Project/Area Number |
19K00205
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Seinan Gakuin University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 西洋美術史 / 中世美術 / ゴシック / イタリア絵画 / ジョット / チマブーエ / ドゥッチョ / イタリア美術 / 中世絵画 / 聖母子像 / フィレンツェ / アッシジ / フランシスコ会 / 煉獄 / 至福直観 / サン・フランチェスコ聖堂 / フランチェスコ会 / マグダラのマリア / マッダレーナ礼拝堂 / シエナ / 聖母崇拝 / スクロヴェーニ礼拝堂 / 受胎告知 / パドヴァ |
Outline of Research at the Start |
本研究は、13世紀末から14世紀前半にかけてのイタリア、とりわけ中部のトスカーナ地方で活躍した画家たちによる宗教画に、従来とは異なる角度から光をあてることを目的とする。すなわち、画面の周縁部や境界という、これまであまり重視されてこなかった領域に配置されたモチーフの表現と組み合わせを分析することで、それらが当時、絵を間近から仰ぎ見て拝んでいた聖職者や信者たちの視覚や触覚にどのような影響を及ぼしていたのかを考察したい。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the details painted on the lower edges of medieval Italian religious paintings and the frame decoration that formed the boundary area, and clarifies how they connected the works to the viewer. The artists paid attention to details such as the toes and shoes of the figures in the painting, the folds and edges of the robe, the base of the throne and the footstool, the offerings to the saints in the painsing (vases, candles, etc.), and the images of the donors. I analyzed them in terms of where they are positioned inside their compositions and in relation to the decorative parts of the frame, and how they relate to the context of the viewer and the installation inside the churches. Through this analysis, I examined how the painters tried to appeal to the viewer's visual and tactile senses, directing their attention to the interior of the painting and mediating them to the heavenly world.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の美術史学における絵画研究では、画面の中央部に大きく描かれた主要人物の表情や身振りが考察の中心となっていたが、本研究では、宗教画の下方や周縁部、すなわち絵を前にした礼拝者の眼に最も近い位置に場を占める、一見とるに足りない細部やモチーフにあえて注目した。それらが観者の視覚や触覚にどのように働きかけていたか、あるいはその表現が設置空間の諸条件にいかに規定されていたかを推測することで、これまでの美術史学においてやや分断されていた、作品(絵画テクスト)そのものという内的要素の分析と、その受容環境(コンテクスト)という外的要素の考察を、相互に連動させつつ展開することが可能となった。
|