• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to use language arts textbooks to enhance the writing skills of German-Japanese bilingual pupils

Research Project

Project/Area Number 19K00719
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University (2022-2023)
Tokyo Keizai University (2019-2021)

Principal Investigator

Bialke Chisaki  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 研究員 (70407188)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴山 真琴  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (40350566)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords継承日本語 / バイリンガル / 書くこと / 教授法 / ドイツ / 日本語補習校 / 文種
Outline of Research at the Start

在ドイツ日本語補習校で学ぶ独日バイリンガル児の日本語で書く力を伸ばす指導方法を開発する。バイリンガル児が優勢なドイツ語で身につけた文章の構成力やスキルを日本語でも活用させる一方、語彙・構文等の伸びが緩やかなため、複雑な内容の表現が難しいという弱点の補強を目指す。「書くこと」に重点がある現地校のドイツ語科のカリキュラムと教授法、また補習校で用いる国語教科書の指導事項を分析し、現地校の作文指導に合わせて、「書くこと」を軸に国語教科書の指導事項を組み合わせ、学習効果を高める「国語教科書活用法」を開発する。これにより補習校の実践を支援し、また他の日本語学習者の書くことの指導への応用可能性も提示する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed a teaching method to enhance the writing skills of German-Japanese bilingual pupils who learn Japanese as a heritage language. Based on an analysis of Japanese and German language arts textbooks, our method focuses on text genres that are common to both languages. It aims at fostering the transfer of pupil's genre knowledge acquired in German to Japanese writing. Furthermore, writing activities are closely connected with reading materials, as well as grammar and vocabulary learning, which can provide appropriate linguistic resources to compose particular text genres. We have tested this method at a Japanese supplementary school in Germany. The results showed the usefulness of this method and further practical suggestions for effective instruction have also been obtained.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、第1に、ドイツの学校における書く学習の指導方法の特徴を把握できたこと、また日本のそれとの共通点と相違点を明らかにできたことである。第2に、国語教科書を独日バイリンガル児の言語的特徴に合わせて使い、継承日本語での書く力を伸ばす方法を、実際の授業を通して示すことができた点である。
これによって、バイリンガル児の指導に苦慮する在ドイツ補習校での授業づくりについて、具体的なヒントが提示できた。また、開発した指導方法は、日本の国語教科書を使って授業を行う、ドイツ以外の補習校や継承日本語学校でも実践可能な部分が大きい。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] バイリンガル児の物語作文を書く力を伸ばす授業2024

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Journal Title

      人間生活文化研究

      Volume: 34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] バイリンガル児の説明的な文章を書く力を伸ばす授業2023

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Journal Title

      人間生活文化研究

      Volume: 33 Pages: 302-319

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 独日バイリンガル児の継承日本語での書く力を伸ばす授業づくり ―在独日本語補習校における「国語教科書活用法」の試行にもとづいて2022

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Journal Title

      人文自然科学論集

      Volume: 150 Pages: 167-190

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 継承日本語学習児の書く力を伸ばす「国語教科書活用法」―在独日本語補習校通学児の複数言語の力を活かした指導方法の開発2021

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Journal Title

      人文自然科学論集

      Volume: 148 Pages: 9-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 論理的な文章の作成における教授法の日独比較 ―中学校国語教科書の意見文単元に注目して2020

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Journal Title

      人文自然科学論集

      Volume: 146 Pages: 15-37

    • NAID

      120006802032

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 独日バイリンガル児の書く力を伸ばす授業づくり ―補習校における実践例2021

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲
    • Organizer
      ドイツ地区現地採用講師研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 在独継承日本語学習児の書く力を伸ばす『国語教科書活用法』の開発2020

    • Author(s)
      ビアルケ(當山)千咲、柴山真琴
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2020年度研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi