• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multimodal analysis of 'persuasion' in public speaking

Research Project

Project/Area Number 19K00706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Fukasawa Nozomi  金沢大学, 人間社会研究域, 客員研究員 (60313590)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山路 奈保子  九州工業大学, 教養教育院, 教授 (40588703)
須藤 秀紹  近畿大学, 情報学部, 教授 (90352525)
大江 元貴  金沢大学, 歴史言語文化学系, 准教授 (30733620)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsパブリックスピーキング / 説得 / 言語行動 / 非言語行動 / マルチモーダル分析 / 対面によるパブリックスピーキング / オンラインによるパブリックスピーキング / 説得における非言語行動 / 対面状況とオンライン状況 / 評価 / マルチモーダル
Outline of Research at the Start

本研究は,公的な場で,情報や考えを他人に伝えるパブリックスピーキングにおいて,いかに他人を納得させるか,すなわち「説得」がどのようなプロセスで実現するのかについての統合的な分析を行うものである。パブリックスピーキングでは,単に内容のあるスピーチをしたからよいわけではなく,伝えたい内容そのもの,伝え方の言語的ストラテジー,さらに非言語面行動がそろって「説得」が成功する。本研究は,この全体像を明らかにしようとした研究である。
具体的には,日本語のパブリックスピーキングの音声と動画を,アノテーションツールであるELANを用いて分析を行い,さらに実験的手法を用いて検証を行ったうえで,モデル化を試みる。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify, based on a multimodal analysis, what "persuasion" is in public speaking.
In this study, we extracted items for multimodal analysis of "persuasion" in public speaking, including the content of speech as well as nonverbal behavior, and examined analysis methods. We also surveyed Japanese language teachers in Japan and abroad on public speaking instruction, and found that there were no established the contents of teaching or assessment methods for non-verbal behavior in particular, and their views varied. In addition, we changed our plans because of the pandemic and analyzed the differences in the characteristics of "persuasion" between the face-to-face and online situations of public speaking, revealing that public speaking in an online situation is not an alternative to the face-to-face situation, and that each method of persuasion may be different.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

パブリックスピーキングにおける「説得」の要素について、言語面での特徴に加え、非言語行動も含めた観点で検討したことは、大きい意義があると思われる。また対面状況とオンライン状況におけるパブリックスピーキングを比較したところ、オンラインによるパブリックスピーキングは、対面状況でのパブリックスピーキングの代替物であるとは言えない可能性も明らかになった。これについては、まだ十分に検証するところまでは到達していないが、ポストコロナ時代のコミュニケーションを考えるためのきっかけとなると思われる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学/ダラム大学(英国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] リーズ大学/イーストアングリア大学(英国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Observation of Intermediate-level Japanese Language Learners' Participation in a Seminar: Towards Their Substantial Contribution to Research Community2023

    • Author(s)
      山路 奈保子、アプドゥハン 恭子、因 京子
    • Journal Title

      九州工業大学教養教育院紀要

      Volume: 7 Issue: 7 Pages: 19-33

    • DOI

      10.18997/00009102

    • URL

      https://kyutech.repo.nii.ac.jp/records/7899

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Preliminary research for the feature analysis of nonverbal behavior in online public speaking2023

    • Author(s)
      深澤のぞみ, 山路奈保子, 須藤秀紹
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 5 Pages: 69-86

    • DOI

      10.24517/00069313

    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/63077

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Effects of Collaborative Ice Break on Performance of Teamwork in Cross-Disciplinary PBL2022

    • Author(s)
      坂本牧葉, 須藤秀紹, 野村松信
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 70 Issue: 4 Pages: 4_107-4_117

    • DOI

      10.4307/jsee.70.4_107

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] パブリックスピーキングにおける非言語行動の評価と教師の意識2021

    • Author(s)
      深澤のぞみ・森本一樹・梅澤薫・根津誠
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 3 Pages: 11-23

    • NAID

      120007089021

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 今日紹介する商品はこちら。最新薄型テレビ!」: 主題の導入を演出する定型表現2020

    • Author(s)
      大江元貴
    • Journal Title

      日本語用論学会第22回大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 17-24

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学部留学生対象のパブリックスピーキング能力を育成するための実践活動2020

    • Author(s)
      深澤のぞみ・深川美帆
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要第2号

      Volume: 2 Pages: 61-73

    • NAID

      120007089036

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] パブリックスピーキングと日本語教育2022

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      インドネシア教育大学講演会「日本語教育における会話能力の向上」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Research on Supporting an Operator’s Control for OriHime as a Telepresence Robot2021

    • Author(s)
      Kosei Furukawa, Madoka Takahara, Hidetsugu Suto
    • Organizer
      International Conference on Human-Computer Interaction24 July 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教師の実践力」を身につける!「議論の指導法」2021

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      文化庁委託事業(全国日本語教師養成協議会)「留学生に教える日本語教師【初任】研修
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教師の実践力」を身につける!「口頭発表の指導法2021

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      」文化庁委託事業(全国日本語教師養成協議会)「留学生に教える日本語教師【初任】研修
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] インクルーシブ社会に貢献する日本語教育を2021

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      シンポジウム「金沢大学における日本語教育の研究・教育・実践」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語の口頭コミュニケーションの特徴2019

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      中国南開大学外語学院講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビブリオバトル 私の実践2019

    • Author(s)
      深澤のぞみ
    • Organizer
      ビブリオバトル世界大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 読書体験をシェアする活動の実際2019

    • Author(s)
      山路奈保子
    • Organizer
      令和元年度檜山管内読書活動活性化フォーラム兼渡島檜山管内図書館(室)職員等研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「今日紹介する商品はこちら。最新薄型テレビ!」:主題の導入を演出する定型表現2019

    • Author(s)
      大江元貴
    • Organizer
      日本語語用論学会第22回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本語を教えるための教授法入門2021

    • Author(s)
      深澤のぞみ・本田弘之編著
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248829
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi