• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking of an idea of "Chamber music" in 19th century: Focusing on the practice and discourse of the New German School

Research Project

Project/Area Number 19K00148
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

ASAYAMA Natsuko  弘前大学, 教育学部, 准教授 (30535505)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywords音楽史記述 / 楽派概念 / 新ドイツ派 / チャールズ・バーニー / フランツ・ブレンデル / グイド・アドラー / 19世紀 / G. アドラー / Ch. バーニー / 国民様式 / 19世紀後半の室内楽創作 / 19世紀後半の前衛音楽家による音楽祭 / 西洋音楽史 / 19世紀ドイツ
Outline of Research at the Start

本研究は、「室内楽」という語の概念史の試みである。
これまで音楽史書では、19世紀の室内楽はもっぱら古典主義的傾向の下にあると見なされてきた。しかし実のところ、19世紀の前衛派の「室内楽」はあまり顧みられてこなかった。
そこで本研究は、特に「新ドイツ派」の実践と音楽観に注目する。音楽雑誌の記述、大規模な新作発表会であった「全独音楽家協会 (ADMV) 音楽家年次集会」におけるコンサートやプログラムノートなどを調査対象として、「室内楽」の多様な取り組みを明らかにする。そこで改めて「室内楽」という概念の孕む問題を考え、これに代わる新たな、あるいはより詳細な枠組を見出すことを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this research a comprehensive database encompassing the entire repertoire of chamber music concerts from the first (1859) to the 38th (1902) Tonkuenstlerversammlung (musicians assembly) of the Allgemeiner deutscher Musikverein (General German Music Association) has been compiled. It has been ascertained that vocal music, vocal compositions, particularly solo songs, constituted a predominant portion of these concerts.Although F. Draeseke (1835-1913), L. v. Beethoven (1770-1827) and E. Lassen (1830-1904) were the significant composers for the instrumental literature besides J. Brahms (1833-1897), the majority of works by other composers did not endure in the repertoire over time. Additionally, this research has contributed to a more profound comprehension of the origins of the term "New German School", and the evolution of the concept "school" within the realm of music historiography.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、従来の音楽史記述の見直しに関わり、以下の通り大きく2点ある。
第一に、従来の音楽史において、ブラームスと「新ドイツ派」の関係は良好でなかったとされ、盛期ロマン主義の音楽美学が党派論争として語られる傾向があった。しかし、TVにおいてブラームスの作品が繰り返し取り上げられたことは、当時の音楽創作が実際には党派論争に収まりきらないものであることを示唆している。
第二に、「楽派」という語の意味の歴史的変遷を通じて、これまで曖昧に、あるいは恣意的に用いられてきたこの語が、音楽史記述のための概念であることが明確になった。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] F. ブレンデルの「楽派」概念:音楽史と音楽批評の接点としての「新ドイツ派」2022

    • Author(s)
      朝山奈津子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 127 Pages: 91-101

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] G. アドラーの音楽史構想における「楽派」概念についての小考2021

    • Author(s)
      朝山奈津子
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 125 Pages: 69-75

    • NAID

      120007008816

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] A history of the concept of "school" in music historiography: From Art History Via Burney To Adler2022

    • Author(s)
      Natsuko ASAYAMA
    • Organizer
      The 21st Quinquennial Congress of the International Musicological Society in Athens (IMS2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Rethinking the New German “School”: The Changing Concept of “School” in Music Historiography2022

    • Author(s)
      Natsuko ASAYAMA
    • Organizer
      The sixth biennial conference of the Regional Association for East Asia of the International Musicological Society in Jeonjue (IMSEA 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「楽派」概念の成立:美術史と18世紀の音楽通史および国民様式論との接合2021

    • Author(s)
      朝山奈津子
    • Organizer
      美学会第72回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 新ドイツ「派」再考:音楽史記述における「楽派」概念の変容2021

    • Author(s)
      朝山奈津子
    • Organizer
      日本音楽学会第72回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi