• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating an Effective Training Program for Facilitators of Autonomous Japanese Language Learning in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 19K00708
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

YOSHINAGA Mioko  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (80324838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬井 陽子  大阪大学, 国際教育交流センター, 特任助教(常勤) (00868341)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語教育 / 自律学習 / 第二言語学習 / 学習支援 / 学習者オートノミー / 教師オートノミー / 言語学習アドバイジング / プログラム開発 / 日本語教育人材 / オートノミー / セルフアクセスラーニングセンター / 人材育成プログラム / 学習方法 / ウェルビーイング / 自律学習支援 / 支援者養成 / 養成プログラム / 日本語学習支援 / 支援者養成プログラム
Outline of Research at the Start

本研究は大学における日本語自律学習支援に焦点を当て、支援者の学びを促し、支援者としての資質・能力を体系的に向上できるような支援者養成プログラムの開発に取り組む。またその過程を通じて、望ましい日本語学習支援のあり方や、支援者に求められる知識・技能・態度について検討する。

Outline of Final Research Achievements

Based on theoretical considerations of learner autonomy and support for autonomous language learning, we planned and implemented two programs: "Methodology for Second Language Learning" and "Introduction to Language Learning Advising." These programs were designed to develop autonomous Japanese language learning facilitators, defined as personnel with the knowledge, skills, and attitudes necessary to support autonomous learning at universities. Additionally, we analyzed the participants' reflections and assessed the effectiveness of the programs. As a result of our findings, we made nine conference presentations, published eleven papers and five books, and delivered seven lectures, thereby disseminating our achievements to the broader society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律学習やその支援の重要性はかねてより指摘されているが、自律学習の支援者の体系的な養成を目指すプログラムはこれまでほとんど開発されていない。自律学習を促進・支援する力量をもった日本語教育人材が求められる中で、学習者オートノミー・教師オートノミー・自律学習支援などの理論的検討に基づき、自律学習支援に必要となる知識・技能・態度を養成するための具体的なプログラムを開発し、他の教育機関等でも応用可能な1つのモデルを示した本研究の意義は大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (11 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 5 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学/スミスカレッジ(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シドニー工科大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Creating the Community of Language Learning with SALC Student Staff : The Case of the OU Multilingual Plaza2024

    • Author(s)
      瀬井 陽子、義永 美央子、難波 康治、角南 北斗、井奥 智大
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 28 Pages: 47-53

    • DOI

      10.18910/94689

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of Language Learning Support at Osaka University : Looking Forward the Post-Corona Era2023

    • Author(s)
      義永 美央子、瀬井 陽子、難波 康治、角南 北斗、韓 喜善
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 85-93

    • DOI

      10.18910/90848

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practice and Support for Promoting “Autonomous Learning” in Japanese Language Education : A review of research since 1990s2023

    • Author(s)
      瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 1-10

    • DOI

      10.18910/90839

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Survey of Japanese Language Learning Support Websites at Universities (1) : Survey of Universities in Japan2023

    • Author(s)
      難波 康治、相川 大知、義永 美央子、角南 北斗、韓 喜善、瀬井 陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 127-134

    • DOI

      10.18910/90852

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Linking real and virtual environments:A summary of three years of Japanese language learning support project2022

    • Author(s)
      義永 美央子、Han Heesun、ヨシナガ ミオコ、ナンバ コウジ、セイ ヨウコ、スナミ ホクト、難波 康治、瀬井 陽子、角南 北斗、韓 喜善、Yoshinaga Mioko、Namba Koji、Sei Yoko、Sunami Hokuto
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 41-53

    • DOI

      10.18910/86447

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The process of learners' goal attainment in SALC's self-directed learning facilitation : Single case study of an international student in a Japanese graduate school2022

    • Author(s)
      瀬井 陽子、Sei Yoko、セイ ヨウコ
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 1-12

    • DOI

      10.18910/86443

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Towards the Development of the University-wide Japanese Language Learning Support System : A report on the activities of OU Multilingual Plaza and OU Nihongo Hiroba2021

    • Author(s)
      義永美央子・瀬井陽子・難波康治・角南北斗・韓喜善
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 55-61

    • DOI

      10.18910/79103

    • NAID

      120006994953

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The use of ICT tools in the Japanese language practice of JSL learners : A survey on the usage of mobile devices2021

    • Author(s)
      林希和子・陳静怡・李雪・義永美央子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 75-83

    • DOI

      10.18910/79105

    • NAID

      120006994955

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Japanese language learning advising for learners learning out of the classroom : Theoretical framework and approach to introduction2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 25 Pages: 31-36

    • DOI

      10.18910/79100

    • NAID

      120006994964

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教師の資質・能力観の変遷と今日的課題2020

    • Author(s)
      義永美央子
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 23/1 Pages: 21-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語の自律学習を支援するオンラインプラットフォーム「OU日本語ひろば」の開発について2020

    • Author(s)
      義永美央子・角南北斗・瀬井陽子・難波康治
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 24 Pages: 27-34

    • NAID

      120006994958

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 言語学習アドバイジングの実践を通じた支援者の学びー教師の役割の再検討ー2023

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語学習アドバイジングの実践を通じた支援者の学び -言語教師の役割の再検討-2023

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者とのコミュニケーションー一人ひとりの「声」を聴くためにー2023

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      公益財団法人八尾市国際交流センター ボランティア研修会・日本語ボランティア発展編
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] SALC operations during a pandemic: A case of OUMP2022

    • Author(s)
      Yoko SEI, Maya ABE
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2022 National Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] VUCAの時代における言語の学習・教育を考えるーオートノミーと教師の役割ー2022

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      JLEMENA2023 中東・北アフリカ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] なぜ言語観の検討が必要なのかー日本語教育学の視点からー2022

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      静岡大学公開講座「コミュニケーションについて考えるー言語活動によってつくられる私たちの世界ー」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ポストコロナ社会における日本語教育者の生きる道2022

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      筑波大学日本語・日本事情遠隔教育拠点主催 第3回日本語教育と ICT利用を考える<理念編>
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 自律学習支援に効果的なアドバイジングとはー振り返りを促す対話の実践と学習者オートノミーー2022

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン研修会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習背景が異なる日本語学習者が集まる自己主導型学習のワークショップはどのように進行したのか2022

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第8回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Language Learning Portfolio Workshops at OU Multilingual Plaza2021

    • Author(s)
      ABE, Maya & SEI, Yoko
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SALC(OUマルチリンガルプラザ)における課外での自律的な日本語学習サポートの実践報告2021

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      大阪大学第6回豊中地区研究交流会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ことばの学び方を学ぶ授業のデザイン―学習者オートノミーの育成を目指して―2021

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第7回年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Support for Multi-Language Learning: A Case of OU Multilingual Plaza at Osaka University2020

    • Author(s)
      SEI, Yoko & ABE, Maya
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning 2020 National Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ポストコロナ時代の学習者オートノミー育成 ―セルフアクセスセンターの再考―2020

    • Author(s)
      瀬井陽子
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンラインとリアルをつなぐ新しい日本語学習環境の構築2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会(AJE)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 一歩進んだ日本語教育概論2024

    • Author(s)
      西口 光一、神吉 宇一、嶋津 百代、森本 郁代、山野上 隆史、義永 美央子、大平 幸、佐川 祥予、高橋 朋子、西野 藍、林 貴哉、藤浦 五月、藤原 智栄美、松尾 慎、羅曉勤
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 学習意識改革ノート2024

    • Author(s)
      加藤 聡子、義永 美央子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597899
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] リフレクティブ・ダイアローグ2022

    • Author(s)
      加藤 聡子、ジョー・マイナード、義永 美央子、加藤 聡子、安部 麻矢、瀬井 陽子、林 貴哉、久次 優子、村上 智里
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872597622
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] ともに生きるために(第5章「第二言語の使用・学習・教育とイデオロギー」執筆)2021

    • Author(s)
      尾辻恵美、熊谷由理、佐藤慎司(編)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107740
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育の新しい地図―専門知識を書き換える―2021

    • Author(s)
      青木直子・バーデルスキー, M.(編著)第4章:義永美央子
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410222
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] OU日本語ひろば

    • URL

      http://hiroba.ciee.osaka-u.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks] OU日本語ひろば

    • URL

      http://hiroba.ciee.osaka-u.ac.jp

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi