• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research into Hirosaki Hancho Nikki, a record of plays that were performed: Elucidation of "zashiki (sitting room)" plays during the Kyoho period

Research Project

Project/Area Number 19K00364
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02010:Japanese literature-related
Research InstitutionNational Institute of Japanese Literature

Principal Investigator

TAKEI Kyozo  国文学研究資料館, その他部局等, 名誉教授 (60105567)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords歌舞伎 / 人形浄瑠璃 / 享保期 / 座敷芝居 / 弘前藩庁日記 / 演技 / 藩邸記録 / 演出 / 『浮絵人形遣い』 / 『歌さいもん名取丸』
Outline of Research at the Start

本研究は、未解明のままとなっている宝永・正徳期〈1705~1716〉から享保期〈1717~1736〉の座敷芝居について調査し、前半は記事の確認と分析研究を実施し、後半については『弘前藩庁日記』を通読して歌舞伎・人形浄瑠璃の記事を検出し、原文を学界に紹介した後、演目、内容、上演役者、演技・演出などについての研究を行う。
演目と役者名については、『弘前藩庁日記』の記録によって、研究実績が確実に予測される。ただ芝居の内容と演技・演出については、ほとんど記されていないと思われ、これについては「役者評判記」や浮世絵といった資料を援用することで、その実態を探ることになる。

Outline of Final Research Achievements

Kabuki and Ningyojoruri are important performing arts in Japan. I studied Kabuki and Ningyojoruri in manshons of daimyo,at kyoho era〈1717~1736〉.I attentioned a documents named Hirosakihancho-nikki.
Kabuki is a traditional representative art in Japan. It is a kind of a musical theatre which has a unique style. Kabuki originated in the early 17th century and is still performed some 400 years later. Ningyojoruri is classical puppet play for adults,not for children in 17th~19th century.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、享保期〈1717~1736〉という日本演劇史上の未解明の時代について、歌舞伎・人形浄瑠璃の演目・役者・演技・演出などの上演実態を明らかにするものである。享保期は近世演劇史研究の暗部となっている。そこに照明を当てることによって、日本演劇史の未解明部分を明らかにするのが、本研究の学術的意義である。さらにその実態を、現代日本の演劇文化と比較することによって、将来の日本文化のあるべき姿を提示するのが、本研究の社会的意義である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2022 2020

All Journal Article (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 歌舞伎研究の入口と出口―索引から索引へ―2020

    • Author(s)
      武井 協三
    • Journal Title

      歌舞伎の出口・入口―郡司正勝先生二十三回忌追善―

      Volume: - Pages: 74-76

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 近世日記の世界(分担執筆:第十四章 『大和守日記』――芸能と大名)2022

    • Author(s)
      武井協三
    • Total Pages
      488
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623093694
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi