Project/Area Number |
19K00241
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 触れる鑑賞 / 触覚的イメージ / 彫刻表現 / 素材感 / テクスチャ / 鑑賞支援 / タッチツアー / ミュージアム・アクセシビリティ / アートメダル / 彫刻 / 彫塑表現 / 造形素材 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、「触覚的イメージ」をキーワードとして、制作実践を通した表現研究や彫刻鑑賞に関わる国内外の調査、展覧会の企画及び展示の場における鑑賞支援の実施に取り組み、彫刻表現において素材感・形態感・質感(テクスチャ)が触覚的イメージを介して相互にどのような影響を及ぼすかを探究していくものである。触覚的要素に焦点を当てた表現研究の中で得た感受を鑑賞活動に還元することで、視覚障害者への鑑賞支援に寄与する触れる美術鑑賞の足掛かりとなる研究基盤構築を目指していく。
|
Outline of Final Research Achievements |
In this research, through sculptural expression studies focusing on tactility, surveys on touchable appreciation support practices, and the practice of exhibits and appreciation support assuming touch, the nature of sculptural expressions incorporating 'haptic images' and the potential for developing touchable art appreciation were explored. As a result of the expression studies, material transformation using a mixture of mortar and plaster and the technique of direct attachment were deepened, presenting practical examples of sculptural expressions that withstand touchable appreciation. In the surveys, the focus was drawn to the uniqueness of appreciation support in Japan, which began in the late 1960s, highlighting its characteristic features of artists' autonomous activities. Based on these, in the practice of exhibits and support, the importance of production traces in 'haptic images' and the necessity for active involvement along with a supportive stance were confirmed.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は制作実践者の視点を踏まえ、触れる美術鑑賞の足掛かりを築くものである。表現研究の成果は、新たな技法論の確立と、作家ごとに意味合いの幅を有する「内触覚」に対して一考を示すものとなる。日本の触れる鑑賞の歴史は欧米と比べて特殊性を有するものであり、また、実践の蓄積も多く、これを発信していくことで、国内外におけるミュージアム・アクセシビリティの向上への寄与が期待できる。展示や鑑賞支援の実践を踏まえて行う研究は、触れることへの障壁が高くある国内の美術館への前例を示すものとなり、今後、触れてもよい作品と触れるべきではない作品の選定や、鑑賞者への関与の在り方を考えて行く上で意義を有する。
|