Fundamental research on the current status and preservation of ancient Japanese rock-carved Buddhas
Project/Area Number |
19K00202
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Ryukoku University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 磨崖仏 / 山林仏教 / 石窟 / 石仏 |
Outline of Research at the Start |
日本の古代の磨崖仏は、山林仏教の盛行や石切場の開発などを背景に成立した貴重な仏教美術の遺例だが、史跡としての評価が主で、美術史の分野の調査研究は立ち遅れており、保存対策も未だ方法が確立しているとはいいがたい。本研究は磨崖仏の現況について基礎的データを収集し、美術史の視点から再評価するとともに、保存環境や劣化の問題についてもあわせて考察し、今後の保存対策のための基礎資料を整備しようとするものである。
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Outline of Final Research Achievements |
We conducted a fact-finding survey on the current state of ancient carved Buddha statues nationwide, and took 3D filming at 22 locations. Regarding preservation efforts, it was confirmed once again that there are regional differences and that while preservation and maintenance are progressing, weathering and peeling are also progressing steadily. In addition, we reexamined the honorary names and production dates, and created a list of ancient Buddhas carved on cliffs. We clarified the characteristics and transitions of each era, and surveyed the historical development of ancient Magaibutsu. Focusing on the fact that the location of Magaibutsu has moved from the mountains to the foot of the mountain over time, I considered the possibility that it has changed from a private place to a place equipped with functions as a place for public Buddhist ceremonies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
古代の磨崖仏の多くは軟質の凝灰岩に彫られているため経年劣化を抑制することは難しい。22か所で行った3D撮影による形状の記録保存は、将来の保存修復に備える意味でも重要である。ほとんどの磨崖仏が銘文や史料を欠くため、現在でも評価が定まっていないのが現状であり、本研究では美術史学の立場から改めて古代磨崖仏をリスト化し、尊名や制作年代について再検討し、あわせて古代磨崖仏の史的展開を考察した。磨崖仏の調査研究を進展させ、学術的に評価していくことにより、文化財としての磨崖仏の重要性を顕彰し、保存整備へとつなげていくことが可能になると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(1 results)