• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research on building a comprehensive teaching support system through collaboration between musicians and teachers

Research Project

Project/Area Number 19K00222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Kanou Akiko  長崎大学, 教育学部, 准教授 (40404230)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords音楽家 / 包括的指導支援システム / 教師
Outline of Research at the Start

本研究では、音楽家が学校の教師と協働しながら音楽科の授業、及び音楽活動全般にわたり指導支援を行うための、音楽家による包括的指導支援システムの構築に関する研究を行う。現在、音楽家が学校を訪問してコンサートを行う活動は、数は少ないものの定着しつつある。その際に、演奏を聴かせるだけでなく、学校の教師と協働しながら、もう一歩踏み込んだ演奏指導やソルフェージュ指導を行い、より多くの子どもたちの音楽に対する興味、関心、及び音楽的能力を高めていくための包括的指導支援システムを構築する。

Outline of Final Research Achievements

In this research, I was able to obtain the results of research on the basic idea for“construction of a comprehensive teaching support system through collaboration between musicians and teachers”. In this context, musical knowledge and skills are acquired naturally through various musical activities, and children experience and learn music in an integrated way as performers, composers, improvisers and listeners. The point of view that fosters creativity through an integrated approach is important. It also became clear that there was a need for a style of collaboration in which practitioners collaborated and took responsibility equally when appropriate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地方では芸術教科の教員免許を持つ人材が減少し、特に小学校では、音楽能力が高くなく、音楽の指導に不安や苦手意識を持つ教員がおり、音楽の基礎的知識や技能に関する学習が不十分な現状が見られる。音楽家と教師の協働による包括的指導支援システムの構築により、音楽家が学校教育への指導支援が円滑に行えるよう、指導方法、指導内容、授業の開発を体系付け、音楽活動を通して自然に知識や技能が身に付けられ、音楽の授業の底上げを図ることが期待できる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] STEAM教育における芸術の意義に関する和訳研究2023

    • Author(s)
      加納暁子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 9 Pages: 135145-135145

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] フォルマシオン・ミュジカルの教材分析及びその可能性について2022

    • Author(s)
      加納暁子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 第8集 Pages: 193-203

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 海外のオーケストラによる子どものためのコンサートについての考察-ベートーヴェンの作品を中心として-2021

    • Author(s)
      加納暁子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 第7集 Pages: 137-147

    • NAID

      120007019609

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『青少年のための管弦楽入門』におけるアプローチ法の比較~海外のオーケストラによる子どものための演奏会から~2020

    • Author(s)
      加納暁子
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 第6集 Pages: 125-133

    • NAID

      120006974779

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 小学校における音楽の創造-クラス全体の器楽及び声楽の教育-2023

    • Author(s)
      加納暁子(訳)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269820593
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi