A Quantitative Analysis of Traditional Industry Demand in Kyushu Area
Project/Area Number |
19K00265
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01070:Theory of art practice-related
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Research Institution | Kyushu Sangyo University |
Principal Investigator |
UCHIYAMA Toshinori 九州産業大学, 学術研究推進機構, 科研費特任研究員 (10151903)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
釜堀 文孝 九州産業大学, 芸術学部, 教授 (60320149)
黒木 宏一 九州産業大学, 経済学部, 講師 (00618150)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 伝統工芸品需要 / 公統計・アンケート調査 / 価格効果 / 所得効果 / 動学モデル / 多重分類分析 / インバウンド需要 / 実証研究 / 伝統産業需要 / ヘドニックモデル / 売立目録の統計分析 / 伝統的工芸の活性化戦略 / 公統計 / 時系列分析 / ラチェット効果 / 動学モデル分析 / 活性化戦略 / インバウンド / 海外市場 / マネージメント力 / 伝統産業 / アンケート調査 / 消費者意識 / 生産者意識 / 伝統工芸品 / 地域間比較 / 地域伝統産業 / データベース / 統計解析 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、九州地域の「ものづくり」としての伝統産業を「持続可能な産業として、再生に導くための指針を提供することを目的として研究するものである。そのために、公統計データの利用は勿論であるが、伝統産業の深層的需要構造を九州地域のアンケート調査(意匠を含む)データを、内山が開発した多重分類分析プログラムや多変量解析プログラム等を用いて計量分析し、検証する。 もちろん、伝統産業の実態を把握するために、先行研究行うとともに、各産業組合などへの聞き取り調査も併せて行う。
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Outline of Final Research Achievements |
Decrease of demand for traditional crafts in Kyushu area brings a decline in a producing center of the goods. Technology of manufacturing is the pessimistic situation in Japan. Therefore it was important for us to analyze the demand structure. First, we measured the price elasticity and income elasticity by official statistical data. Next, multiple classification analysis method analyzed what kind of purchase motive the purchase frequency influenced using a survey attitudes data, and we showed that the great difference in the consciousness is between the producer and the consumer. Third, this demand was related to the design of the traditional work from survey data, and we showed that social use of media as well as inbound demand is important.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
伝統工芸品に対する産地の調査はインタビューによる意識調査等の傾向分析はあるが、学術的には伝統工芸品の公統計データ及びアンケート調査データを利用した需要構造の計量分析による実証研究は存在しなかった。本研究で得られたこの需要は所得効果が強く、生産者と消費者との間に意識の差があること、財のデザイン、インバウンド需要に加えてソーシャルメディア利用の重要を明らかにしたことは社会的意義がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)