴を明らかにすることである。本研究に取り組むことにより、武満の作曲技法がより明らかになること、またLCCの理解を深め、これがジャズ以外のジャンルにおいても有効な理論になりうるかを解明することなどが期待される。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine how Toru Takemitsu used the Lydian Chromatic Concept (LCC), a jazz theory, in his work. However, owing to the COVID-19 pandemic, the direction of this research had to be drastically revised. As a result, I analyzed “The Dorian Horizon.” In this analysis, I clarified that Takemitsu had applied the LCC in relation to gagaku in his own way. In addition, I began researching the works of Toshio Hosokawa, and the study clarified the central aspect of his pitch organization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

武満徹と細川俊夫は日本の現代音楽を代表する重要な作曲家とみなされており、国内外を問わず、研究が進められてきた。そこで本研究は、彼らの作曲技法において、これまで明らかになっていなかった点を解明することに努めた結果、一定の成果が得られたと考えている。またリディアン・クロマティック・コンセプトというジャズの理論を武満徹という現代音楽の日本人作曲家がいかに応用したかという問いは、横断的かつインターカルチュラルな研究課題で、今日取り組む価値があるものと思われる。そのため本研究の成果は明確な学術的意義があると判断している。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Institut de recherche en Musicologie(フランス)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 細川俊夫作品における「母胎和音」と関連するオクタトニック・スケールの使用-1990年代の大編成作品の分析を中心に-2024

    • Author(s)
      宮川渉
    • Journal Title

      音楽学

      Volume: 70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 武満徹《地平線のドーリア》とリディアン・クロマティック・コンセプト2022

    • Author(s)
      宮川渉
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 20 Pages: 55-74

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Entretien avec Toshio Hosokawa2022

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Journal Title

      Circuit - musiques contemporaines

      Volume: 32(1) Pages: 91-95

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] カイヤ・サーリアホ《光の弧》におけるデッサンの役割2020

    • Author(s)
      宮川渉
    • Journal Title

      音楽学

      Volume: 66 Pages: 51-68

    • NAID

      130008104737

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カイヤ・サーリアホ《光の弧》におけるスペクトル音楽の影響 ――コンピュータ・プログラムのデータとスケッチの分析を中心に――2020

    • Author(s)
      宮川渉
    • Journal Title

      音楽学

      Volume: 65(2) Pages: 90-105

    • NAID

      130007998999

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Le travail en collaboration entre Mayumi Miyata et Toshio Hosokawa2024

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      Institut de recherche en Musicologie主催Sheng! L’orgue a bouche - 21st seminar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The concept of mother chord in the works of Toshio Hosokawa2024

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      ICTMD Musics of East Asia symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Les langages musicaux inspires du sho chez Toru Takemitsu et Toshio Hosokawa2023

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      Institut de recherche en Musicologie主催Sheng! L’orgue a bouche - 18th seminar
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] La conception rythmique de Toshio Hosokawa2023

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      Langages artistiques Asie-Occident (Langarts)主催La perception du rythme selon les arts et les cultures - Manifestations artistiques et fondements culturels
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 細川俊夫作品における旋律の漸進的展開の手法2022

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      日本音楽学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] L’orgue a bouche sho dans l’oeuvre musicale de Toshio Hosokawa2021

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      Sheng! L'orgue a bouche - 11th seminar
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 細川俊夫と雅楽2021

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      日本音楽表現学会第19回(天翔るペガサス)大会分科会誌上発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 武満徹《地平線のドーリア》における様々な音楽要素の共存のあり方―形式や音組織の分析を中心に―2020

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      日本音楽表現学会第18回(ペガサス)大会分科会誌上発表
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] リディアン・クロマティック・コンセプトと武満徹についての研究2020

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      東洋音楽学会第71回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 武満徹《地平線のドーリア》における音楽的諸要素共存のあり方――形式や音組織の分析を中心に――2020

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      日本音楽表現学会第18回(ペガサス)大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Le processus compositionnel de Lichtbogen de Kaija Saariaho2019

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Organizer
      Spectralisms 2019 International Conference 2nd edition
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] K. サーリアホ《光の弧》におけるデッサンの役割――スケッチの分析を中心に――2019

    • Author(s)
      宮川渉
    • Organizer
      日本音楽学会第70回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Musiques au Japon2025

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Publisher
      Hermann
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] La perception du rythme selon les arts et les cultures - Fondements culturels et demarches artistiques2024

    • Author(s)
      Wataru Miyakawa
    • Publisher
      L’Harmattan
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 情報コミュニケーション学への招待2022

    • Author(s)
      明治大学情報コミュニケーション学部
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093748
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi