• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Acquisition of Medical Japanese Language Proficiency by International Students Who Want to Become Physicians in Japan

Research Project

Project/Area Number 19K00714
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

Shinagawa Nagisa  国際医療福祉大学, 総合教育センター, 講師 (30445142)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲田 朋晃  十文字学園女子大学, 留学生別科, 講師 (20799233)
石川 和信  国際医療福祉大学, 医学部, 教授 (80222959)
吉田 素文  国際医療福祉大学, 医学部, 教授 (00291518)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords専門日本語教育 / 医学日本語 / 医学用語 / 医療コミュニケーション / 成人学習理論 / RIAS / 誤用分析 / 語彙試験 / 専門日本語 / 医学部留学生 / 医療面接 / 語彙習得 / コミュニケーション / 医学日本語教育 / 外国人留学生 / 医学教育
Outline of Research at the Start

本研究では、医学授業と連携した日本語授業を行い、何をどのように指導すれば効率的に留学生の専門日本語能力を向上させ、スムーズに医学専門教育に橋渡しができるのかを明らかにする。まず、医学で必要な日本語能力をコミュニケーション能力や読解力などの面から多角的に評価できる評価方法を開発し、それらを用いて留学生の医学日本語能力を経時的に分析する。さらに、医学日本語能力の獲得に影響する文化社会的背景などの要因を特定し、これら の結果を基に、医学専門日本語教材開発の指針を作成する。

Outline of Final Research Achievements

This study consists of an investigation and research about medical Japanese language.1) We developed a course in medical Japanese with the objective of facilitating international students’ language acquisition. We also developed and conducted a medical vocabulary test and evaluated its usefulness. 2) As a result of the quantitative and qualitative analyses of medical interviews, the communication characteristics and Japanese language problems of international students were clarified through a comparison with Japanese students.
Through these practices, surveys, and research, the effectiveness of operational practice for the acquisition and retention of medical terminology in the lower grades was confirmed in the context of Japanese language education for foreign students in the school of medicine. On the other hand, the necessity of training to improve communication skills was suggested for the upper grades.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は2点ある。
①医学部留学生の日本語教育を医学教育において日本で初めて体系的に実践し、一定の評価が得られたことである。開発した医学日本語コースは、成人学習理論を背景とし、第二言語習得の種々のアプローチを取り入れたコースであり、日本語以外の第二・第三言語で医学を学ぶ医学生のための言語学習に応用できると考えられる。
②これまで注目されてこなかった医学部留学生の医療面接場面のコミュニケーションの特徴を明らかにしたことである。コミュニケーションを阻害する言語面の問題解決のためには継続的なトレーニングの必要性が示唆されたことは、今後増加が見込まれる外国人医療従事者教育の基礎的データとなりうる。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Challenges and experiences to develop a Japanese language course for international medical students in Japan: Maximising acquisition of Japanese language by applying adult learning theories2022

    • Author(s)
      Nagisa Shinagawa, Tomoaki Inada, Harumi Gomi, Haruko Akatsu, Motfumi Yoshida, Yutaka Kawakami
    • Journal Title

      The Asia Pacific Scholar

      Volume: 7(1) Pages: 3-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 医学部留学生の医療面接場面におけるコミュニケーションの特徴2022

    • Author(s)
      品川なぎさ・稲田朋晃
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 24(1) Pages: 189-203

    • NAID

      130008117097

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療面接における医学部留学生の発話分析―模擬患者に聞き返された留学生の日本語にはどのような問題があったのか―2022

    • Author(s)
      品川なぎさ・稲田朋晃
    • Journal Title

      日本ヘルスコミュニケーション学会雑誌

      Volume: 13(1) Pages: 73-81

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医学部留学生が臨床実習時に感じたコミュニケーション上の困難点2022

    • Author(s)
      稲田朋晃・品川なぎさ・吉田素文
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 53(1) Pages: 65-69

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医学語彙テストの開発と評価2022

    • Author(s)
      稲田朋晃・品川なぎさ・丸山岳彦・松下達彦
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 23 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2年次留学生を対象とした医学日本語授業の実践―医学教員と日本語教員の連携による留学生教育の取り組み―2021

    • Author(s)
      品川なぎさ・稲田朋晃・吉田素文
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 52(4) Pages: 325-330

    • NAID

      130008143833

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医学部留学生を対象とした医学日本語授業の実践 ―医学教員との連携による日本語教育の取り組み―2019

    • Author(s)
      品川なぎさ , 稲田朋晃
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 21 Pages: 61-68

    • NAID

      130008139306

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 模擬患者から「繰り返しの要請」を受けた留学生の発話にはどのような問題点があったのか2021

    • Author(s)
      品川なぎさ・稲田朋晃
    • Organizer
      第53回日本医学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 医学部2年次留学生のプレゼンテーションに対する医師の評価2020

    • Author(s)
      品川なぎさ・稲田朋晃・吉田素文
    • Organizer
      第52回日本医学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人医師はどのようにして日本の医師国家試験に合格したか2020

    • Author(s)
      稲田朋晃・品川なぎさ・吉田素文
    • Organizer
      第52回日本医学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 医学部留学生は臨床実習でどのようなコミュニケーション上の困難に遭遇するか2020

    • Author(s)
      稲田朋晃・品川なぎさ・吉田素文
    • Organizer
      グローバルヘルス合同大会大阪2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] How do International Students Learn Japanese Medical Vocabulary in Medical School?2020

    • Author(s)
      Tomoaki Inada, Nagisa Shinagawa, Gen Kobayashi, Kazunobu Ishikawa
    • Organizer
      Asia Pacific Medical Education Conference 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 医学部外国人留学生の医療コミュニケーションにおける日本語の問題点2019

    • Author(s)
      品川なぎさ , 稲田朋晃
    • Organizer
      第4回国際臨床医学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医学部留学生の 医学日本語語彙の学習状況2019

    • Author(s)
      稲田朋晃 , 品川なぎさ , 小林元 , 石川和信
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医学部留学生に観察された日本語コミュニケーションの問題点2019

    • Author(s)
      品川なぎさ , 稲田朋晃, 小林元 , 石川和信
    • Organizer
      第51回日本医学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi