• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development and Assessment of Teaching Materials Designed to Raise the Interactional Competence of Students by Helping Them Learn Methods of Conversation Data Analysis

Research Project

Project/Area Number 19K00702
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

Nakai Yoko  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (60398930)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大場 美和子  昭和女子大学, 文学研究科, 准教授 (50454872)
寅丸 真澄  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (60759314)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords会話データ分析 / 教材開発 / インターアクション能力 / 映像教材 / 日本語教育 / 研究と実践の連携 / 会話教育 / 日本語教員養成 / ナラティブ / 初対面会話 / ロールプレイ / フォローアップインタビュー / 日本語学
Outline of Research at the Start

録音・録画された会話をデータとして、そこで実際に何が起こっているかを客観的に分析することにより、人と人が会話しながらインターアクションを行う際の重要点を学び取ることが可能となる。そして、それをもとに自身のインターアクションの仕方を内省・改善していける。そこで、本研究では、以下の目標を掲げる。
(1)会話データ分析の手法を学ぶための分析用データを収集して分析例を示した教材開発を行う。
(2)開発した試用版教材を用いて、大学等で学ぶ日本人学生や日本語学習者を対象に授業を行い、いかに会話データ分析の視点を獲得し自身のインターアクション能力を向上させたか検証する。

Outline of Final Research Achievements

We developed teaching materials which are designed to enable students to learn the basic methods of conversational data analysis and to promote their interactional competence autonomously. We mainly analyzed the following conversations: (1) Listener's skills in interviews,(2) Topic divisions in first-time native/native conversations,(3) first-time Japanese native/native, Japanese/Korean and Japanese/Chinese conversations,(4)Roleplay between Japanese and Chinese workers,(5) Job interviews participated in by Japanese language learners, (6) Japanese narratives among three native speakers, and among a Japanese native speaker and three Chinese native speakers,(7) Online discussions by Chinese students,(8) The evolution of research on discussions. Based on these analyses, we developed and published“The practice of conversation data analysis: analyzing conversations around you” Nakanishiya Publishing, 2022, and shared it with practitioners in various teaching fields.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した教材は、会話データ分析の理論をふまえて、実際の様々な会話データをもとに具体的な分析練習を行い、より深く分析・考察が行えるため、初学者が段階的に会話データ分析の手法を体得できる。そして、その研究成果を日常生活で人と人を結ぶためのインターアクション能力向上に活かすことができる。さらに、本教材は、出版物として広く社会に公開したため、様々な教育現場で活用されることが期待できる。また、本教材を開発するに当たって、多様な会話データの分析を行ったため、それらの研究成果自体も今後の会話データ分析、日本語教育の分野に貢献できると言える。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 9 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Development of Teaching Materials and Teaching Practices for Learning the Methods of Conversation Data Analysis: The Possibilities of ‘Linking Research and Practice’ by Teachers and Students from the View Point of “The Practice of Conversation Data Analysis: Analyzing Conversations around You”2023

    • Author(s)
      中井陽子・大場美和子・寅丸真澄
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 3 Pages: 159-179

    • DOI

      10.15026/124945

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5687

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Rapport Development through Collaborative Construction of Narratives as Seen in Narratives of Difficulty during Study Abroad by Japanese Native Speakers2023

    • Author(s)
      中井陽子・夏雨佳
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 24 Pages: 89-112

    • DOI

      10.15084/00003689

    • ISSN
      2186-1358
    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/3706

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 接触場面のナラティブにおける母語話者の調整行動―中国人日本語中級学習者との協働構築に向けて―2023

    • Author(s)
      夏雨佳・中井陽子
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Merits and Potential Issues of Online-Conversation Sessions: Based on an Analysis of Comments by Chinese Learners of Japanese Who Intend to Study in Japan and Undergraduate/Graduate Students in Japan2022

    • Author(s)
      中井陽子・丁一然・夏雨佳
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 2 Pages: 113-136

    • DOI

      10.15026/117206

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5665

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日中初対面接触場面の二者会話と三者会話に関する事例分析-話題開始の発話とフォローアップ・インタビューから見る非母語話者の理解・参加の比較-2022

    • Author(s)
      佐藤茉奈花・夏雨佳・中井陽子
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 24-2 Pages: 21-36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インターンシップ面接場面におけるコミュニケーション・ストラテジー使用に関する一考察-中・上級日本語学習者の「聞き返し」の質的分析から-2022

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 58 Pages: 19-35

    • DOI

      10.21808/kjje.58.02

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Analysis of the process by which learners change how they engage in discussion: Through an online-class for Chinese learners of Japanese2021

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 102 Pages: 99-110

    • DOI

      10.15026/106518

    • NAID

      120007124681

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6745

    • Year and Date
      2021-07-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Cyclical Process of Linking Research and Practice in Discourse Skill Education: With the Utilization of an Online-Conversation Club for Chinese Learners of Japanese and Japanese Students2021

    • Author(s)
      中井陽子・夏雨佳
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 84-102

    • DOI

      10.15026/100121

    • NAID

      120007003676

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5646

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日韓接触場面における二者と三者の初対面会話の話題開始と情報交換の分析-会話データ分析の手法を学ぶ教材開発をめざして-2021

    • Author(s)
      大場美和子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 54 Issue: 0 Pages: 67-84

    • DOI

      10.21808/kjje.55.05

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] キャリア形成と人間関係構築のための授業実践-2019年度中国赴日本国留学生予備教育における団長授業での試み-2021

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      日本語教育論集

      Volume: 9 Pages: 84-108

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本語教育の分野で会話データ分析を行う韓国の教育者・研究者の語りからの学び-日本の学部生・大学院生のレポートの分析をもとに-2021

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 54 Pages: 79-94

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 母語場面における二者と三者の初対面会話の話題開始と情報交換の分析-会話データ分析の手法を学ぶ教材開発をめざして-2021

    • Author(s)
      大場美和子
    • Journal Title

      昭和女子大学大学院言語教育・コミュニケーション研究

      Volume: 15 Pages: 1-15

    • NAID

      120007030159

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning Through Engaging in Conversational Data Analysis on Discussions: An Analysis of an Undergraduate Course for Japanese Students and International Students2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 101 Pages: 73-93

    • DOI

      10.15026/95717

    • NAID

      120006953423

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6734

    • Year and Date
      2020-12-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Analysis of Role-playing Conversational Data on Asking for Permission by Chinese Subordinates and Japanese Superiors : Seeking Hints on Training Foreign Workers from the Actions and Consciousness of Participants2020

    • Author(s)
      蒙ユン・中井陽子
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 109-126

    • DOI

      10.15084/00002831

    • NAID

      120006866414

    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/2847

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 会話データ分析の諸学者による話題区分の特徴の分析2020

    • Author(s)
      大場美和子・中井陽子
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 22-2 Pages: 62-77

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Interviewer’s Discourse Skills Used in Interviews by Japanese Native Undergraduate Students: An Analysis Based on Impression Assessments, Conversational Data Analysis and Follow-up-Interviews2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 98 Pages: 73-101

    • DOI

      10.15026/93954

    • NAID

      120006718558

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6694

    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「話し合い」に関する文献調査の報告-分野横断的な知見共有をめざして-2023

    • Author(s)
      寅丸真澄・中井陽子・大場美和子
    • Organizer
      第47回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン日中交流会を通した日本語教育学授業の受講生の学び―日本語教員養成および多文化共生社会実現の観点から―2022

    • Author(s)
      中井陽子・丁一然・夏雨佳
    • Organizer
      異文化間教育学会第43回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語のナラティブの協働構築における参加者の意識と話題展開の分析―母語話者同士で語る留学中の苦労話による人間関係促進のあり方の探求―2022

    • Author(s)
      夏雨佳・中井陽子
    • Organizer
      第46回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 会話データ分析の教材開発と授業実践を考える-教師と学生による「研究と実践の連携」の可能性-2022

    • Author(s)
      中井陽子・大場美和子・寅丸真澄
    • Organizer
      第46回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン日中交流会の可能性―日本留学を目指す中国人学習者と日本の学部・大学院生の交流―2021

    • Author(s)
      中井陽子・丁一然・夏雨佳
    • Organizer
      第57回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 接触場面のナラティブで語り手の母語話者が行う中断による分割-受け手の中国人日本語中級学習者のための調整行動として-2021

    • Author(s)
      夏雨佳・中井陽子
    • Organizer
      第45回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日中初対面接触場面の二者会話と三者会話における非母語話者の理解・参加の比較-話題開始の発話の分析をもとに-2021

    • Author(s)
      中井陽子・佐藤茉奈花・夏雨佳
    • Organizer
      第45回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 話し合いの技能を高める活動の試み-中国人日本語学習者を対象としたオンライン授業の分析-2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催 2020年度 第37・38回国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日韓接触場面における二者と三者の初対面会話の話題開始と情報交換の分析-会話データ分析の手法を学ぶ教材開発をめざして-2020

    • Author(s)
      大場美和子
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催 2020年度 第37・38回国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インターンシップ面接場面におけるコミュニケーション・ストラテジー使用に関する一考察-中国人日本語学習者によるロールプレイ会話の質的分析から-2020

    • Author(s)
      寅丸真澄
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共同開催 2020年度 第37・38回国際学術大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 基調講演:インターアクション能力を育てる会話教育のための理論と分析、ワークショップ:会話授業のデザインと教材例の紹介/会話授業のデザインと教材を作る2020

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      第26回ドイツ語圏大学日本語教育研究会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] キャリア形成と人間関係構築のための授業実践-2019年度中国赴日本国留学生予備教育における団長授業での試み-2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創立四十周年及び中日両国言語教育と文化交流シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国人社員と日本人社員の話し合いにおける会話参加者の配慮・調整―フォローアップ・インタビューから探る外国人材育成のヒント―2019

    • Author(s)
      蒙ユン・中井陽子・寅丸真澄
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インターアクション能力の育成:会話教育の実際(理論編)2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      東北師範大学赴日本国留学生予備学校特別講義(東北師範大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インターアクション能力の育成:会話教育の実際(実践編)2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      東北師範大学赴日本国留学生予備学校特別講義(東北師範大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インターアクション能力を育てる日本語の会話教育2019

    • Author(s)
      中井陽子
    • Organizer
      2019年秋講座-日本語教育講演(西安文理大学、西安外事学院,西安翻訳学院)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 会話の構造を科学する。-ストーリーテリングの世界2019

    • Author(s)
      中井陽子・大場美和子
    • Organizer
      第7回昭和女子大学日文公開講座
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 会話データ分析の実際-身近な会話を分析してみる-2022

    • Author(s)
      中井陽子・大場美和子・寅丸真澄
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516429
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi