Project/Area Number |
19K00204
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Kyushu University (2021-2023) Kobe College (2019-2020) |
Principal Investigator |
Ito Takuma 九州大学, 人文科学研究院, 准教授 (80610823)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | ルネサンス美術 / 芸術地理 / 美術様式 / イタリア美術 / 美術批評史 / フィレンツェ / ローマ / ウンブリア地方 / ペルジーノ / 地方様式 / 美術批評 / システィーナ礼拝堂 / ヴァザーリ『美術家列伝』 / ラファエロ / 様式 |
Outline of Research at the Start |
1500年前後のイタリアにおいてはウンブリア地方出身の画家ペルジーノが広範な影響力をもち、ペルジーノ主義とも呼べる複合的な現象が生じた。本研究の目的は、ペルジーノ様式がいかにして広域的な芸術様式となり、次世代に受け継がれていったのかを明らかにすることである。作品に繰り返し用いられる聖母子像や聖人像の「型」の分析を行うとともに、通時的視点からは美術批評における言及や後世の画家による様式模倣を考察の対象とする。ペルジーノ主義の汎イタリア的広まりは、次世代のラファエロ受容などを予示する現象であり、本研究の成果によって盛期ルネサンス期へとつながる芸術地理的枠組みの変容が解明されることが期待される。
|
Outline of Final Research Achievements |
The art in Renaissance Italy is characterised by the emergence of unique artistic styles in various cities, which developed into dynamic interrelation with each other. In the period known as the High Renaissance, artists such as Raphael and Michelangelo created artistic styles that would be later recognised as normative in Italy and the whole Western tradition. This study focuses on Pietro Perugino, who was active in the period just prior to the High Renaissance, and vividly demonstrates how the artistic styles spread over a wide area, encompassing not just a single city but a significant portion of Italy.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
世界規模の文化的現象が生じる近年にあっては、異なる地域の文化の固有性を理解することは必要不可欠である。本研究では、ルネサンス美術を題材とし、規範的とされた文化現象がどのように生まれたかを考察するとともに、個別の地域に固有の文化と、より広い単位で規範的なもとのして受け入れられる文化の間に、どのような関係が結ばれるかという問題について、歴史的な観点から理解を深めることになった。
|