Project/Area Number |
19K00365
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02020:Chinese literature-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
TAKEDA Masaya 北海道大学, 文学研究院, 特任教授 (40216908)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田村 容子 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (10434359)
加部 勇一郎 立命館大学, 食マネジメント学部, 准教授 (30553044)
藤井 得弘 北海道大学, 文学研究院, 専門研究員 (80850015)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 中国文学 / 表象 / 連環画 / イコノテクスト / ポスター |
Outline of Research at the Start |
20世紀後半の中国におけるイコノテクスト(画文一致)の研究を行う。イコノテクストとは、図像と文字テクストとの相互の関係性をあらわす概念である。 とくに20世紀以降の中国では、複製技術の発達により、印刷メディア(画報・ポスター・グラフ雑誌・連環画など)が大量に出版される。それらは、民衆を教育するプロパガンダとしての役割を果たした。 本研究では、1949年の人民共和国建国前後およびその後の印刷メディアの通史を編む。また、伝統的な視覚文化との連続性およびその変容の様相を明らかにする。同じく20世紀後半に発展を遂げる児童文化や演劇・映像との関連も調査し、視覚イメージの生成と受容の文化史を構築する。
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Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we first focused on the concept of iconographic texts in late 20th century China and attempted to elucidate the relationship between iconography and text in late 20th century print media. Next, we situate the visual images of the same period within the flow of Chinese iconographic and cultural history. These print media served as propaganda to educate the masses, especially in late 20th century China.From the perspective of what kind of visual experience they brought to the Chinese people at the end of the 20th century, this research project clarified the continuity with traditional visual culture and the aspects of its transformation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、イコノテクストの概念を用いることにより、中国の視覚イメージを世界的な図像学の座標軸に位置づけるアプローチが独創的なものである。毎年の研究成果は、研究誌『連環画研究』として発表した。同誌は全10号を数え、デジタルデータ化と索引の整理も完了している。また研究成果の一部を、研究代表者と分担者の共同編集、共同執筆により、書籍『中国文学をつまみ食い 『詩経』から『三体』まで』に発表した。
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