Project/Area Number |
19K00708
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
YOSHINAGA Mioko 大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (80324838)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀬井 陽子 大阪大学, 国際教育交流センター, 特任助教(常勤) (00868341)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 日本語教育 / 自律学習 / 第二言語学習 / 学習支援 / 学習者オートノミー / 教師オートノミー / 言語学習アドバイジング / プログラム開発 / 日本語教育人材 / オートノミー / セルフアクセスラーニングセンター / 人材育成プログラム / 学習方法 / ウェルビーイング / 自律学習支援 / 支援者養成 / 養成プログラム / 日本語学習支援 / 支援者養成プログラム |
Outline of Research at the Start |
本研究は大学における日本語自律学習支援に焦点を当て、支援者の学びを促し、支援者としての資質・能力を体系的に向上できるような支援者養成プログラムの開発に取り組む。またその過程を通じて、望ましい日本語学習支援のあり方や、支援者に求められる知識・技能・態度について検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
Based on theoretical considerations of learner autonomy and support for autonomous language learning, we planned and implemented two programs: "Methodology for Second Language Learning" and "Introduction to Language Learning Advising." These programs were designed to develop autonomous Japanese language learning facilitators, defined as personnel with the knowledge, skills, and attitudes necessary to support autonomous learning at universities. Additionally, we analyzed the participants' reflections and assessed the effectiveness of the programs. As a result of our findings, we made nine conference presentations, published eleven papers and five books, and delivered seven lectures, thereby disseminating our achievements to the broader society.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自律学習やその支援の重要性はかねてより指摘されているが、自律学習の支援者の体系的な養成を目指すプログラムはこれまでほとんど開発されていない。自律学習を促進・支援する力量をもった日本語教育人材が求められる中で、学習者オートノミー・教師オートノミー・自律学習支援などの理論的検討に基づき、自律学習支援に必要となる知識・技能・態度を養成するための具体的なプログラムを開発し、他の教育機関等でも応用可能な1つのモデルを示した本研究の意義は大きい。
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