• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Transformation of Japanese Language Teachers' Views of Language Education and Language Proficiency through the Practice of Extensive Reading

Research Project

Project/Area Number 19K00699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

SASAKI RYOZO  静岡大学, 国際連携推進機構, 特任准教授 (50609956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 香月 裕介  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (30758785)
鴈野 恵  筑紫女学園大学, 文学部, 准教授 (60713352)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords多読 / 言語教育観 / 言語能力観 / 多読実施状況調査 / 省察 / 日本語多読 / 多読実施状況(国内) / 多読の実践 / 統合的な授業での多読学習材の活用 / Extensive Reading / 日本語多読の普及状況(国内) / 日本語教師の態度の変容 / 自律的学習 / 教師の役割
Outline of Research at the Start

本研究は、多読を実践する教師が実践過程を通じて、言語教育観・言語能力観をいかに変容させるかに関する調査研究である。多読は学習者が自ら多くの本を読むことを中心とするため、知識を教えることを「教育」とする従来の教育観からは「反教育的」に見える。多読は学習者に自律的な学びを求める学習方法である。学習者中心の自律的学習活動である多読において、従来の教師の役割と異なるどんな役割が求められているか、また、多読教育の実践を通じて日本語教師の言語教育観・言語能力観はどのように変容するか、調査を通じて明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

While most of the research on extensive reading has focused on the development of learners' language skills and changes in their attitudes toward reading through extensive reading, teachers who conduct extensive reading have rarely been the subject of research. In this study, we focused on teachers who conduct extensive reading and conducted a qualitative analysis of teachers' views on language teaching and language proficiency by analyzing their post-lesson reflections. The results showed that while teachers encourage learners to read autonomously in the classroom, they sometimes surrender the initiative to learners or are confused by learners' behavior in the classroom.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義は、(1) 従来の研究で対象とされてこなかった多読実施者に焦点を当てたこと、(2) 多読授業後の振り返りの記述を質的に分析することによって、言語教育観の変容の一端を示したことにある。
多読を推進するためには、多読学習材の充実や多読による読む能力の伸張を示すだけでなく、多読を実践する教員の振り返りを分析し、多読を実施する側に起こることを明らかにしたことが本研究成果の社会的意義であると考える。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (21 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 20 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] サイアム大学(タイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サイアム大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サイアム大学(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Roong Aroong 学園(タイ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Roong Aroon School(タイ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] A Basic Research on Sino-Vietnamese Words in the National Examination for Care Workers2023

    • Author(s)
      ファン ティ ミィ ロアン、佐々木 良造、比留間 洋一、道上 史絵
    • Journal Title

      外国語教育のフロンティア

      Volume: 6 Pages: 91-105

    • DOI

      10.18910/91031

    • ISSN
      24339636
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Difficulties Writing Business Emails among Japanese Learners:Focusing on the Recipients’ Perspective2023

    • Author(s)
      香月 裕介
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要 = Journal of Global Communication Studies

      Volume: 8 Pages: 93-102

    • DOI

      10.32129/00000258

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1660/00000258/

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プレゼンテーション授業改善のための取り組み ―インプットとしての多読学習材活用の提案―2023

    • Author(s)
      ウィパーウィー・シースラパーノン, 佐々木良造
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Case Study of Vietnamese Care Worker Students’ Use of Sino-Vietnamese Words in the Reading Process of National Examination Questions for Care Workers2022

    • Author(s)
      PHAN THI MY LOAN, 道上史絵, 比留間洋一
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 4 Pages: 1-15

    • DOI

      10.14945/00028598

    • NAID

      120007190735

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13686

    • Year and Date
      2022-02-09
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 複言語コミュニティの子どもたちのキャリア発達―PAC分析を手がかりに―2022

    • Author(s)
      佐々木良造, 吹原豊, 助川泰彦
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 42 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 養成段階で日本語教員としての「態度」は いかに涵養できるか ―ケース・メソッド授業による実践の分析―2022

    • Author(s)
      鴈野恵
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 59 Pages: 67-84

    • DOI

      10.21808/kjje.59.05

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語中級レベルにおいて学ぶべきディスカッション技術―「質問する」「同意する」「反論する」を例に2022

    • Author(s)
      香月裕介・福原香織
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 7 Pages: 63-72

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What Causes “Incoherence” in a Thesis?: An Analysis of a Case-study Research2021

    • Author(s)
      香月裕介・伊藤翼斗・大河内瞳
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要 = Journal of Global Communication Studies

      Volume: 6 Pages: 25-38

    • DOI

      10.32129/00000167

    • NAID

      120007003197

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1660/00000167/

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Comprehensive Review of the Japanese Language Education Programme in the Asia Bridge Programme2021

    • Author(s)
      佐々木良造・高橋千代枝
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 3 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14945/00028190

    • NAID

      120007029964

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13269

    • Year and Date
      2021-03-12
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Report on the Reading Speed of Japanese Language Learners2021

    • Author(s)
      佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 90-91

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_90

    • NAID

      130008139509

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Report of an Extensive Reading Activity in an Online Japanese Course in Thailand2021

    • Author(s)
      シースラパーノン ウィパーウィー、佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 30-31

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_30

    • NAID

      130008139447

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Difficulties of Undergraduate International Students in Reading Japanese Paperback Books2021

    • Author(s)
      逢坂 里恵、佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 8-9

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_8

    • NAID

      130008139484

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Possibility for Teaching Portfolios in Japanese Language Teacher Training : A Study of the Teaching Portfolio as a Tool for Reflection2021

    • Author(s)
      Karino Megumi、Sasaki Ryozo、Katsuki Yusuke
    • Journal Title

      The Korean Journal of Japanese Education

      Volume: 57 Pages: 5-20

    • DOI

      10.21808/kjje.57.01

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Case Study on Reading Difficulties of a Vietnamese Care Student:2021

    • Author(s)
      比留間 洋一、佐々木 良造、ファン ティ ミー ロアン、天野 ゆかり
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 62-63

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_62

    • NAID

      130008139467

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理系大学院留学生対象ハイブリッド型初級日本語授業の試案2021

    • Author(s)
      佐々木良造
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 27(1) Pages: 140-141

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Technical Terminology in Malaysian and Japanese High School Mathematics Education : A Comparison2020

    • Author(s)
      佐々木良造・長谷川貴之
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 2 Pages: 1-16

    • DOI

      10.14945/00027169

    • NAID

      120006812048

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12211

    • Year and Date
      2020-02-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 字なし絵本から多読につなげる図書館活動 ―タイ・バンコクの幼小中高一貫校における取り組み―2020

    • Author(s)
      佐々木良造・Wipawee Srisurapanon・門倉正美・吉川達
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 数学語彙の定着を図るための教材「数学カルタ」作成経過報告2020

    • Author(s)
      佐々木良造・長谷川貴之
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(2)

    • NAID

      130007885239

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] タイ人教師と日本人教師の協働を支える仕組みの検討ー正統的周辺参加論を手がかりにー2020

    • Author(s)
      香月裕介
    • Journal Title

      第8回日本語・日本文化フォーラム論文集

      Volume: 8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践における教師の立ち位置を規定するものー日本語教師の経験の現象学的分析からー2020

    • Author(s)
      香月裕介
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 5

    • NAID

      40022192813

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of Math Curricula in the Country of Origin and Japan for a Faculty of Science Preparation Program2019

    • Author(s)
      佐々木良造・長谷川貴之
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 32-33

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_32

    • NAID

      130007788603

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 自己エスノグラフィーの分析を通じた教室内多読実施者の役割に関する考察2023

    • Author(s)
      佐々木良造, 鴈野恵
    • Organizer
      第32回小出記念日本語教育学会年次大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師の「態度」涵養を目的とした ケース・メソッド授業 ―日本語教師養成講座における実践―2023

    • Author(s)
      鴈野恵, 佐々木良造, 香月裕介
    • Organizer
      韓国日語教育学会 第43回国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中上級学習者による多読学習材の主観的難易度評価と日本語文章難易度判定システムの結果の比較―学習者の選書をサポートするために―2023

    • Author(s)
      尾沼玄也, 佐々木良造, ウィパーウィー, シースラパーノン, ルフィ・ワヒダティ
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会 2023年度研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ベトナム人介護留学生のための専門漢字語彙学習教材の開発2023

    • Author(s)
      佐々木良造 , PHAN THI MY LOAN , 比留間洋一 , 道上史絵 , 天野ゆかり
    • Organizer
      専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本国内の日本語学校における多読実施状況調査2022

    • Author(s)
      佐々木良造, 香月裕介, 鴈野恵
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 介護福祉士国家試験の問題文理解に対する漢越語利用の有効性 ―ベトナム人技能実習生の事例―2022

    • Author(s)
      ファン ティミーロアン, 道上 史絵, 比留間 洋一, 佐々木 良造, 天野 ゆかり
    • Organizer
      アジア人材還流学会ハノイ国際セミナー2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 移住第二世代の青年期キャリア形成―PAC分析を手がかりに―2022

    • Author(s)
      佐々木良造, 吹原豊, 助川泰彦
    • Organizer
      異文化間教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育研究における質的研究の活用2022

    • Author(s)
      香月裕介
    • Organizer
      日本天文学会2022年春季年会天文教育フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教員の「態度」を身につけるケース学習とは―受講生のアンケートによる検討―2021

    • Author(s)
      鴈野恵
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 研究会の立ち上げと参加を通して質的研究者はどのように熟達したか2021

    • Author(s)
      伊藤翼斗・香月裕介・大河内瞳
    • Organizer
      日本質的心理学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究を研究する―日本語教育学における質的研究の体系的枠組みの構築を目指して2021

    • Author(s)
      香月裕介・伊藤翼斗・大河内瞳
    • Organizer
      日本語教育学会2021年度秋季大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] サードプレイスとしての日本語教室 ー 日本語学習支援者への聞き取りから2021

    • Author(s)
      鴈野恵
    • Organizer
      地域日本語教育シンポジウム:日本語学習支援者の可能性を考える
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コロナ禍における留学交流の実情~実務者として経験したこと、実践したことを中心に2021

    • Author(s)
      鴈野恵
    • Organizer
      多文化関係学会・九州地区研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「留学生のための基礎科目教育を考える~日本と諸外国の学習項目を比較する~」2021

    • Author(s)
      佐々木良造
    • Organizer
      東京日本語教育センター令和二年度日本語教育機関教員と高等教育機関留学生教育担当者との研究協議会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 模擬授業におけるピア・フィードバックの分析-教員養成段階での省察を促す場づくりのために2020

    • Author(s)
      鴈野恵・佐々木良造・香月裕介
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催2020年度国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 何のための多読?すぐれた多読学習材とは? -知的好奇心を刺激する多読学習材をめざして-2020

    • Author(s)
      奥野由紀子・佐々木瑞枝・西口光一・松田真希子・門倉正美・佐々木良造・吉川達
    • Organizer
      JSPS科研費18H00677公開パネルディスカッション
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 滞日インドネシア人第二世代の高校・大学進学―受験を通じて 何を経験したか―2020

    • Author(s)
      佐々木良造・吹原豊・助川泰彦
    • Organizer
      2020年度異文化間教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] マレーシアにおける大学入学前数学予備教育―EJU受験対策と大学入学後の学習に向けて―2020

    • Author(s)
      長谷川貴之・佐々木良造
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師の省察を促す3つの試み2019

    • Author(s)
      鴈野恵・佐々木良造・香月裕介
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第7回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学理科系学部留学生送り出し国の数学カリキュラムの評価試案2019

    • Author(s)
      長谷川貴之・佐々木良造
    • Organizer
      数学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本で学ぶ理工系留学生: 教育・研究・留学生活2023

    • Author(s)
      安龍洙, 太田亨, 酒匂康裕, 佐々木良造, 菊池和徳, 喜古正士, 森下信, 佐藤尚子, 金蘭美, 門倉正美, 村岡貴子, 藤田清士, 古城紀雄, 惣田訓, 久保田学, 高沼理恵
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760643
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 日本語教師の省察的実践2022

    • Author(s)
      香月裕介
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107603
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語多読に関する書籍・文献リスト

    • URL

      https://nihongotadoku.wordpress.com/list/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi