A Correlational Study of Creative Writing Theory and Reading Comprehension Theory in Japanese Language Literature Education
Project/Area Number |
19K00292
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02010:Japanese literature-related
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Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 創作理論 / 読解理論 / 創作モデル / 授業実践 / 物語論 / 創作指導 / 読解 / アダプテーション / 続編創作 / 翻案創作 / 情緒 / シナリオ / 作者 / 読者 / 問題解決学習 / 創作方法 / 共働 / フレーム / 日本近代文学研究 / 文学教育 / 国語教育 / 教科書教材 / 児童文学 / 日本近代文学 / 文学国語 |
Outline of Research at the Start |
本研究は文学教育における創作理論の研究という視点から二十一世紀の国語教育・日本近代文学研究の読解理論を検討し創作理論の充実を図ることを目的とする。本研究では、創作技法が読者への効果を発揮するためには読解を想定した技法の運用が必要であり、読解理論と創作技法の連携が教育効果、創作の完成度が上がることから、効果的な技法の運用とその手順に関わる教育内容の検討とその充実を図る。そのため、諸創作理論を分類/整理するとともに、創作理論の使用時に読解理論をいかに効果的に組み込むことができるかを検討する。これらの点により本研究は日本近代文学研究や国語科教育研究において重要な意義を持つ。
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Outline of Final Research Achievements |
As a study of creation theory in literature education, this study examined the view of creation by writers and study guides, and after reading using creation theory, practiced and examined blank-filling creation, sequel creation/technical conversion creation, and full-length adaptation creation, assuming that reading is essential since creation is logic, not emotion, and creation is adaptation to understand and express the world by combining relationships with prior texts and narrative structure and context, in other words, what already exists.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学習指導要領の読解軽視・情緒重視・非論理として文学を捉える観点に対し、文学理論を用いて読解することの必要性と理論モデルの更新を行い、作家の創作論と実作の検討から創作には論理があること、国語科教育の創作理論が物語文法論レベルであるのに対し表現性や読解を捉えたアダプテーション創作を行うことによって、国語科文学教育の改善案を提案した。
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Report
(5 results)
Research Products
(21 results)
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[Book] 文学教育の思想2022
Author(s)
西田谷 洋
Total Pages
272
Publisher
渓水社
ISBN
9784863276048
Related Report
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[Book] 物語と共同体2021
Author(s)
西田谷洋
Total Pages
288
Publisher
能登印刷出版部
ISBN
9784890107889
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